Anonym (Vinklad tråd) skrev 2024-10-29 14:14:36 följande:
Det handlar nu om att kvinnor har mer valmöjligheter än männen.
Män kan inte välja om de ha sex som kvinnor får, om de ska bli gravida, om de ska få barn och om de ska göra en abort.
Det är därmed inte orättvist om att debatten handlar nu bland annat om kvinnors kroppar.
Kvinnor har redan det bättre i allmänhet även om abortgränsen exempelvis skulle sänkas.
Med tanke på vilken fördel kvinnor har så är det rättvist om män får ha en åsikt om det här.
Att vara gravid och föda ett barn är det i särklass farligaste tillstånd en kvinna kan befinna sig i. I Utvecklingsländer dör många kvinnor och barn av komplikationer.
min gammelfarmor dog i barnsäng i Sverige, och hade vi inte haft den fina vård vi har idag hade mer än hälften av mina väninnor och kvinnliga slänga inte levt idag pga av graviditet och förlossningar. Fyra av dem fick bestående komplikationer efteråt som de kommer ha resten av sitt liv och ta medicin för.
Vi kvinnor ÄR priviligerad att vi har fått gåvan att kunna tillverka bebisar. Men snälla du, kom inte och säg att vi har det så lätt och fördelar på vår sida. För vi betalar
med vår hälsa och i värsta fall med våra liv.
Och att abortera är en process som iallafall i mitt
fall var otroligt smärtsamt. Den orättvisa att krysta ut ett foster går inte att jämställas med mannes gnissel med att trä på gummi och förhindra plågan.