Inlägg från: Anonym (Maria) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Maria)

Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?

Anonym (Kör) skrev 2024-11-01 20:54:34 följande:
    Om halvsvensk man ska få gå och berätta för kvinnor hur vi ska leva kan jag också göra det.

Hur fan vet halvsvensk man att kvinnor som gör abort är är promiskuösa? 

Om du och han verkligen skulle brytt er om foster skulle ni knipsa så att det är två män färre på denna planet att sprida sina spermier som kan leda till foster som blir aborterade.

Nej man måste verkligen inte vara promiskuös. En nära släkting till mig gjorde det när hon hade varit med samma man i 20 år, gift i många år.  Fyra barn, 40+ och kände att hon inte orkade en gång till och att det skulle ta för mycket tid från barnen hon hade. Det är inte helt ovanligt att gifta kvinnor eller kvinnor i långa förhållanden gör abort om de råkar bli gravida när de är klara med barn (och det kan man ju bli trots skydd). 

Jag skulle själv ha väldigt svårt att göra abort tror jag (är däremot inte emot abort) men det är inte helt omöjligt att jag skulle göra det om jag hamnade i den situationen , jag känner mig ganska klar nu  allt går bra med den här graviditeten , det blir mitt fjärde barn och tredje kejsarsnitt (helst ska man ju inte göra fler än tre).

• Anonym (Maria)
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-04 14:09:49 följande:

Nej. Jag har god läsförståelse och hade höga betyg i svenska. Jag omformulerar första stycket så här. Svara ja eller nej. Skall det vara tillåtet för mig att skriva att svar på ett annat inlägg i en tråd . med ett svar som inte på något sätt innehåller ett personangrepp,(utan uttryckte  orden med all respekt), men som innehåller en annan åsikt än den jag besvarar? JA eller NEJ?

Vi har olika syn på både foster (vecka 9-40) och embryon(vecka 1-8). Jag tror att  ett värde existerar ifrån den vecka som kallas vecka 1 och jag skriver också detta. Jag skulle inte uppmana min fru att göra abort om hon var gravid och det var i vecka 1. Inte heller då.  Jag skulle vilja ta ansvaret som far då. Jag skulle inte göra som de, i mina ögon allt för många, män som uppmanar till abort och "gnäller" om att "tvingas bli pappa", när de ändå själva har valt det penetrativa sexet som ledde till det.

Innan du har så mycket åsikter om kvinnors kroppar kanske du ska läsa på lite. I det som kallas vecka 1 är man inte gravid ens. Man räknar graviditeten från senaste mensens första dag. Det blir svårt att göra abort när det är 1-2 veckor kvar tills man eventuellt kommer att bli gravid.
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-04 15:59:49 följande:

Tack för elogen, och tack för din egen goda ton. Även kvinnan har dock gjort ett val, nämligen exakt samma val som mannen, i att försätta sig i en situation som kan ge graviditet.

"Tvinga och tvinga"- Den diskussion jag för är snarare en etisk än en juridisk (och juridisk är ju den om tvång) diskussion. Jag talar för att från både mannens och kvinnans sida avstå från abort även om inte statens lag tvingar till det - alltså helt oberoende av lagstiftningen.

Jag tror att såväl embryot (vecka 1.8) som fostret (vecka 9-40) har ett värde och jag stöder att följa en väg som i etisk mening bejakar ett så´nt värde. Jag stöder då tanken på ett sådant

Som sagt , i vecka 1 är man inte gravid än, det finns alltså inget embryo. Varför tjatar du om vecka 1 gång på gång? Det blir som sagt väldigt svårt att göra abort då eftersom man inte är gravid. Men tydligen är det viktigt för dig att alla vet att du är emot att en kvinna som inte är gravid gör abort, hur det nu skulle gå till?

I vecka 2-4 går det inte heller. Man måste se att embryot sitter på rätt plats innan man gör en abort för att utesluta utomkvedshavandeskap (som kan vara livshotande) och det kan man inte förrän vecka 5 ungefär. Iallafall är det så i Sverige , vet inte om det är så överallt.

