• Anonym (SK)

Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?

Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-27 00:04:14 följande:
    I Sverige utförs nästan 40 000 aborter varje år, det är över 100 per dygn. 

Så varje dygn tar man död på över 100 människor utan deras samtycke till det. Är det rätt?
    Du har en tro att befruktningsögonblicket är det avgörande ögonblicket då vi blir till som människor
    Då blir en abort fel. Det blir mord.

Men för en stor andel människor är det inte så.
    Deras tro är en annan
     De utgår från en annan syn.

För en del är det fel med preventivmedel. Det är i deras värld att leka gud, att stoppa en eventuell graviditet från att ske.

För andra är aborter väldigt okomplicerade, helst tidiga sådana.
    Det är ett embryo, en ihopklumpning av spermier och ägg. Inte ett liv såsom du ser det.

Så din fråga om det är fel att 100 aborter sker per dag handlar ju om vilken syn och tro man har.

Som med det mesta i livet.

För veganen är slaktandet av djur att likställa med mord och lika fel som att döda en människa.
    I vissa religioner tror man att vi kan återfödas som djur och detta lägger på en ytterligare moralisk dimension på det.
    För andra är användandet av djur som föda fullkomligt okomplicerat och naturligt.
  • Anonym (SK)
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-27 01:30:33 följande:
    Nej de ska inte bestämma ett skit. 

Detta då de varit oförsiktiga och visa sig obenägna att fatta vettiga och intelligenta beslut + att fostret är en individ man måste ta hänsyn till. Fostret är dessutom till 50% mannen rent genetiskt. 

Så hon kan tyvärr inte bestämma, hemskt ledsen. 

Vi måste värna alla själar, alla barn, alla foster, alla människors rätt till liv. Vi måste värna guds medvetna skapelse. 
    TS
    Jag blir lite nyfiken hur du tänker kring IVF och infrysning av ägg?
    Bör detta förbjudas? 

I de flesta fall behövs det fler embryos än vad som sedan användas vid ett och samma tillfälle. De är alltså befruktade och i ditt synsätt människor.

Kvinnor som genomgår cancerbehandling erbjuds möjlighet att frysa in ägg.

Vem är mördaren? Kvinnan och mannen som gemensamt genomgår IVF, kliniken som avgör vilka embryos som har störst chans att överleva. Bör kvinnan som genomgår IVF tvingas till att bli gravid med alla embryos, även de som har dålig kvalite?
    Vems är ansvaret att det befruktas fler än de som sätts in. Kvinnan/ mannen/kliniken? 
    Om ena parten, ex kvinnan dör så får den andre inte använda äggen enligt svensk lagstiftning. Vem är mördaren då?
    Ska vi ändra lagstiftningen så att någon annan kvinna tvingas föda de ägg som blir över?

Är IVF lika omoraliskt som abort?
  • Anonym (SK)
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-27 22:33:22 följande:
    Varför ska jag sterilisera mig? 
    Jag har inte för avsikt att ha oskyddat samlag med kvinnor på det sättet. 

Du pratar om att jag ska få ta konsekvenserna av nått jag inte gjort, av ett ickehandlande. Hur kan man ta konsekvenser för nått man inte gjort? 

Kvinnor som är gravida har VALT att ha OSKYDDAT sex. Och även om de haft SKYDDAT sex så vet de att det finns en procentuell risk. Det ingår i samhällskontraktet att känna till såna saker när man är vuxen.

Om då en kvinna väljer att ha oskyddat sex eller sex med en man så måste de vara medvetna om att de kan bli gravida. Ungefär som man är medveten om att man kan råka krascha på resan till Thailand, risken finns. Om man sedan kraschar med planet kan inte anhöriga sedan gå och klaga på resebolaget. Det är inte så det fungerar här i världen. 

När kvinnan är gravid så består hon av två individer, sig själv och barnet. Barnet är inte hennes leksak som hon kan göra vad hon vill med utan en individ. Därför får hon fram tills dess att barnet är fött inte göra vad hon vill med sin kropp. 

