Inlägg från: Anonym (21-årig tjej) |Visa alla inlägg
  • Anonym (21-årig tjej)

Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?

Men framför allt är mitt hjärta och lojalitet med min dotter och barnen som aldrig fick chansen

• Anonym (21-årig tjej)
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-25 00:33:47 följande:
    Rätt för dig. Inte rätt för barnet, inte rätt för universum och gud. 

Men alla gör misstag, så jag klandrar dig inte.
    Bra skrivet
  • Anonym (21-årig tjej)
    Anonym (Maria) skrev 2024-10-25 01:39:45 följande:
    Hur ska du förvandla Sverige? Att sitta och skriva på Familjeliv klockan 1.30 på natten hjälper nog inte så mycket.
    Du har rätt att ha din åsikt men det finns inget riksdagsparti eller parti som ens är i närheten av gränsen för att komma in i riksdagen som är emot abort. Så det är väldigt osannolikt att nuvarande abortlagstiftning kommer att ändras. Jag röstar själv höger och är kristen , min svärfar är muslim (eftersom du pratar om både kristna och muslimer i ett annat inlägg) och jag har som sagt aldrig gjort abort själv (väntar fjärde barnet nu) men jag är för Sveriges abortlagstiftning som den ser ut nu, jag tycker varken jag eller du har rätt att bestämma över andra kvinnors kroppar.
    Vad ?kristen? du är, eller inte låter det som 🤔 Jag är också kristen och jag förespråkar absolut inte Sveriges abortlagstiftning.
    Du är både ?kristen? och gravid men verkar inte tycka det i magen är ett barn förrän efter vecka 23? Tror du att det är i ordning med vad gud vill?

Jag pressades att göra abort tills abortgränsen var nådd (v 22). Det var ingen tvekan alls, aldrig någon diskussion om att aborten inte skulle bli godkänd fast att min dotter var fullt frisk. Så sena aborter genomförs i Sverige även på helt friska barn, skyddat av svensk lagstiftning. Läs vittnesmålen från vårdpersonalen, om hur de ombeds lägga barnen, som kan komma ut levande, i ett kallt rum och låta de självdö där. Var är  barnets perspektiv i det? Jag tror inte gud stöttar det där, alls faktiskt
  • Anonym (21-årig tjej)
    Marmite Devil skrev 2024-10-25 08:45:15 följande:

PRO-lite är enbart känsloargument.

Allt du säger baseras enbart på känslor och är helt avskalat av fakta och vetenskap. Dessutom kletar du på kvinnor dina fantasier av hur de borde känna, otroligt intelligensbefriat. 

Fast hela din argumentation faller på att du är övertygad om något du inte kan veta, eftersom du inte har koll på all fakta och vetenskap osv
    Du verkar inte vara utbildad på universitet eller så, så som du resonerar, helt svart vitt vilket det inte är. En professor eller vem som helst som på riktigt fattar det här med studier osv, skulle inte formulera sig som du

Jag är pro-life, och definitivt inte ointelligent då jag bland annat lätt klarar min utbildning, som är ansedd och en av de svåraste att komma in på. Jag hävdar att det finns kvinnor som mått dåligt av sina aborter, och att barn i magen känner, hör osv. DET finns det definitivt vetenskap för. Vanligt är väl också att gravida kvinnor ser sina barn i magen som barn, som innehar de här sinnena.
    Så om någon har intelligensbefriade argument, skulle jag inte säga att det är TS. Ditt sista argument är för övrigt väldigt känslobaserat, så snacka om att kasta sten i glashus.
  • Anonym (21-årig tjej)
    Anonym (Tumör) skrev 2024-10-25 10:04:40 följande:
    Nej, den där guden, som du inte har en aning om ifall hon finns ens, tycker nog att man kan ge fostren lite lugnande under de sekunder det eventuellt lever.
    Normala aborter går inte till så. Barnet dör i magen redan. Om det händer allt för ofta att de inte gör det och lever när de kommer ut så får man göra allt för att det inte ska ske.