Och efter vecka 22 kallas det för barn. Du verkar ju ha väldigt dålig på sånt som har med graviditet och kvinnors kroppar att göra.
    Då känns det nästan extra fel att ha så mycket åsikter om det. Ska man ha så starka åsikter om ett ämne kan det vara bra att läsa på lite, en enkel googling är allt som hade behövts. 
  • Anonym (Maria)
    klyban skrev 2024-11-12 06:34:13 följande:

Vi kan koka ned det till att användaren sade att det är så enkelt att låta bli att gravid, vilket jag kan hålla med om är generellt.
    Men att inte alla är lika förnuftiga som oss i sex, och andra så flyger förnuftet ut genom fönstret och att preventiva medel i sex är något som de inte ens funderar på och att 35500 aborter 2023 bevisar detta att alla är inte lika förnuftiga i sex.

Så otroligt märkligt var det Flört

(Intressant användaren vill inte diskutera med mig mer, men nu gör det sekundärt, visst är det märkligt.)

molly50 skrev 2024-11-11 22:42:39 följande:
    Man kan ju hoppas på det.

Det kan vi hopps, för blir en väldigt konstig diskussion om man blandar in "fri abort" och menar sen att det handlar om att man kan abortera utan anledning friska foster i månad 9.

Och just denna om månad nio och aborter utan anledning, det har jag frågat om många ggr på annat forum och de har inte gett ett enda exempel det har skett en enda gång.
    Jag misstänker de har den lagen för att kunna agera snabbt och när barnet är inte livsdugligt längre och att moderns liv är i fara, eller kanske de tillåter abort också när fostret inte lägre är livsdugligt.(Låter den sista vara osagd.)

Annars gör man ju bara kejsarsnitt och räddar både mamman och barnet.

Men anledningen är nog för att slippa gå till domstol och för att det tar tid och då kan både mamman och fostret vara döda.
    För det kom ett exempel från Texas precis innan valet i USA, och där dom hamnade i ett legalt problem med en som blev sjuk och hade ont i magen och där sjukhuset sade du har sepsis, men vi vågar inte abortera ditt foster i två sjukhus.
    Till slut i tredje så insåg de att de var tvungna, men var redan försent för mamman, och hon dog enbart för att dom inte vågade pga bli stämda.

Vad menar du med ?Annars gör man bara kejsarsnitt och räddar både mamman och barnet?? Vilka situationer tänker du på då? Ja akutsnitt är ju till för att rädda både mamma och barn och det görs ofta, jag behövde själv göra det med mitt andra barn. Men tror du själv att det finns situationer där aktivt väljer att inte göra det för att barnet ska dö? Hur tänkte du där? Vilka situationer skulle det vara? 

Om man avbryter en graviditet efter vecka 22 för att rädda mammans liv försöker man rädda fostret också. Så ser lagen ut. Oavsett om man avbryter genom att sätta igång förlossningen eller genom kejsarsnitt. Jag tror att det är så att för tidigt födda barn klarar kejsarsnitt sämre än en vanlig förlossning men jag är inte helt säker. Det är iallafall vanligare att sätta igång förlossningen än att göra kejsarsnitt i såna situationer. 

Ibland avbryter man för att barnet har så svåra skador eller missbildningar att det inte kan överleva efter förlossningen och då är det bara grymt att mamman ska behöva gå hela graviditeten med ett barn som inte kommer att klara sig. Och grymt mot barnet också som kanske lider eller kommer att lida. Det är väldigt sorgligt och måste vara fruktansvärt att gå igenom men det är inte någons fel. Och då hjälper det inte med kejsarsnitt. Avbryter man pga till exempel infektion eller havandeskapsförgiftning så gör man det för både mamman och barnets skull och då försöker man rädda barnet också som sagt. Nu pratar jag alltså om avbrytande efter vecka 22 , inte abort. Man kan inte göra abort efter vecka 22, då heter det avbrytande av graviditet. 

• Anonym (Maria)
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-12 13:29:15 följande:

Nu har du  helt missförstått mig.- för nu säger du återigen att jag tycker att man skall "tvingas" -dvs med statens lag. Jag säger istället så här:  Jag tycker att det är  etiskt rätt att avstå från abort även om statens lag tillåter aborten.

Min 3:e ståndpunkt blir i 99% av fallen missförstådd. Jag är för att följa en andlig väg som då inkluderar att inte göra abort även om inte statens lag tvingar till det.

Jag ser inte "olyckshändelse" som etiskt tillräckligt argument. Jag tänker i stället så här: Nu använder jag skydd, kanske olika kombinerade , men om det blir graviditet så tar jag ansvar. Jag skulle också i vissa situationer avstå från penetrerande sex.

Sedan kan yttre omständigheter i många fall ändras osv.