I övrigt får varken hon eller någon annan kvinna göra vad de vill med sin kropp även om de inte är gravida. Exempelvis får de inte såga av sig armen, dör då kommer polisen och ambulansen och sätter stopp för det. 
    Man skulle ju kunna hävda att du som alla män är potientiell våldtäktsman. Finns ingen garanti att du 
    och din snopp inte gör någon gravid. 

Om du verkligen vill stoppa alla aborter är det ju väldigt effektivt att dra åt spermiepåsarna på alla män inklusive din egen. Utan sperma-ingen risk för att det blir oplanerade graviditeter och simsalabim i princip inga aborter. 
    För det är väl det viktigaste ellet hur. Att inga själar mördas.
    Vad är väl ett litet ingrepp i sammanhanget då???
    Alla skulle kunna donera en skvätt innan så kan barn ändå bli till om det är så att det inte går att reversera ingreppet när det dags....

Med din retorik skulle ju någon även kunna hävda att det är Guds vilja och anse att det får du helt enkelt böja dig för. För det står det i en bok som någon tecknat ner som hen hävdar är Guds ord.
    Det är den personens tro och om hen får tillräckligt många med sig så får du acceptera det.
    Du vill ju införa teokrati och då får du ju iskallt räkna med att någon annans tro kanske får företräde
    Guds vilja går före en egoistisk man som vill få kunna göra barn när helst han vill. 

Eller så låter vi människor få tro vad de vill och avgöra själv hur den tron ska påverka dem och deras kroppar.
  • Anonym (SK)
    Anonym (Vinklad tråd) skrev 2024-10-29 18:06:35 följande:
    Att det inte alls är jätteorättvist om abortgränsen skulle sänkas med antal veckor för vanliga kvinnor. 
    Att det inte alls går att jämföras med onanering av olika anledningar 
    Otroligt otydligt framskrivet i såfall.

Vad har sänkning av abortgränsen att göra med rättvisa könen emellan? 
    Abortgränsen är satt utifrån om fostret kan överleva utanför livmodern. Det är ingen förmån som vi kvinnor har fått och som du och andra män kan använda som nåt att förhandla med.

Gällande jämförelser:
    Män som vill kontrollera kvinnors kroppar behöver ibland sätta det i relation till att själva bli kontrollerade och då kan det ibland behövas fantasifyllda jämförelser.

Hur du får det ihop med abortgränsen vete sjutton..
    Kan inte se en naturlig koppling...
  • Anonym (SK)
    Anonym (Vinklad tråd) skrev 2024-10-29 18:24:08 följande:
    Om en graviditet inte handlar om en förmån som kvinnor fått så borde det inte heller vara diskriminering när män inte kan bli gravida. 
    Anonym (Vinklad tråd) skrev 2024-10-29 18:26:36 följande:
    Olika personer snackar ju om någon orättvisa ifall abortgränsen skulle sänkas.
    Du vill jag poängtera om att kvinnor i allmänhet har redan en fördel som män saknar. 

Graviditet är en skillnad i biologi gällande mäns och kvinnors kroppar. Ingen förmån och ingen diskriminering.

Men eftersom det är våra kroppar så bör det även vara vår rätt att få bestämma över den.
    Precis som ni ska få göra, kring exempelvis sterilisering.
  • Anonym (SK)
    Anonym (Vinklad tråd) skrev 2024-10-29 19:04:36 följande:
    Och då skulle man kunna påstå att det är inte orättvist ifall abortgränsen exempelvis skulle vara vid vecka 18 istället för männen kan inte heller göra en abort efter vecka. 
    Så det är vad man forskat fram som ska få avgöra vad man ska få göra med sin kropp? 
    Jag fattar verkligen inte vad du vill säga.
    Helt ologiskt
  • Anonym (SK)
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-10-30 11:51:21 följande:

Riktigt så enkelt tror jag inte det är. Du förutsätter nämligen här att den enda möjligheten är en viss form av allmakt (dvs att allt som sker är Guds primära vilja).  Men jag tror i stället på en kämpande Gud. Jag tror inte på den formen av allmakt som innebär  att allt som sker är Guds primära vilja. (inte på "insh Allah".
    I så fall tror jag inte Kristus hade behövt gå korsets väg. Jag tror att hade det funnits en annan väg så hade då Gud valt denna

Jag såg någon som var språkkunnig och teologikunnig skriva att ett ord som i svensk bibelöversättning blivit "allsmäktig" egentligen på grundspråk betyder "den som strider och skall segra". Det svara bättre mot min gudstro. Jag tror på den Gud som segrar i slutänden och är kärlekens Gud.

