• Tom Araya

Vem litar du på och varför?

Jag märker att folk ofta i debatt på nätet vill måla på vissa media (oftast alternativmedia) en politisk färg som de sedan anser färgar av sig på allt som förmedlas därigenom, även sådant som i någon grad kan styrkas som riktig information och fakta och som uttalas av gäster, som kan vara professionella forskare, analytiker mm.
    Därav betraktar de dessa media som icke pålitliga och icke trovärdiga och med det även allt som förmedlas därigenom. Allt som sägs/skrivs om ges noll av informationsvärde.
    Jag säger inte att det inte finns alternativmedia med bristande faktakoll och som vilseleder tittarna/lärarna utefter en agenda, för sådana exempel finns det gott om.
    Men dessa personer har inte alls har samma kritiska uppfattning om eller samma krav på sina media som de litar på och refererar till, utan att det egentligen finns några belägg för att de medierna är mer sanningsenliga och saknar politisk färg rent generellt.
    Jag hoppas du ser hyckleriet i detta, för det betyder att du tänker själv och inte som den tidning/tv-kanal du ofta läser/tittar på.

Våga var mer källkritisk, även om det känns som riktiga uppgifter eller eller kommer från media som känns pålitlig.
Svar på tråden Vem litar du på och varför?