Inlägg från: Anonym (Maria) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Maria)

Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?

Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-26 10:39:25 följande:
    Då kanske man inte ska ha oskyddade samlag med män? 
    Är det en mänsklig rättighet att ha oskyddat samlag eller oskyddad samlag med män? 

Man kan ha självsex eller sex med man utan samlag/penetration. 

Allt här i livet medför risker och konsekvenser. 

Känns som att det kanske är där skon klämmer för dig? Tänker på dina andra trådar också om jag minns rätt,  du stör dig på att kvinnor har för mycket sex helt enkelt? 

Sex är ingen mänsklig rättighet nej. Men man kan bli gravid trots skydd också. Kondomer kan gå sönder, P-piller och spiral funkar inte alltid. Och om någon har råkat ha oskyddat sex utan att vilja bli gravid vinner ingen på att kvinnan tvingas föda ett oönskat barn. Jag har som sagt själv aldrig gjort abort så jag kan inte svara för andra ,när jag har blivit gravid har jag behållit och fött barnen förutom när jag fick tidigt missfall och så är jag gravid nu. Men jag är inte emot abort, säger det igen: Jag tycker varken du eller jag har rätt att bestämma vad andra kvinnor ska göra med sina kroppar. 

Vill du försöka se till att ingen kvinna gör abort med ditt barn får du se till att skydda dig om inte du och kvinnan du har sex med har bestämt er för att skaffa barn. Eller så får du sterilisera dig eller låta bli att ha sex. Mer än så kan du inte göra, du kan inte bestämma vad andra människor gör oavsett vad du skriver här. 

• Anonym (Maria)
    Anonym (Jz) skrev 2024-10-27 01:13:43 följande:

Okej, du vill ha det så. Har du några argument varför? 

Förutom det där att man ska ha konsekvensen av oskyddat sex. Ha barn som straff alltså. Visst, du kan tycka så men jag finner det närmast sadistiskt. Som att det är ett brott att ha sex för nöjes skull. Det är det inte i min värld. 

Får också känslan av att det är mest det det handlar om. Inte att det är för ?barnens? skull utan att det handlar om att kvinnor inte ska ha en massa oskyddat sex utan att behöva ta konsekvenserna. Att de ska behöva föda barnen som straff för att de ligger runt typ (inte för att man måste göra det för att råka bli gravid men menar att TS verkar tänka så). 
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-27 01:15:19 följande:
    Jo jag kan bestämma. Jag kommer bestämma. 
    Lagarna ändras efter våra åsikter. Och om 30 år kommer Sverige vara så pass förändrat att de flesta kommer vara emot abort. Det kommer bli som det är i USA nu. Nu är jag inte för dödsstraff, men i USA vill vissa politiker nu införa dödsstraff för kvinnor som begår en abort. Inte genomgår. Begår!

Vi ska ändra det svenska samhället i grunden. Jag ska göra allt jag kan för att få ett stopp på detta lagmässigt. Jag ska bidra så mycket jag bara kan. Det ska bli slut på aborter nu. Och aborter ska inte längre heta aborter utan heta mord. 

Om 30 år kommer nog alla eller nästan alla kvinnor du bråkar med här inte kunna bli gravida längre och alltså inte kunna göra abort heller. Även om det mot förmodan skulle bli som du vill påverkar det inte just oss. Kanske våra döttrar isåfall men det är ju inte dom du tjafsar med här? Så vad är det du vill med den här tråden? Det är ingen här som hindrar dig från att engagera dig politiskt eller starta ett eget parti om det är det du vill. 

Är det inte bättre förresten att du flyttar till USA då eftersom du tycker att det är så mycket bättre där? 

• Anonym (Maria)
    Anonym (SK) skrev 2024-10-27 07:50:01 följande:
    TS
    Jag blir lite nyfiken hur du tänker kring IVF och infrysning av ägg?
    Bör detta förbjudas? 

