• Anonym (Fruktansvärt)

Drömjobbet från hell

Fick drömjobbet för ca 3 år sen, valde att inte bry mig om varför ingen av de 3 som varit i rollen innan mig valt att avsluta inom 3 månader.
    Kändes konstigt men jag tänkte att jobbet inte var något för dom och att dom insåg det först när dom startat upp.
    Första året var det en dröm 
    Alla mina villkor var uppfyllda, jag uppfyllda chefens villkor.
    Jag jobbade hemifrån 25%, registrerade ingen övertid, hoppade in på helger vid behov utan 1 kr extra.
    Så kom år 2.
    Rollen förändras en aning, en utökning görs på tiden som jag har mina  process öppna med konsekvensen att jag nu endast har 1 vecka på mig att reflektera, förbereda och stänga processerna.
    Vecka 1 drar allt igång igen.
    Under vecka 1,2,3 släcker jag bränder, stänger och öppnar processerna "gör om gör rätt" trots att jag inte gjort fel.
    Uppgifterna släpar, kommer in försent osv. 
    Jag har under senaste halvåret luft mitt missnöje, jag förväntas vara en robot. Jag är trött, stressad, sliten.
    Hemma nu pga feber, kommer vara hemma tom dag 7. Sen ska jag tillbaka dit, till det hemska stället som jag är så trött på.
    Istället för stöd av mig chef så är hen passivt aggressiv, jag blir nekad semester trots att jag endast tagit ut 2 veckor i somras.
    Jag är nekad att arbeta hemifrån, det enda som gjort att jag orkat samla kraft och energi tas ifrån mig.
    Flexen verkar som bortblåst för allt ska registreras och bli tjänstledighet på timmar.
    Jag är frustrerad, känner mig lurad.
    Så jag blir straffad för att jag sätter ner foten och meddelar att våra rutiner måste ses över för annars går jag in i väggen.

Jag har äntligen blivit uppring för en intervju, hoppas jag får jobbet.
    Samlar kraft i den tanken nu.
    Snart kanske jag får lämna min drömarbetsplats som blivit en mardröm pga en chef som förminskar och förnedrar både mig och min kollega.

Tex, jag berättade att jag ska se på fotboll i helgen inför förra helgen.
    I måndags pratade vi om helgen och jag pratade om annat vi har gjort och jag återberättar ingenting om just fotbollen.
    Då vinklar hen på huvudet och säger med falsk röst "Meen Anna, tittade inte du på fotboll i helgen som du sa du skulle"

Jag blir så obekväm när hen gör så, måste tänka på allt jag säger för hen minns allt, öven det jag själv inte reflekterar över.
    Det får mig att känna mig dömd, iakttagen och dumförklarad.
    Min kollega har gått till facket, det verkar irriterad chefen, hen hittar varje dag om saker som är helt löjliga.

Hur hanterar man sånt?

• Svar på tråden Drömjobbet från hell
  • Anonym (Fruktansvärt)

Hen hintar varken dag*

Ursäkta stavfelen autocorrect ändrar..
    Hoppas någon orkar läsa ändå.

• Anonym (nuftig)

Man gör det du håller på med- byter jobb innan man stupar i långtidssjukskrivning.

Du kan aldrig fixa en hel arbetsplats som inte fungerar, då räddar man sig själv bara.

• Anonym (Fruktansvärt)

För ca 1 månad sen tog jag ut 1 vecka i ledig tid.
    Visade chefen hur mycket jag jobbat och sa att jag behöver återhämta mig.
    Det är orimligt att jag jobbar 40h extra på 2 månader och behöver diskutera och begära att jag ska få ta ut min tid.

Ledighet som jag med all rätt förtjänar då det är tid JAG arbetat.
    Chefen slänger det i ansiktet på mig varje dag i princip.
    "Meen Anna, du har ju varit ledig" osvosv.

I fikarummet nämner hen framför ALLA,
    Vi kommer ha ett möte med en annan avdelning jag vet ännu inte exakt vilken tid, det gäller en systemförändring. MEN om du är stressad så vill jag att du tackar nej för jag vill ATT DU SKA MÅ BRA och orka komma till jobbet.