Jag skulle absolut personligen avstå från IVF med flera embryon- Det står jag fast vid, och jag vägrar göra något annat. Jag säger inte att det skall lagstiftas om det. Däremot är jag för att frivilligt av hjärtat följa den vägen.

Hur tänker du rent praktiskt att IVF skulle gå till utan flera embryon? Jag har aldrig behövt göra det själv men har en släkting som har gjort det och har läst en del om hur det går till. Ska man bara ta ut ett ägg vid äggplock (som jag har förstått kan vara smärtsamt och jobbigt med alla hormoner man måste ta)? Eller ska man bara få befrukta ett ägg och även om det inte blir bra måste man sätta in det? Vad jag har förstått så väljer man ut det eller de bästa embryona. Hur ser du på om man befruktar ett ägg som inte klarar nerfrysning sen, är det också mord då när man försöker frysa ner det? 

Och det där med vecka 1 har du fortfarande inte svarat på. Du skriver att du inte vill att din fru gör abort i vecka 1. I vecka 1 är man inte gravid än utan det är då man brukar ha mens innan en eventuell graviditet. Du får gärna förklara hur hon skulle kunna göra abort innan hon ens är gravid :) Tidsmaskin eller hur tänker du? 

Som sagt, har man så extremt dålig koll på sånt som har med graviditet och kvinnors kropp att göra kanske det inte blir bra om man har så starka åsikter om det. Det skadar inte att läsa på innan man diskuterar ett ämne. 

• Anonym (Maria)
    klyban skrev 2024-11-12 17:06:17 följande:

Ja, så simpelt var det och inget märkligt alls.

Ja, man gör kejsarsnitt då, har aldrig pratat om det är komplicerat eller inte.

Anonym (Maria) skrev 2024-11-12 10:15:36 följande:

Vad menar du med ?Annars gör man bara kejsarsnitt och räddar både mamman och barnet?? Vilka situationer tänker du på då? Ja akutsnitt är ju till för att rädda både mamma och barn och det görs ofta, jag behövde själv göra det med mitt andra barn. Men tror du själv att det finns situationer där aktivt väljer att inte göra det för att barnet ska dö? Hur tänkte du där? Vilka situationer skulle det vara? 

Om man avbryter en graviditet efter vecka 22 för att rädda mammans liv försöker man rädda fostret också. Så ser lagen ut. Oavsett om man avbryter genom att sätta igång förlossningen eller genom kejsarsnitt. Jag tror att det är så att för tidigt födda barn klarar kejsarsnitt sämre än en vanlig förlossning men jag är inte helt säker. Det är iallafall vanligare att sätta igång förlossningen än att göra kejsarsnitt i såna situationer. 

Ibland avbryter man för att barnet har så svåra skador eller missbildningar att det inte kan överleva efter förlossningen och då är det bara grymt att mamman ska behöva gå hela graviditeten med ett barn som inte kommer att klara sig. Och grymt mot barnet också som kanske lider eller kommer att lida. Det är väldigt sorgligt och måste vara fruktansvärt att gå igenom men det är inte någons fel. Och då hjälper det inte med kejsarsnitt. Avbryter man pga till exempel infektion eller havandeskapsförgiftning så gör man det för både mamman och barnets skull och då försöker man rädda barnet också som sagt. Nu pratar jag alltså om avbrytande efter vecka 22 , inte abort. Man kan inte göra abort efter vecka 22, då heter det avbrytande av graviditet. 

Rätt menlöst och rädda ett dött barn, och lever barnet så gör man allt för rädda barnet och modern också givetvis.

Och diskussionen kommer ifrån aborter i nionde månaden, som handlar om att rädda liv på mamman pga icke livsdugligt foster och att de i de andra fallen istället kör kejsarsnitt och pga de har chansen att rädda bägge då.

Nej, man räddar mammans liv även sent, och lever fostret gör man ett kejsarsnitt och försöker rädda fostret.

molly50 skrev 2024-11-12 13:05:41 följande:
    Nu är det väl så också att även om man skyddar sig enligt konstens alla regler så kan man ändå bli gravid.
    Så det enda sättet att skydda sig helt från att bli gravid är att avstå penetrerande vaginalt sex.
    Men det är en annan diskussion.

Ja,abortlagarna i USA är helt sjuka.

Visst är det så, dock så berättade användaren att det är så enkelt att vara förnuftig.
    Vilket jag håller med om, men alla aborter berättar att inte alla har samma förnuft.