Jag antar att du inte alls var lämplig som mor om socialstyrelsen godkände en så sen abort.
    Beklagar att du blev pressad till abort, det är nästan lika illa som att tvingas föda. Fruktansvärt hemskt gjort att tvinga någon!
    Jag gjorde dock aldrig aborten även om jag blev pressad, och är i dag en lämplig mamma. Tvingades heller inte födda vaginalt utan fick kejsarsnitt. Anledningen till att de godkände aborten var våldtäkt som jag nämnt tidigare i tråden, men jag har svårt att se att de inte godkänner en sen abort även om det enbart skulle handla om dålig ekonomi typ. Det finns barnmorskor som vittnar om
  • Anonym (21-årig tjej)
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-25 11:23:49 följande:
    Kristendomen, islam, judendomen utgår från att gud är allsmäktig och skapat allt det som existerar i sin höghet och prakt. Gud är inte en person eller varelse, det är den yttersta sanningen och den yttersta medvetenheten. Gud står för skapelse, kreativitet, ljus, glädje, sans, frid, kärlek. 

I motsats till detta står mörkret, döden, förstörelser, ickeexistensen. 

Motsatsen till gud är därför död och ickeextsiens, förstörelse. Att förstöra gud medvetna skapelse är ett brott mot gud och skepelsen. 

Det är därför Texas i USA ni börjar överväga införa dödsstraff för aborter. 
    Man kan påstå att du är för smart för att hänga här. Men beundrar dig för att du orkar förmedla detta. Att människor här verkar tro sådant som att det är en slump att vi skapades. Det för mig är helt otroligt 🤔
  • Anonym (21-årig tjej)
    Anonym (Maria) skrev 2024-10-25 14:13:57 följande:

Jag skrev inte till dig och kommer inte gå in i någon lång diskussion med dig men ja jag är kristen , jag går i kyrkan, tror på Gud och alla mina barn är döpta. Och jag är inte emot abort även om jag nog skulle ha svårt att göra det själv utom i vissa situationer. Jag känner många kristna (även katoliker) som inte är emot abort och jag känner kristna som har gjort abort själva. Det står vad jag vet inget i Bibeln om abort.

Sen tycker jag såklart att om man gör abort ska man göra det så tidigt som möjligt. Jag är ganska säker på att de flesta som gör sena aborter har väldigt goda skäl, oftast att barnet har någon allvarlig missbildning. Om din abort skulle godkännas så sent (vecka 21) trots att barnet var fullt friskt måste de verkligen ha trott att du kommer att bli en extremt olämplig förälder för det är inte vanligt att så sena aborter godkänns av sociala skäl, då handlar det om extrema situationer. Och ja jag har läst några av dina inlägg här så du behöver inte berätta allt igen. Och eftersom du tydligen är en bättre kristen än jag, jag har aldrig funderat på att göra en abort i vecka 21. Jag tycker att det är alldeles för sent om inte det finns extremt goda skäl, som sagt ofta att barnet inte ens skulle överleva utanför magen. 

Och att man måste vara emot abort för att man själv är gravid var ett väldigt märkligt sätt att se på saken, skulle jag ändra åsikt igen så fort barnet är ute då? 

Nu har jag ju redan skrivit att anledningen till att aborten blev beviljad var att min dotter blev till av en gruppvåldtäkt. Men jag gjorde inte abort, utan var där för jag blev pressad. Men så bestämde jag mig för att adoptera bort min dotter i stället, vilket jag ångrade när hon föddes. Jag vet inte vad du skulle gjort i min sits, inte du heller eftersom du aldrig varit där. Men det är skevt av dig att döma mig utifrån att jag funderade på att göra abort. Jag gjorde ju inte det. Får man inte ha tankar längre?
  • Anonym (21-årig tjej)
    Anonym (M) skrev 2024-10-25 13:09:56 följande:
    Jag tror att bibeln är klara på med vad de anser om abort.
    Jeremia 1:5 skriver att Gud redan format oss innan vi fanns till i livmodern. Kung David sa till Gud; Dina ögon såg mig när jag var ett foster. Gud ser alltså barnet även när det är ett ofött foster. 