I de flesta fall behövs det fler embryos än vad som sedan användas vid ett och samma tillfälle. De är alltså befruktade och i ditt synsätt människor.

Kvinnor som genomgår cancerbehandling erbjuds möjlighet att frysa in ägg.

Vem är mördaren? Kvinnan och mannen som gemensamt genomgår IVF, kliniken som avgör vilka embryos som har störst chans att överleva. Bör kvinnan som genomgår IVF tvingas till att bli gravid med alla embryos, även de som har dålig kvalite?
    Vems är ansvaret att det befruktas fler än de som sätts in. Kvinnan/ mannen/kliniken? 
    Om ena parten, ex kvinnan dör så får den andre inte använda äggen enligt svensk lagstiftning. Vem är mördaren då?
    Ska vi ändra lagstiftningen så att någon annan kvinna tvingas föda de ägg som blir över?

Är IVF lika omoraliskt som abort?

Jo där har du en poäng. Tycker man att livet börjar vid befruktningen så är ju alla embryon som inte används också individer som mördas. Vem tycker TS ska straffas isåfall? 

Sen när det gäller abort , det är ju långt ifrån säkert att alla embryon och foster som aborteras faktiskt skulle bli en person. Många graviditeter (har läst lite olika siffror men ca 20%) slutar ju med missfall så en hyfsat stor del av alla tidiga aborter skulle antagligen blivit missfall ändå. Om man nu ska straffa kvinnorna , hur ska man ens veta vilka som faktiskt har mördat (enligt TS alltså, jag ser det inte så) någon som skulle blivit en person? 

• Anonym (Maria)
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-27 22:33:22 följande:
    Varför ska jag sterilisera mig? 
    Jag har inte för avsikt att ha oskyddat samlag med kvinnor på det sättet. 

Du pratar om att jag ska få ta konsekvenserna av nått jag inte gjort, av ett ickehandlande. Hur kan man ta konsekvenser för nått man inte gjort? 

Kvinnor som är gravida har VALT att ha OSKYDDAT sex. Och även om de haft SKYDDAT sex så vet de att det finns en procentuell risk. Det ingår i samhällskontraktet att känna till såna saker när man är vuxen.

Om då en kvinna väljer att ha oskyddat sex eller sex med en man så måste de vara medvetna om att de kan bli gravida. Ungefär som man är medveten om att man kan råka krascha på resan till Thailand, risken finns. Om man sedan kraschar med planet kan inte anhöriga sedan gå och klaga på resebolaget. Det är inte så det fungerar här i världen. 

När kvinnan är gravid så består hon av två individer, sig själv och barnet. Barnet är inte hennes leksak som hon kan göra vad hon vill med utan en individ. Därför får hon fram tills dess att barnet är fött inte göra vad hon vill med sin kropp. 

I övrigt får varken hon eller någon annan kvinna göra vad de vill med sin kropp även om de inte är gravida. Exempelvis får de inte såga av sig armen, dör då kommer polisen och ambulansen och sätter stopp för det. 
    På det sättet? På vilket sätt har har du för avsikt att ha oskyddat sex med kvinnor då? På ett sätt som inte kan resultera i graviditet menar du?
  • Anonym (Maria)
    EpicF skrev 2024-10-27 22:15:02 följande:
    Jo, även riktigt Islam tillåter abort fram til dag 120 från befruktningen. 
    Ja så är det. Jag blev själv förvånad när jag fick höra det från en person i min närhet som jobbar kvinnosjukvården, trodde av någon anledning att muslimer oftast var emot abort men det är tydligen vanligt att muslimska kvinnor gör det och det är inte fel enligt islam. 
  • Anonym (Maria)
    EpicF skrev 2024-10-27 22:02:37 följande:
    Eller att ts helt enkelt bara vill provocera och skapa en meningslös debatt. Precis som med hans andra trådar. 
    Jo efter att ha läst hans andra trådar är jag nog beredd att hålla med. Tror det är mycket möjligt att han bara trollar. Så har vi några riktiga abortmotståndare här som såklart har hoppat in i tråden och tar det på allvar. 
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Vinklad tråd) skrev 2024-10-29 20:31:18 följande:
    Och i så fall så borde det vara en kroppsdel även exempelvis i vecka 30

