Konflikt mellan döttrarna rörande en tradition
Hej!
Jag ger en triggerwarning rörande psykisk ohälsa och suicid.
Jag har två döttrar på 14 och 12år och för tre år sedan fick deras mor av okänd anledning troligen en psykos där hon gick bärsärkargång i lägenheten innan hon tog sitt liv medan den äldre som då var 11 försökte skydda sin syster som då var 9. Så jag kom hem till en massa poliser och två uppskrämda döttrar som jag nämnt i mitt förra inlägg där jag också berättade hur den äldsta blev väldigt illa mobbad.
Nu till knixet. Vi har som många andra som tradition vid högtiderna nu under vinterhalvåret att vi tänder ljus på gravarna till våra nära och kära under högtiderna med den första blir nu på Allhelgona. Nu till problemet.
Den äldre dottern vill inte tända något ljus på sin mors grav för hon anser inte att deras mor förtjänar det efter allt hon utsatt oss för och det i sin tur gör den yngre upprörd för hon vill att vi ska gå som familj som vi gjort tidigare år. Så det har varit en hel del tårar åt båda hållen och jag vet inte vad jag ska göra. För ingen av tjejerna har ju fel utan det är ju ett gensvar på det trauma de har. Och det märks också då den äldre som annars är den tystlåtna introverta rent utsagt exploderar i humöret rörande detta.
Vill tillägga att vi tänder inte bara ljus på henens utan även innan tragedin så tände jag, tjejerna och medan han orkade min far ljus på bland annat min farmor och farsars grav liksom plantera under sommarhalvåret. Dock är min far nu inom paliativt då han dels är 84 och sedan har lungcancer, kol hjärtflimmer och åkte på en stroke för något år sedan. Och det kan också göra att dent blir mer spänning mellan dem eftersom en familjemedlem till är på väg att försvinna.
Innan någon hinner föreslå det så de är redan inskrivna på Barn och Ungdomspsykiatrin. och ber om ursäkt om det blev lite hattigt men sömnbrist på grund av dels konflikten och sedan är det inte den bästa tiden för oss reumatiker, något som både jag och den äldre är tar väl ut sin rätt då det blir max fem timmar per natt..
Vi har också bytt skola så mobbningen är över, men såren efter finns ju kvar.