Det finns flera synder enligt bibeln och man får ju anta att abort går in under Du skall icke dräpa. Förlåtelse går att få, men då måste man be om förlåtelse och verkligen ångra det man gjort. Om jag förstått rätt så är det ingen levande på jorden som har rätt att varken fria eller döma en annan persons gärningar utan det är Gud som kommer att göra det. 
    Maria borde läsa och ta till sig av detta
  • Anonym (21-årig tjej)
    Anonym (Maria) skrev 2024-10-25 17:39:54 följande:

Jag är verkligen ledsen för det du var med om , det måste varit hemskt..har själv blivit utsatt för våldtäkt också.. Men att pappan är olämplig är inte ett skäl att få göra abort efter vecka 18. Oftast är det som sagt på grund av svåra missbildningar hos barnet men annars är det om mamman har svåra sociala problem eller psykisk eller fysisk sjukdom. Så ja om de godkände det så måste det varit på grund av att de ansåg att du verkligen inte skulle klara att ta hand om barnet av någon anledning. 

Och nej jag dömer inte dig för att du funderade på abort men ja det är konstigt att du säger att jag inte kan vara kristen för att jag inte är emot abort (trots att jag jag aldrig har gjort det själv) men du kan vara det trots att du funderade på abort så sent som vecka 21.

I din situation tycker jag det fullt förståeligt att vilja göra abort men jag tycker inte att det finns någon anledning att vänta så länge som till vecka 21-22 om man har vetat om graviditeten innan. Det är hemskt med så sena aborter och det är nog inte omöjligt att gränsen kommer sänkas med någon eller några veckor i framtiden om man kan rädda barn tidigare. Och som jag redan har skrivit är det ingen som gör abort efter vecka 18 bara sådär , det måste vara fruktansvärt att gå igenom och oftast beror det på att barnet har svåra missbildningar, ibland av sociala skäl men det handlar om extrema fall. Jag känner en person som har gjort det och det var för att barnet inte skulle kunna överleva utanför magen. De allra flesta aborter i Sverige är tidiga aborter. 

Ja det var fruktansvärt och har även varit väldigt svårt i efterhand helt ärligt. Men om inte min dotter hade blivit till då, tror jag garanterat jag hade mått sämre än jag gör i dag. För i slutändan så gav hon mitt liv ljus och mening igen efter mörkret i och med det som hände. Men för att förtydliga var det inte riktigt för de ansåg mig som en olämplig mamma som de beviljade abort, för det var aldrig tal om att jag själv skulle ta hand om henne. Jag trodde inte ens jag skulle klara av att se henne. Alternativet till abort var endast adoption som jag i kontakt med vårdpersonal och andra sa att jag ville. Men folk hade svårt att se det som ett alternativ och jag mådde inte så bra då så var som andra försökte bestämma åt mig att göra abort. Men det funkade inte eftersom det i slutändan är jag som behövde ta beslutet, vilket jag aldrig klarade (var ändå trots allt stark nog att stå emot på grund av min tro & för mitt barn).

Så adoption var alltså planen fram tills efter födseln då en kärleksfull adoptivfamilj skulle ta emot henne, men i dag är jag en lämplig mamma till min underbara lilla dotter (i början behövde jag lite extra stöd). Jag håller inte med dig i allt, men det är bra att du åtminstone inte förnekar att en sen abort är hemskt. Och hoppas att du också får stöd efter våldtäkten du själv upplevde. Kram
  • Anonym (21-årig tjej)

Vill bara tillägg att även före vecka 18 är barnet i magen en ett kännande barn. Då behöver man inte ens uppge ett enda skäl för abort. Jag tycker det är omänskligt att döda ett barn på det sättet, vilket är en av anledningarna till att jag tycker svensk abortlagstiftning är väldigt fel.

• Anonym (21-årig tjej)
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-25 22:43:18 följande:
    Det är extremt omänskligt och extremt fel. 

I min värld är det likställt med mord på en individ som inte kan försvara sig eller värja sig. 
    I min också. Det enda som jag tycker kan göra det svårt att helt likställa med just mord är att vi blir lurade från samhället osv med vad abort faktiskt är, ex. genom att (oönskade) barn i magen avhumaniseras. Det gör att många inte fattar vad det innebär och kvinnor som gör abort ser ju typ aldrig barnet heller. Vilket ger missuppfattning. Jag tror också färre kvinnor hade gjort abort om de fick se ultraljud eller liknande innan.

