• Anonym (SnartMamma)

Bok om barnets första tid

Jag väntar mitt första barn och litteratur, filmer, podcasts och bloggar är minst sagt en djungel att navigera i. Har läst utvecklingspsykologi på högskola och känner mig trygg med den mentala biten i att bli mamma, anknytning och så vidare. Är heller inte rädd för förlossningen. Däremot har jag verkligen inte den blekaste aning om hur man tar hand om ett spädbarn. Finns det någon bok om detta? Alltså de praktiska aspekterna av föräldraskapet, gärna evidensbaserat. Mat, sömn och hygien? Skaderisker? Vanligaste sjukdomarna? Allt det där. Tar gärna emot tips. 

• Svar på tråden Bok om barnets första tid
  • Anonym (Maja)
    Anonym (SnartMamma) skrev 2024-10-26 15:17:23 följande:

Jag väntar mitt första barn och litteratur, filmer, podcasts och bloggar är minst sagt en djungel att navigera i. Har läst utvecklingspsykologi på högskola och känner mig trygg med den mentala biten i att bli mamma, anknytning och så vidare. Är heller inte rädd för förlossningen. Däremot har jag verkligen inte den blekaste aning om hur man tar hand om ett spädbarn. Finns det någon bok om detta? Alltså de praktiska aspekterna av föräldraskapet, gärna evidensbaserat. Mat, sömn och hygien? Skaderisker? Vanligaste sjukdomarna? Allt det där. Tar gärna emot tips. 

Oj, med din bakgrund borde du lätt kunna googla fram detta.
  • Anonym (SnartMamma)
    Anonym (Maja) skrev 2024-10-26 15:20:10 följande:
    Oj, med din bakgrund borde du lätt kunna googla fram detta.
    Nu har jag ju googlat, men jag tycker att det är svårt att veta om böckerna som dyker upp i sökresultatet motsvarar vad jag vill ha. Det finns som sagt ganska mycket litteratur på ämnet och jag vill gärna höra folks omdöme innan jag beställer hem en. Jag ska ta mig till biblioteket vid tillfälle men bor långt utanför tätorten och har inte så bra utbud här. Men du som verkar veta och kunna googla fram, har kanske tips på titlar, då? 
  • trollhona
    Anonym (SnartMamma) skrev 2024-10-26 15:17:23 följande:

Det är verkligen en djungel. Finns en bra bok som heter "leva med barn" av Reuter & Tell, den tyckte jag var rätt lättöverskådlig.
  • Anonym (X)

Pricilla Dunstan kan du kolla upp, folk kallar det psydovetenskap men hennes tips fungerade jättebra på mina två barn. Folk i mammagrupper undrade hur det kom sig att mina små alltid var lugna och glada, aldrig grät. Enkelt, för jag lyssnade på va de "sade" till mig.

• Anonym (SnartMamma)
    trollhona skrev 2024-10-26 17:12:55 följande:
    Det är verkligen en djungel. Finns en bra bok som heter "leva med barn" av Reuter & Tell, den tyckte jag var rätt lättöverskådlig.
    Tack så mycket. Det låter lite mer i linje med vad jag söker.

Annars får jag skriva ut en sammanställning med informationen från 1177. Är något i stil med det jag hoppas finna. Ska prata med barnmorskan också, om hon har tips. 
Svar på tråden Bok om barnets första tid