Jag känner mig så förnedrad, behöver alla veta att jag känt mig lite trött och sliten på sistone pga de orimliga processerna som finns.
    Strax efter fikat får jag information om 2 nya grejer som jag ska ansvara för som jag tidigare inte gjort.

Känns så falskt och som att chefen sparkar på mig när jag redan ligger ner.

Hen har vänt på att jag sagt att hemarbete som vi bpda gåtr med på när jag anställdes hjälper mig att samla kraft för då kan jag arbeta ostört.
    Nu är det som att jag sagt att jag inte orkar komma till jobbet vilket jag INTE sagt.

• Anonym (Fruktansvärt)
    Anonym (nuftig) skrev 2024-10-24 07:59:28 följande:

Man gör det du håller på med- byter jobb innan man stupar i långtidssjukskrivning.

Du kan aldrig fixa en hel arbetsplats som inte fungerar, då räddar man sig själv bara.

Ja absolut du har helt rätt, men övergångsperioden är så jobbig psykiskt.
    Sen har jag ju en uppsägningstid jag måste arbeta när jag sagt upp mig.
    NÄR jag fått ett nytt jobb.
    Jag vet inte hur lång tid det tar men jag är så nedbruten av chefens beteende.
    Alla kommentarer hen fäller och den "inlindade omtanken" som följs av ännu mer jobbansökan och press som ingen ser.
    Lägg till en kollega som är lika frustrerad som jag och behöver ventilera..
    Huvudet går på högvarv..
  • Anonym (Pi)

Angående uppsägningstiden så kan du ta ut all semester och övertid under den, så blir den i praktiken kortare. 

Stort lycka till på intervjun! (Prata inte illa om din nuvarande plats bara)

• Anonym (Fruktansvärt)
    Anonym (Pi) skrev 2024-10-24 08:22:26 följande:

Angående uppsägningstiden så kan du ta ut all semester och övertid under den, så blir den i praktiken kortare. 

Ja det har du rätt i, vi får se om min nuvarande chef kan gå med på det när det blir aktuellt.
    Troligtvis inte då endast hen kan mitt jobb, försvinner jag så innebär det att hela min roll landar på hen tills en ersättare är på plats.
    Utgår vi från hur det varit och är så kommer ingen sund människa gå med på det som efterfrågas.

Nej då intervjun är min väg framåt jag tänker inte tillföra något negativt om min nuvarande arbetsplats. En gång var den ju bra för mig, men saker förändras och man går vidare.
    Blir ju konstigt att älta på en intervju.

Det nya innebär ett branschbyte så jag kommer kort och gott uttrycka att efter 10år är jag redo att fördjupa mig i den nya branschen som jag delvis varit inne och naggat på.
    Nu vill jag göra det till 100% och hoppas på att få möjligheten hos den nya arbetsgivaren.

Förr eller senare hade jag landat här men nu blev det tidigare än vad jag anat.

Håll tummarna för mig!!
  • Egon den stora
    Anonym (Pi) skrev 2024-10-24 08:22:26 följande:

Man har dock inte rätt att få semester beviljad under uppsägningstid. 
  • Anonym (Fruktansvärt)
    Egon den stora skrev 2024-10-24 12:06:09 följande:
    Man har dock inte rätt att få semester beviljad under uppsägningstid. 
    Precis, jag tror inte jag kommer få det pga det jag skrev ovan.

Min chef hörde precis av sig och önskade att jag kopplar upp mig på ett möte.
    Ställde frågan hur jag ska registrera den tiden för jag avbryter mig sjukfrånvaro trots att jag är sjuk och fått ett nej på att arbeta hemifrån då jag ställde frågan när jag åkte hem från jobbet för att jag var dålig.
    Svaret var att jag inte registrerar tiden utan tar ut den när tillfälle ges.
    Tackade artigt nej till att avbryta mig sjukfrånvaro om mötet kunde hållas med min frånvaro eftersom jag INTE skulle arbeta hemifrån om jag var krasslig.

Så konstigt, varför gör man såhär som chef?
  • Anonym (Troligt)

Förmodligen för att man har psykopatiska drag och får energi av att trycka till andra?

• Anonym (Fruktansvärt)
    Anonym (Troligt) skrev 2024-10-25 10:20:12 följande:

Förmodligen för att man har psykopatiska drag och får energi av att trycka till andra?