De är skumma i USA, men just detta att lagen ser ut som vem som helst kan göra abort vid 9månader och utan anledning, syftet är ser jag som att man inte ska behöva blanda in rätten i snabba lägen, som tex där i Texas där mamman fick plikta med sitt liv och för ingen vågade ta i henne pga lagarna och rädsla för stämningar.

Så du visste inte om att preventiva medel inte är 100%?

Demokratin har bestämt.

Kolla in ryssland och per capita aborter Solig

Jo, du intar positionen där du vet bättre än andra., och dina verktyg och vapen är moralism som du inbillar dig alla godtar.

USA argument fri abort månad 9.

Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-12 13:31:17 följande:
    usa? Detta har väl inte ett dugg med usa att göra. (usa är förresten en federation med 50 stater med helt olika lagar och helt olika federationer. usa är ingen enhetsstat.)

Det var du som drog in fri abort månad 9, inget vi har i Sverige.
    Mer än att det är sjukvård och är gratis, men det sade du också det inte handlade om.

DU kunde lika gärna ha sagt inga källor alls.

Jo det var ju det jag menade , kan man rädda båda gör man såklart det. Man kan ju inte göra abort efter vecka 22 och avbryter man en graviditet med ett livsdugligt barn för att rädda mamman (t.ex på grund av infektion eller havandeskapsförgiftning) försöker man rädda barnet också. 
  • Anonym (Maria)
    molly50 skrev 2024-11-12 20:03:40 följande:
    Att man ska kunna göra abort fram till 9:e månaden tycker jag också är fel.
    Jag tycker att det ska finnas en rimlig gräns.
    Dvs barnet ska inte vara livsdugligt utanför livmodern.
    Sen är det ju självklart en annan sak om det finns en risk för moderns eller barnets liv.
    Men det finns väl ingenstans där man får göra abort fram till 9:de månaden? I Sverige får man avbryta en graviditet om det är fara för mammans eller barnets liv men då försöker man rädda barnet också om det är livsdugligt. Och det heter inte abort då. Det är ju då oftast att man sätter igång förlossningen tidigare och inte alls samma sak som abort. 
  • Anonym (Maria)
    klyban skrev 2024-11-12 17:52:24 följande:

DU är här med på "fri abort i nionde månaden", som är en USA sak.
    Och att man gör kejsarsnitt allt som oftast, och inga godtyckliga aborter då.

Kejsarsnitt i den veckan 22 och lite senare är mycket vanskligt för överlevnaden av fostret.

Blir lite konstigt när en drog in fri abort i nionde månaden, blir lite att man pratar om två saker samtidigt, men inte vet vilken som gäller för stunden.

Va? Är jag med på fri abort i nionde månaden? Vad pratar du om? Nej det är självklart att man inte dödar ett livsdugligt barn i nionde månaden. Man kan avbryta graviditeten efter vecka 22 dels om barnet inte är livsdugligt (alltså har så svåra skador eller missbildningar så att det inte kommer överleva utanför magen) eller på grund av till exempel en infektion eller havandeskapsförgiftning som kan vara livshotande för BÅDE barnet och mamman. Då gör man allt man kan för att rädda barnet också. Vad jag vet gör man oftast inte kejsarsnitt då utan sätter igång förlossningen men ibland kan det bli snitt av olika anledningar. 

Alltså, om en kvinna som är gravid i vecka 25 till exempel drabbas av en svår infektion i livmodern som är farlig för både henne och barnet kan man sätta igång förlossningen för att rädda hennes och förhoppningsvis barnets liv. Då gör man vad man kan för att rädda barnet men det går inte alltid. Det är absolut INTE samma sak som en abort. Är hon till exempel i vecka 35 istället när det händer överlever nog barnet nästan helt säkert. 

Hur tänker du att en abort i nionde månaden skulle gå till? Tar man ut barnet då så kan ju barnet överleva utanför livmodern så på vilket sätt är det en abort? Menar du att man skulle ta ut ett friskt barn och sen döda det eller döda barnet när det ligger i magen bara för att mamman har kommit på att hon inte vill ha barn? Det händer inte , inte i USA och inte i Sverige. Tror knappast det finns nån som är för det. 
  • Anonym (Maria)
    EpicF skrev 2024-11-12 21:18:42 följande:
    Nej, man kan inte och får inte avbryta en graviditet efter v 22, oavsett omständigheter. 

Det du pratar om är inte samma sak som av avbryta. Det är att man sätter igång förlossningen i förtid för att rädda mamman och barnet. Oftast brukar det ske med kejsarsnitt eftersom barnet är för litet för att klara av att förlösa vaginalt.

