• Anonym (Funderingar)

Konflikt mellan döttrarna rörande en tradition

Hej!

Jag ger en triggerwarning rörande psykisk ohälsa och suicid.

Jag har två döttrar på 14 och 12år och för tre år sedan fick deras mor av okänd anledning troligen en psykos där hon gick bärsärkargång i lägenheten innan hon tog sitt liv medan den äldre som då var 11 försökte skydda sin syster som då var 9. Så jag kom hem till en massa poliser och två uppskrämda döttrar som jag nämnt i mitt förra inlägg där jag också berättade hur den äldsta blev väldigt illa mobbad.

Nu till knixet. Vi har som många andra som tradition vid högtiderna nu under vinterhalvåret att vi tänder ljus på gravarna till våra nära och kära under högtiderna med den första blir nu på Allhelgona. Nu till problemet.
    Den äldre dottern vill inte tända något ljus på sin mors grav för hon anser inte att deras mor förtjänar det efter allt hon utsatt oss för och det i sin tur gör den yngre upprörd för hon vill att vi ska gå som familj som vi gjort tidigare år. Så det har varit en hel del tårar åt båda hållen och jag vet inte vad jag ska göra. För ingen av tjejerna har ju fel utan det är ju ett gensvar på det trauma de har. Och det märks också då den äldre som annars är den tystlåtna introverta rent utsagt exploderar i humöret rörande detta.

Vill tillägga att vi tänder inte bara ljus på henens utan även innan tragedin så tände jag, tjejerna och medan han orkade min far ljus på bland annat min farmor och farsars grav liksom plantera under sommarhalvåret. Dock är min far nu inom paliativt då han dels är 84 och sedan har lungcancer, kol hjärtflimmer och åkte på en stroke för något år sedan. Och det kan också göra att dent blir mer spänning mellan dem eftersom en familjemedlem till är på väg att försvinna.

Innan någon hinner föreslå det så de är redan inskrivna på Barn och Ungdomspsykiatrin. och ber om ursäkt om det blev lite hattigt men sömnbrist på grund av dels konflikten och sedan är det inte den bästa tiden för oss reumatiker, något som både jag och den äldre är tar väl ut sin rätt då det blir max fem timmar per natt..

Vi har också bytt skola så mobbningen är över, men såren efter finns ju kvar.

• Svar på tråden Konflikt mellan döttrarna rörande en tradition
  • Anonym (e)

Din tidigare tråd syns ej i din profil men den äldre kan ni ju inte tvinga direkt, hon måste få slippa. Går det att göra en kompromiss att ni tänder ljus i en minneslund, kanske på en annan kyrkogård än mammans grav?

• Anonym

Hej ts.
    Det är ju tråkigt om ni inte går hela familjen. Men man kan inte tvinga någon. 
    Förklara för den andra flickan att alla får bestämma själv och att ni går dit. Säg också att vi vet inte hur det blir längre fram. Kanske följer hon med då.

Vill skicka dig omsorg och kramar. Du har en fin tradition.

• Gearhead85
    Anonym (e) skrev 2024-10-23 21:14:20 följande:

Din tidigare tråd syns ej i din profil men den äldre kan ni ju inte tvinga direkt, hon måste få slippa. Går det att göra en kompromiss att ni tänder ljus i en minneslund, kanske på en annan kyrkogård än mammans grav?

Det som förra inlägget handlade om var att den äldre blev väldigt mobbad och de använde henens mors död mot henen genom att kalla henne dotter till psykfallet och liknande. Så utöver traumat från när det gick snett så fick hon det också att dras på. Så hon har på senare tid till och med sagt att hon hatar sin mor för allt medan den yngre vill föröska minnas tiden innan det gick snett..
  • Anonym (e)

Det kommer en tid senare då det är lättare att fokusera på positiva sidor av mamman men nu skulle jag låta henne välj allt sånt där själv. Hon får hata sin mor nu om hon känner så. Det är okej.

• Gearhead85
    Anonym skrev 2024-10-23 21:15:25 följande:

Hej ts.
    Det är ju tråkigt om ni inte går hela familjen. Men man kan inte tvinga någon. 
    Förklara för den andra flickan att alla får bestämma själv och att ni går dit. Säg också att vi vet inte hur det blir längre fram. Kanske följer hon med då.

Vill skicka dig omsorg och kramar. Du har en fin tradition.

Det är lite så jag tänker med.
    Har samtidigt förståelse för hennes lillasyster som känner att det blir ytterligare en grej som förändras till det sämre gällande vår familjesammanhållning. Men jag håller helt med om att den äldre inte ska behöva gå till sin mors grav om hon inte vill. Speciellt då hon just nu till och med säger att hon hatar sin mor för det som hände och vad det kostade henne då hon blev på skolan känd som "dottern till psykfallet" och blev väldigt hårt mobbad så att vi har flyttat till granndistriktet om man nu ska använda de gamla distrikten innan skolvalet infördes.

Och jo. Den här traditionen har jag haft med min far sedan jag själv var liten och som jag tagit med mig til ldöttrarna.
  • Mrs Moneybags

Låt dem få göra som de själva vill. Alla sörjer på sitt eget sätt och måste få bearbeta traumat i sin egen takt. Detta får du förklara för din yngre dotter och så går du och hon till graven och låter stora flickan stanna hemma. 

• Gearhead85
    Anonym (e) skrev 2024-10-23 21:44:46 följande:

Det kommer en tid senare då det är lättare att fokusera på positiva sidor av mamman men nu skulle jag låta henne välj allt sånt där själv. Hon får hata sin mor nu om hon känner så. Det är okej.

Exakt. Hon har all rätt till sina känslor rörande modern eftersom hon förlorade också en del av sin vänskapskrets efter. Vill inte säga att hon lider mer än sin lillasyster. Men att hon lider på ett annat sätt. Som medan den äldre utvecklade som sagt ett hat och ilska hade den yngre mer en rädsla under ett tag som hon jobbar med. Så de behöver som olika saker just nu. Och den äldre kommer fortfarande följa med på kyrkogården men hon vägrar att gå till sin mors grav. Deras morföräldrar har väl haft mindre hjälpsamma åsikter om det men de får de stå för själva.
  • Gearhead85
    Mrs Moneybags skrev 2024-10-23 21:56:41 följande:

Låt dem få göra som de själva vill. Alla sörjer på sitt eget sätt och måste få bearbeta traumat i sin egen takt. Detta får du förklara för din yngre dotter och så går du och hon till graven och låter stora flickan stanna hemma. 

Den äldre vill fortfarande följa med och tända på min farmor och farfar liksom mina morföräldrar och så. men hon vill inte följa med till sin mors grav. Så ska försöka förklara för den yngre att just nu behöver de olika typer av bearbetning av det hela.
  • molly50
    Gearhead85 skrev 2024-10-23 22:11:41 följande:
    Den äldre vill fortfarande följa med och tända på min farmor och farfar liksom mina morföräldrar och så. men hon vill inte följa med till sin mors grav. Så ska försöka förklara för den yngre att just nu behöver de olika typer av bearbetning av det hela.
    Kanske kan den äldre dottern vänta i bilen medans du och den yngre dottern tänder ljus på mammans grav,eller gå till de andra gravarna under tiden?
    Jag tror att de båda måste få bearbeta det på sitt sätt.
Svar på tråden Konflikt mellan döttrarna rörande en tradition