Ja något fel är det, det är just det beteendet från min chef som gör mig så förvirrad.
    Det snurrar ordagrant i huvudet på mig pga gårdagens händelse.
    Jag blir så stressad när hen gör såhär och sista tiden sker det flera gånger i veckan och det tar på min psykiska hälsa och just nu när jag är sjuk och verkligen har mått piss pga halsont så låter hen mig inte vara..

Sista månaderna har jag märkt att det tar mig 2h att varva ner när jag kommer hem pga ångesten jag får och oron för hur hen svarar när jag ställer en fråga.
    Det värsta av allt är att nästa dag tar hen upp min fråga igen och omformulera den till något annat. Detta trots att jag är tydlig och stark i mig själv och inte tillåter att hen vrider på min fråga.

Blir dubbelt av allt på något vis..
  • Anonym (Fruktansvärt)
    Anonym (Troligt) skrev 2024-10-25 10:20:12 följande:

Ja det är ingen  hemlighet att min chef älskar dramatik, konflikter osv
    Något hen själv pratar öppet om.

Hen älskar att prata om konflikter och att smutskasta andra sen är hen stolt när det är utrett.
    Men ingen är så förtjust i just min chef, trodde först att alla missförstått hur hen är men jag har sett den rätta sidan jag också nu och förstår varför övriga chefer/kollegor undviker så gott det går att komma i kläm med hen.

Men ett jobbigt läge att befinna sig i för min del..
  • Anonym (Chefens chef?)

Har din chef en chef? Ta det till denne. Vad säger HR? All övertid ska registreras då det finns begränsningar i hur mycket övertid man får arbeta. Skit i att chefen ogillar att ni drar in facket, dra in dem mer! Situationen och arbetsmiljön suger ju ändå så på det viset kan det inte bli värre. 

Lycka till med jobbsökandet! Vet hur det är att ha en pissig chef!

• Anonym (Fruktansvärt)
    Anonym (Chefens chef?) skrev 2024-10-25 14:15:44 följande:

Har din chef en chef? Ta det till denne. Vad säger HR? All övertid ska registreras då det finns begränsningar i hur mycket övertid man får arbeta. Skit i att chefen ogillar att ni drar in facket, dra in dem mer! Situationen och arbetsmiljön suger ju ändå så på det viset kan det inte bli värre. 

Lycka till med jobbsökandet! Vet hur det är att ha en pissig chef!

Sant, jag det är ett alternativt hen har en chef.
    Vet inte så mycket om chefens chef egentligen men ska överväga detta.

Tack för tipset.
    Ja förhoppningsvis får jag detta jobbet jag ska på intervju på då avslutar jag här i tid.
    Vill ju inte hålla på och ödsla energi på chefens beteende, det blir ju bara värre och jag själv blir tömd på energi.

Finns inget slut på hens idioti..
  • Anonym (Vägg)

Du håller på att gå in i väggen. 

Se till att du blir sjukskriven och får återhämta dig under uppsägningen. 

Känner en som blev sjukskriven sa upp sig och hade en roll och en chef som du. Där fick läkaren sätta ner foten. Det var inte den sjukskrivna problem att ingen annan kunde den rollen/tjänsten på jobbet. Det var upp till chefen att lösa det. 

Det visade sig när chefen fick ta tag i problemet själv att de behövde ta in minst två konsulter för en persons jobb,  varav ytterligare en konsult var inblandad men slutade efter kort tid med att detta var för mycket för en persons jobb. 

Ta hand om dig!

• Anonym (Fruktansvärt)
    Anonym (Vägg) skrev 2024-10-25 15:38:25 följande:

Du håller på att gå in i väggen. 

Se till att du blir sjukskriven och får återhämta dig under uppsägningen. 

Känner en som blev sjukskriven sa upp sig och hade en roll och en chef som du. Där fick läkaren sätta ner foten. Det var inte den sjukskrivna problem att ingen annan kunde den rollen/tjänsten på jobbet. Det var upp till chefen att lösa det. 

Det visade sig när chefen fick ta tag i problemet själv att de behövde ta in minst två konsulter för en persons jobb,  varav ytterligare en konsult var inblandad men slutade efter kort tid med att detta var för mycket för en persons jobb. 

Ta hand om dig!