Efter vecka 22 räknas det som ett barn. Det är stor skillnad på ett barn i vecka 30 och ett embryo i vecka 6 till exempel. Jag tror det skulle kunna bli så i framtiden att abortgränsen sänks om vi kan rädda för tidigt födda barn ännu tidigare men det är extremt osannolikt att abort skulle förbjudas helt, det finns inget riksdagsparti eller parti som ens är i närheten av att komma in riksdagen som vill det. Oavsett vad ni skriver här. 

• Anonym (Maria)
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-10-30 11:44:08 följande:
    En spermie innehåller bara halva genomet. Individens första cell innehåller hela genomet. En spermie och ett ägg lever inte i samma mening som individens första cell som snart börjar dela sig och ge fler celler.

Men när man gör IVF och det blir embryon över som inte används ,är det också mord då? Hur ska man lösa det tycker du? Förbjuda IVF eller att någon kvinna ska tvingas bli gravid med embryona och föda barnen? Och de väljer ju de bästa embryona , jag har aldrig gjort IVF själv och har inte 100% koll men ibland är väl de som inte används inte jättebra , är det mord att förstöra dom då? Det är ju många individer som mördas enligt dig isåfall. 

Eller om man till exempel använder spiral som akut preventivmedel för att hindra ett eventuellt befruktat ägg från att fästa? Det händer också. Eller att man sätter in spiral utan att ha någon aning om att det finns ett befruktat ägg som alltså inte blir något barn utan kommer ut som mens. Var drar du gränsen? Ska spiraler förbjudas helt eftersom de kan leda till att ett nyligen befruktat ägg ?mördas?? 

Jag har som sagt aldrig gjort abort själv (fött tre barn och väntar fjärde) och kan inte se att jag nånsin skulle göra en sen abort om det inte var så att barnet hade någon allvarlig missbildning.. Men jag tycker inte att jag har rätt att bestämma vad andra kvinnor gör med sin kropp. Och en abort i vecka 5-6 till exempel är inte så stor skillnad mot ett embryo som på en IVF-klinik. Varför är det ena mord isåfall och inte det andra? 

• Anonym (Maria)
    Anonym (A) skrev 2024-10-30 13:18:27 följande:
    Självklart får du fortsätta tro vad du vill och även tala för det.

Men du verkar inte acceptera att andra också har den rätten, och du verkar inte respektera deras åsikter. 

För det är alltid abortmotståndare som vill omvända de andra. Vi som är för fri abort så som den ser ut i Sverige, vi försöker inte övertala andra att de ska göra abort, att de måste tycka att abort är rätt osv. Vi låter de som är emot abort vara emot det, ingen tvingar dom att göra abort.

Medan motsatsen är jättevanlig. Man kallas mördare osv för att man gör abort.

Man kan undra varför abortmotståndare som även är religiösa har sådant behov av att klistra sin tro på andra. 

Jo det är det jag undrar också. Jag är själv troende och jag har svårt att se att jag skulle göra abort (även om det finns situationer när jag skulle gjort det t.ex efter våldtäkt).. Men jag tycker inte jag har någon rätt att bestämma över vad andra gör. 

Minns att min egen mamma kallade mig för abortmotståndare en gång för att jag inte ville göra abort själv i en situation där den hon tyckte att jag borde gjort det (ingen katastofal situation utan mest att relationen var ganska ny och att hon trodde att mitt äldre barn skulle bli svartsjuk , så blev det inte alls utan syskonen är oskiljaktiga nu).. men det är stor skillnad på att inte vilja göra det själv och att tycka att man ska bestämma att andra inte ska göra det. 

Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?