Och det får du tro.
    Det är ju det fina med religionsfrihet att vi är alla är fria att tro eller inte tro på vad och vem som helst.
    Men det innebär även att din tro inte får inskränka på någon annans tro.

Du får alltså tro på att vi har en själ och att den tar sin början vid befruktningsögonblicket.
    MEN du får även acceptera att de är många som inte tror som du. Många tänker oss som djur och själen är ett påhitt.
    Och för många är detta embryo endast en klump celler och att det är först när fostret utvecklats så pass att det klarar sig utanför livmodern som man kan tala om en människa.

Abortgränsen är satt vid 18 veckor av en anledning.
    Men det är ju väldigt få aborter som görs så sent
    De flesta aborter (96% ) sker ju innan vecka 12 och över 60% faktiskt innan vecka 7.

I vecka 6 är fostret inte ens 4 veckor gammalt och bara några millimeter stort. Det är långt kvar innan  dessa celler kommer ha utvecklats till ett barn som kan överleva
    Om du tänker att man faktiskt inte tror på själar och Gud etc så behöver en abort så här tidigt inte vara särskilt dramatiskt eller sentimentalt. 
    För en del är det jättesorgligt medan för andra faktiskt inte.
    Det handlar väldigt mycket om tro.

Precis som dödande av djur...
    För många är det barbariskt-för andra en del av naturen
  • Anonym (SK)
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-10-31 12:26:55 följande:

Jag har väl inte klistrat något på någon? Däremot svarade jag när en i "det andra laget" direkt angrep min tro och det måste jag väl i alla fall ha rätt att göra? Inte heller har jag sagt att jag ska "bestämma över någon". Däremot är det ju faktiskt så att en abort är verkligen att bestämma över någon. Det är ju att bestämma så mycket över fostret att man dömer fostret till döden, och det måste också få sägas i en öppen debatt i ett demokratiskt samhälle.

Exakt var har jag skrivit att "jag ska bestämma" något? Men det måste ju vara tillåtet att ge etiska synpunkter. Jag kan jämföra det med djurrättsfrågan. Djurrättsaktivister måste ha rätt att t.ex lagligt och tillstånds-sökt hålla en demonstration utan att köttätare säger : "du får inte demonstrera för då försöker du bestämma över andra".

Fast nja...
    Det ÄR inte så. Du anser att det är så. Det är din åsikt.
    Det handlar om syn på embryot och när embryo/foster blir någon.
    Och det handlar väldigt mycket om tro.
    För mig är ett 5 veckors foster inte någon än. Jag ser inte det som ett dödande av någon för jag tror inte som du.

Och du får tro och du får uttrycka din åsikt.
    Men även i åsiktsförfarandet finns det etiska dilemman.
    Är det alltid ok att föra fram sin åsikt? Finns det tillfällen då det till och med är oetiskt att föra dem?

För jag personligen tycker att det är skillnad på att säga det allmänt i en debatt om abortfrågan och föra fram åsikter (som här) och att göra det direkt till någon som exempelvis ska gå in på en klinik. Som inte deltar i en debatt utan bara lever sitt liv. 
    För mig är det sistnämnda oetiskt och att pådyvla sina åsikter på någon annan.

Obs!
    Jag anklagar inte dig personligen, vet ju inget om hur du och när du för fram dina åsikter.
    Men senast idag stod det i Aftonbladet att Storbritannien har infört säkerhetszoner kring sjukhus för att skydda de som ska genomgå abort.
    Och för mig är det faktiskt sjukt att det ska behövas.
    Ingen ska behöva känna sig otrygg när hen söker vård.
  • Anonym (SK)
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-10-31 16:32:17 följande:

Fast  vänta lite nu. Om en abort sker på landstingets (Regionen heter det kanske numera) så är jag ju inblandad om jag betalar skatt till det. Jag vill inte som skattebetalare bidra till aborter som inte ske i medicinska nödfall- inte för att jag tänker på pengarna i sig men för att jag inte vill ha någon del i blodsutgjutelse.