Ja det är ju att avbryta graviditeten. Och det är det man gör efter vecka 22 isåfall, man gör inte abort. Utan om man avbryter graviditeten efter vecka 22 genom att sätta igång förlossningen eller göra kejsarsnitt försöker man rädda barnet också. Om det inte är så att barnet inte är livsdugligt på grund av svåra skador eller missbildningar. 

https://lawline.se/answers/ar-det-mojligt-att-gora-abort-i-sverige-efter-vecka-22 

• Anonym (Maria)
    EpicF skrev 2024-11-12 22:45:34 följande:
    Nej, inte efter v 22 (21+6).

Efter den veckan avbryts inga graviditeter, men man kan sättas igång förlossningen tidigare om det är fara för mammans och/eller fostret/barnets liv. Men detta görs med intention att rädda båda. I ett avbrutade av graviditeten, sk abort, tas fostret bort med intention att de inte ska överleva. 

Lawline, glömde att skriva att abort efter v 22 inte är tillåtet och kan straffas om det görs. 
    Ja när jag säger att avbryta graviditeten menar jag inte med intention att barnet inte ska överleva. Den enda situationen när det skulle vara tillåtet är när barnet inte KAN överleva utanför magen på grund av för svåra skador eller missbildningar. Annars är det med intentionen att barnet och mamman ska överleva. Så nej det är inte en abort då, det var ju det jag skrev. 
  • Anonym (Maria)
    EpicF skrev 2024-11-13 01:26:36 följande:
    Då avbryter man inte graviditeten utan man sätter igång graviditeten i förtid. 

Det är inte lagligt efter v 22, eftersom man kan rädda barn efter den veckan. 

En avbryter graviditet är när man gör abort, aborterar bort fostret, av en eller annan grund. Det kan man göra till v 22 men specialtillstånd mellan v 18-22 (v 17+6 och v 21+6). 

Man sätter ju inte igång graviditeten när man gör så att graviditeten tar slut. Man sätter igång förlossningen (eller gör kejsarsnitt). Och ja då avbryts / avslutas graviditeten. Jag har hört det kallas för avbrytande av graviditet men det är INTE med intention att barnet ska dö utan med intention att rädda både barnet och mamman om det går om det inte är så att barnet inte är livsdugligt pga t.ex svåra missbildningar. 

Men det känns meningslöst att diskutera det, jag tror vi menar samma sak egentligen. Man avbryter inte en graviditet efter vecka 22 med intention att döda ett livsdugligt foster. Så abort i 9:de månaden är helt enkelt inget som existerar. 

• Anonym (Maria)
    EpicF skrev 2024-11-13 10:39:20 följande:
    Och då är det inte ett avbrutande av graviditeten utan man sätter igång graviditeten i förtid. 

Att avbryta graviditeten är exakt det samma sommarbostad. 

Nej, påstod aldrig att man kan göra abort i 9 månaden i Sverige, men det låter lite som att du tror det går. 

Nej jag tror inte att det går att göra abort i 9:de månaden. Jag har hört personer prata om abort i 9:de månaden för att smutskasta personer som inte är emot abort (mest i USA).  Men det är inte abort utan det är antingen att man avbryter graviditeten när barnet absolut inte kan överleva på grund av svåra skador eller missbildningar eller när det är fara för mammans och / eller barnets liv så att man måste avbryta graviditeten (genom att sätta igång förlossningen eller göra kejsarsnitt) och då försöker man rädda barnets också. Det är alltså INTE abort.  

Men nu har jag skrivit samma sak typ 10000 gånger och jag tror att vi egentligen menar samma sak , om du foftfarande missförstår så finns det nog inte så mycket mer jag kan säga om det. Ha en bra dag! 

• Anonym (Maria)
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-13 11:21:33 följande:

1) Jag har inte föreslagit någon metod för IVF alls. Däremot sa jag att jag personligen skulle undvika en IVF-situation med embryon som kasseras. Eftersom IVF aldrig har funnits på kartan för mig så har jag aldrig varit i en IVF-situation, och om det verkligen inte finns något annat möjligt sätt skulle d ju bara vara ytterligare ett skäl för mig att avstå - och jag har rätt att avstå. Jag har rätt att följa min övertygelse i mina val. Jag har trots allt rätt att agera som den troende människa jag är

2) Jo jag svarade för rätt många dagar sedan. Svaret var att jag alltid skriver mina inlägg mycket snabbt - på några sekunder.  Fingrarna far snabbt över tangentbordet och naturligtvis vet jag hur man räknar, men tänkte inte på det i hastigheten. Egentligen menade jag från befruktningen, och borde ha använt en annan term än vecka 1. Förlåter du mig det här?