Men att det inte är fullt medvetet vad man gör, gör ju inte smärtan för barnet mindre. Och försvarar således inte den fruktansvärda handlingen mot ett försvarslöst barn. Faktum är att barn i magen dödas av sina egna mammor, med hjälp av skattepengar och ?vård?personal i Sverige. Hela tiden.
  • Anonym (21-årig tjej)
    Anonym (Qvinn) skrev 2024-10-25 22:57:04 följande:

Jaa, sex är ett nöje som kan ge konsekvenser, så den dagen kvinnor inte får göra abort kanske alla ni män kan glömma att få ligga särskilt ofta. Inget preventivmedel är 100 säkert 🙃

Det hade varit bättre enligt mig. För då skulle antagligen fler män och kvinnor binda sig i förhållanden
  • Anonym (21-årig tjej)
    Anonym skrev 2024-10-25 23:03:00 följande:
    Men stumpan, varför behöver du starta en tråd som ska diskutera saker och som innehåller någon form av frågeställning när du ju egentligen vet att din åsikt är den rätta och att alla andra ser upp till- och håller med dig i sak eftersom du ju är en alfahanne som alla följer och som alltid vet bäst?
    Är inte det slöseri med serverutrymme?
    Tar mig friheten att svara fast frågan inte är riktad till mig nu. Kanske för att väcka debatt? Eller också sprida guds budskap, för han vill vårat bästa, även om jag fattar det är svårt för icke-troende att förstå. Jag tycker TS framför sina argument samtidigt som han inte är respektlös mot de som tycker olika. Inte personpåhopp osv utan blir intressant diskussion.
  • Anonym (21-årig tjej)
    Anonym (Qvinn) skrev 2024-10-25 23:15:09 följande:
    Vad spelar det dig för roll om en kvinna gör abort eller inte? Vad rör det dig hur folk lever? I par eller inte? Det drabbar inte dig, ditt liv, påverkar inte dig ett skit. Låt folk leva som dom vill, ta hand om dig själv.
    Det är ju ganska mänskligt ändå att bryr sig om andras välmående. Gör inte du det? Finns det inget som får ditt hjärta brinna lite extra? Men ja jag bryr mig såklart allra mest om de jag älskar
  • Anonym (21-årig tjej)
    Anonym (Sj) skrev 2024-10-26 14:18:44 följande:

Jag tycker det är sorgligt med abort på ett sätt och jag själv skulle inte genomgå det om det inte är för att fostret inte är livsdugligt eller risk för min egen hälsa. Men respekterar att andra tycker olika och jag tycker det är upp till var och en att bestämma själv. Dock tycker jag abortgränsen ska sänkas.

Om abort skulle förbjudas har du tänkt alla risker, kostnader för samhället och hur många oönskade barn som skulle lida. Ibland låter något som att det kommer bli bra, men ett beslut kan få stora konsekvenser. Vart ska vi göra av alla "oönskade barn" om det blir för många? Ska vi öppna barnhem? Blir det bra? Då kommer fler adoptera och vad händer då med alla barn som är behov av familjehem när fler adopterar istället? Vem ska kosta på vården för de barn som kommer lida psykiskt som föds in i dåliga familjer som inte vill ha dom? 

Däremot tycker jag vi ska lära ut hur viktigt det är att skydda sig om man ska ha samlag och att det är bådas ansvar. Jag kommer prata mycket med mina barn hur viktigt det är att använda skydd om man inte vill eller kan ta hand om ett barn. Kommer även prata med mina söner om hur viktigt det är att dom använder kondom, även om tjejen har annat preventivmedel. Eftersom inget är 100% och sen kan det finnas en risk att tjejer ljuger om att de tar p-piller för att slippa kondomen eller för att lura till sig en graviditet. Tycker det är otroligt viktigt att man lär ut att man aldrig ska ha sex med någon som man inte kan se som en förälder till sitt framtida barn. Eftersom man kan bli gravid fastän man har skydd. 

Informera om hur abort går till osv....

Jag fick väldigt lite info av mina föräldrar och skolan. Så det kan bli bättre. Nu har jag aldrig behövt göra abort ändå.

Klokt resonerat. Du verkar vettig vilket nog kommer gynna dina barn
Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?