Av exakt samma skäl valde jag (då jag är så gammal att jag var med på den verkliga allmänna värnpliktens tid) att söka vapenfri placering, och jag är också emot att leverera vapen till krigförande land. Jag vill inte ha någon del i blodsutgjutelse.

Fast så är det ju att leva i ett demokratiskt samhälle...man kan ju inte välja russinen ur kakan.

Du vill ju väldigt gärna få ta del av åsiktsfriheten som ett demokratiskt samhälle erbjuder. Det har du ju framför väldigt många gånger här i tråden.
    Att acceptera beslut som man själv röstat emot är också en del av demokratin.
    De flesta i Sverige är för abort och anser att det ska finansieras via landstinget. Det är beslutat enligt demokratiska processer. 
    Om du inte vill bidra till detta behöver du dessvärre flytta.
  • Anonym (SK)
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-10-31 16:39:27 följande:

Jag ser det fortfarande som att både ett embryo, från början och till o med vecka 8 och ett foster vecka 9-40, har ett värde och jag står fast vid det. Jag kunde ha tänkt så även om jag inte varit troende, men ja, jag råkar vara troende och det  finns också skäl till varför jag är det. Det är inte bara taget ur luften, men det är sedan en helt annan fråga som jag sinte ska gå in på mer just här. Och Det måste vara så högt i tak att man får uttrycka sitt synsätt.. En debattsida är till för att olika åsikter ska brytas mot varandra.

Jag uttrycker mina åsikter i olika frågor, inte bara aborter-även bla djurfrågan för att ta ett exempel, i just den allmänna debatten.

Du får tycka så.
    Du får tänka att alla embryon har ett värde.
    Oavsett hur du kommit fram till det.

Men du får inte bestämma att alla andra ska tänka så, genom att säga att något ÄR på ett visst sätt, som om du har den enda sanningen

Det är inte så. Du tror och tänker att det är då.

För om man inte ser med dina glasögon är det ju inte så.
    För många (inklusive våra lagar) är det att bestämma över den egna kroppen och embryot är i detta är inte någon ännu. 
    För många är detta inte dödandet av en människa såsom du ser det.

Jag tycker att det är intressant att så många ser abort som dödande och fult, medan IVF inte problematiseras alls och ses som normalt och fint fast det i mångt och mycket är samma sak.
    Befruktade embryon som människan gör sig av med.

Har aldrig hört någon skammat någon som mördare för att de genomgått IVF.

Bara en intressant parantes...
  • Anonym (SK)
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-01 11:30:31 följande:

Stopp o belägg. Jag har faktiskt rätt att argumentera för att jag inte som skattebetalare skall ha del i blodsutgjutelse och jag har även rätt att arbeta för en ändring av att skattemedel används till det. Jag sa inte att jag skulle arbeta olagligt för det, men jag har rätt att arbeta för det lagligt-precis som jag jag har rätt att argumentera för att skattepengar inte skall gå till vapen till krigförande land. Jag är pacifist.

Du kan inte driva ut mig ur landet om det är det du önskar. Jag är etnisk svensk och vill vara kvar här. Dessutom har jag all rätt att argumentera för nya beslut som river upp gamla. Fattade beslut är inte alltid eviga, inte ens i den demokrati.

Lugn
    Det är du som säger att du inte vill vara någon del. Det är du som upplever obehag att ens betala skatt och ser dig medskyldig
    Att bo i Sverige idag innebär dock det. Just i detta nu kan du fasktiskt inte göra något åt det.
    Man kan inte välja ut delar av samhället och bara bidra till det man har lust...
    Vill du verkligen inte vara någon del så behöver du flytta.
    Annars få du stå ut tills dess lagar ändras
    Det handlar inte om att jag vill driva ut dig, det är den krassa verkligheten.

Jag har aldrig sagt att du inte får uttrycka eller verka för lagändring.
    Tvärtom skulle jag säga.
    Kör på du
Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?