Ja de som haft rollen innan mig har stannat i någon månad sen har de slutat.
    Det jag fick höra när jag började var att de inte kunde jobbet så de fick kalla fötter och slutade.
    När chefen gjorde mitt jobb innan jag anställdes så hyrdes en konsult in på 50% som avlastade chefen.
    Men JAG förväntas klara allt detta jobb som flera anställda en gång i tiden gjort, jag helt själv på 100% + massa massa gratis övertid.

Senaste halvåret har varit ett rent helvete förstår inte ens hur jag hunnit få jobbet gjort men det har jag, helger som aldrig kommer tillbaka, kvällar som är förbi.
    Tid jag lagt på jobbet för att nu bli behandlad såhär bara för att jag säger ifrån.

Det är en hemsk känsla..
  • Anonym (Chefens chef?)
    Anonym (Fruktansvärt) skrev 2024-10-25 14:53:20 följande:
    Sant, jag det är ett alternativt hen har en chef.
    Vet inte så mycket om chefens chef egentligen men ska överväga detta.

Tack för tipset.
    Ja förhoppningsvis får jag detta jobbet jag ska på intervju på då avslutar jag här i tid.
    Vill ju inte hålla på och ödsla energi på chefens beteende, det blir ju bara värre och jag själv blir tömd på energi.

Finns inget slut på hens idioti..
    Ja,men även när du slutar ska du vara ärlig med varför du slutar gentemot chefens chef och HR. Även om du egentligen inte vill ödsla energi på chefen så behöver hens beteende uppmärksammas som det arbetsmiljöproblem det är. 

Min chefs pissiga beteende var enkom riktat mot mig (hen tyckte inte om mig och hade inte gjort innan hen blev min chef heller) men blev ett arbetsmiljöproblem för vår grupp då det påverkade mina kollegor. Chefens chef var VDn. 6 månader ca efter att jag slutat blev chefen sjukskriven och sedan slutade hen under mystiska omständigheter. Sannolikt övertalad att säga upp sig med avgångsvederlag. 
  • Anonym (Fruktansvärt)
    Anonym (Chefens chef?) skrev 2024-10-25 17:13:59 följande:
    Ja,men även när du slutar ska du vara ärlig med varför du slutar gentemot chefens chef och HR. Även om du egentligen inte vill ödsla energi på chefen så behöver hens beteende uppmärksammas som det arbetsmiljöproblem det är. 

Min chefs pissiga beteende var enkom riktat mot mig (hen tyckte inte om mig och hade inte gjort innan hen blev min chef heller) men blev ett arbetsmiljöproblem för vår grupp då det påverkade mina kollegor. Chefens chef var VDn. 6 månader ca efter att jag slutat blev chefen sjukskriven och sedan slutade hen under mystiska omständigheter. Sannolikt övertalad att säga upp sig med avgångsvederlag. 
    Ja det ska jag vara, tänker lyfta det med chefens chef när tiden kommer och jag ska säga upp mig.
    Till min chef tänker jag inte säga ett ord tänker inte ge hen nöjet att låtsasbry sig och bortförklara sina handlingar gentemot mig.
    Bättre om det kommer oväntat från hens chef när jag inte är kvar.
    Men problemet kommer troligtvis kvarstå eller så kommer chefens chef sluta, hen är också ny i rollen och de flesta slutar inom 2 år.
  • Anonym (M)

Man tar det lugnt och försöker arbeta sig vidare mot något bättre. Har varit på "drömjobbet från hell" i över 3 år nu och lärt mig ignorera chefens pikar och all skit man får stå ut med. Det viktiga är förstås att man någon gång går vidare. Du verkar vara på god väg, grattis.

• Anonym (Fruktansvärt)
    Anonym (M) skrev 2024-10-26 21:05:18 följande:

Man tar det lugnt och försöker arbeta sig vidare mot något bättre. Har varit på "drömjobbet från hell" i över 3 år nu och lärt mig ignorera chefens pikar och all skit man får stå ut med. Det viktiga är förstås att man någon gång går vidare. Du verkar vara på god väg, grattis.

Tack för ditt råd.
    Hoppas du tar dig bort snart. Hur nycket man än ignorerar chefens pikar så tror jag den psykiska påfrestningen ändå till slut skadar en själv.
Svar på tråden Drömjobbet från hell