3) jag har överlag stora kunskaper och diskussionerna om aborter handlar inte främst om den exakta början av en graviditet. Jag tänker inte tystna så långt det står i min makt, Min tro/ min övertygelse driver mig,

Du har skrivit vecka 1 flera gånger så nej jag tror inte att det bara var slarv. Och hur skulle man göra abort direkt efter befrukningen menar du? Man vet inte att man är gravid då , kroppen har inte ens börjat producera HCG förrän ägget har fäst. Många befruktade ägg lyckas inte fästa och kommer ut som vanlig mens utan att man märker något ovanligt alls.

Har du barn? Tänker att om din fru har varit gravid borde du ha lite mer koll iallafall och åtminstone varit med på något ultraljud eller besök hos barnmorska, annars måste du ha varit extremt oengagerad under hennes graviditeter. 

Om du har så stor kunskap om aborter borde du veta hur man räknar graviditetslängd, ungefär när man brukat veta att man är gravid och att man nästan alltid behöver datera graviditeten och konstatera att embryot sitter på rätt plats innan en abort. Och gränsen för när det kallas för barn och inte foster. Och vadå ?inte främst om början av en graviditet?? De flesta aborter görs tidigt så det är nog ganska bra att ha koll på det. 

• Anonym (Maria)
    EpicF skrev 2024-11-13 12:36:42 följande:
    Ett avbrytande av en graviditet är en abort. Det är exakt samma sak, bara olika ord. Det för se senast i v 21+6 och då med specialtillstånd från Socialstyrelsens som inte är lättast att få.

Att sätts i gång en förlossning i v 23 för att rädda barn och mamma är inte samma sak som att avbryta en graviditet. 

Avbryter man en graviditet dör forstert. Det blir adkeog något barn. Graviditeten slutar existera. Man går vidare utan ett barn. 

En graviditet där förlossningen sätts i gång i förtid, antigen spontant eller kemiskt, är inte en avbruten graviditet. Utan en graviditet som slutar i en förlossning där målet är att båda ska överleva. 
    https://www.rfsu.se/vad-vi-gor/i-sverige/fragor-vi-jobbar-med/ratten-till-abort/abortratten-i-sverige/

Där står exakt det jag skrev. Det är inte samma sak som abort och man försöker rädda barnet också om det går. 
  • Anonym (Maria)
    EpicF skrev 2024-11-13 12:36:42 följande:
    Ett avbrytande av en graviditet är en abort. Det är exakt samma sak, bara olika ord. Det för se senast i v 21+6 och då med specialtillstånd från Socialstyrelsens som inte är lättast att få.

Att sätts i gång en förlossning i v 23 för att rädda barn och mamma är inte samma sak som att avbryta en graviditet. 

Avbryter man en graviditet dör forstert. Det blir adkeog något barn. Graviditeten slutar existera. Man går vidare utan ett barn. 

En graviditet där förlossningen sätts i gång i förtid, antigen spontant eller kemiskt, är inte en avbruten graviditet. Utan en graviditet som slutar i en förlossning där målet är att båda ska överleva. 
    https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/abortlag-1974595_sfs-1974-595/

Där står det också om det. Men det är alltså inte samma sak som abort eftersom man försöker rädda barnet också om det sker efter vecka 22. 
  • Anonym (Maria)
    EpicF skrev 2024-11-13 12:57:22 följande:
    Anonym (Maria) skrev 2024-11-13 12:52:20 följande:
    https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/abortlag-1974595_sfs-1974-595/

Där står det också om det. Men det är alltså inte samma sak som abort eftersom man försöker rädda barnet också om det sker efter vecka 22. 

Vilket inte är ett av avbrytande av en graviditet, utan en igångsättning av förlossningen med intention att rädda både. 

Ett avbrytande av graviditeten innebär att barnet inte räddas. 
    Det står ju tydligt där att man försöker rädda barnet om man avbryter efter vecka 22. Det står att det kallas avbrytande av havandeskap (även om du tycker att det ska kallas för något annat) och är inte samma sak som abort. Men nu ger jag upp, ha en bra dag! 
Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?