• Anonym (För sent?)

När är allt försent?

Suck. Det är så mycket jag önskar att jag lärt mig som yngre.

Jag är lite över 40 och avundas verkligen alla som gjort något med sitt liv.

Önskar att jag kunnat mer än 1 språk flytande, kunnat spela ett instrument, kunnat sticka, virka eller sy.

Kan man ens lära sig sånt här på en hyfsad nivå som äldre? 

Mina vänner som kan sådana här saker började för årtionden sedan och de vänner jag har som inte kan säger att det är för svårt att lära sig som äldre. 

Men jag vill så gärna. Går det tror ni eller är det helt orealistiskt? Jag har jobb och halvvuxna barn så inte obegränsat med tid

• Svar på tråden När är allt försent?
  • Anonym (e)

Är så förvirrad... Det är ju helt vanliga hobbys som folk brukar ta upp i alla åldrar? Sen varierar det med vad man själv har talang för men ja. Såklart!

• Aniiee

Finns det liv är det aldrig för sent...

Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Anonym (Matilda)

Tror aldrig det är försent att lära sig något nytt :)
    Finns kanske några kurser du kan gå? :)

• intedittfel

Absolut ska du försöka. Klara jag att skola om mog via högskola 44 år så kan du prova lära dig nya saker. 😊

• Anonym (vi)

Min mamma och pappa har blivit knäppa på äldre dar. Jag har väldigt länge, sedan jag var runt 12, varit intersserad av sömnad, främst riktig historisk och anpassad fantasy. Nu är jag 30 och har sysslat med sånt professionellt i ca 10 år, och mina föräldrar är 55+, och plötsligt en dag i våras kom de och bad mig lära dem. Det går jättebra, de är snart färdiga med sina första outfits. De jobbar ju också och har två tonåringar, så de kanske lägger en timme några dagar i veckan och några timmar på helgen så det går ju inte jättefort, men de lärde sig hur ganska fort.

• jeolpeol

Sticka, virka och sy känner jag de som började med i din ålder och något år senare var de så duktiga att de kunde sälja sina alster så det är absolut inte för sent!

Språk och instrument bör inte heller vara omöjligt, bara du övar regelbundet 😊

• Anonym (För sent?)
    intedittfel skrev 2024-10-28 18:48:38 följande:

Absolut ska du försöka. Klara jag att skola om mog via högskola 44 år så kan du prova lära dig nya saker. 😊

Bra gjort av dig. Vilket driv du verkar ha som gör sånt andra tvekar inför  
  • Anonym (Hej)

Jag har hållit på med min hobby sedan jag var 14 år och fattade då ingenting. Men lyssna här.

Jag tog en paus från 16 års ålder tills jag var 24. När jag tog upp intresset igen var det som jag fick börja om men intresset hade växt så jag lärde mig ändå rätt snabbt. Är idag 38 och är riktigt bra på det. Men! Jag lär mig hela tiden nya grejer om mitt intresse. Så bara för att jag kan och vet extremt mycket mer om ämnet nu så betyder det inte att det finns extremt mycket kvar att lära.

Börja bara! Glad

• Anonym (För sent?)

Tack - ni verkar tro på att det går.

Jag har lite svårt för att komma igång och sedan gäller det att hålla i också och jag har inte haft så mycket uppmuntrsn heller. Men det fick jag nu  

• Anonym (Gubbis)

Ja! Kör på! 40 är ingenting. När jag pluggade ett yrkesprogram på universitetet var medelåldern i studiegruppen ca 40. Några var alltså 50+. 

Att det finns seniorkurser för pensionärer på folkhögskolorna säger allt! Och kolla studieförbunden, en massa medelålders och äldre går där och lär sig väva, prata spanska, spela ukulele och allt möjligt! 

• Räkan77

Om du vill ha pepp så gå en kvällskurs, det kan bli riktigt fin gemenskap under sådana kurser.

• Anonym (För sent?)
    Anonym (vi) skrev 2024-10-28 19:01:55 följande:

Min mamma och pappa har blivit knäppa på äldre dar. Jag har väldigt länge, sedan jag var runt 12, varit intersserad av sömnad, främst riktig historisk och anpassad fantasy. Nu är jag 30 och har sysslat med sånt professionellt i ca 10 år, och mina föräldrar är 55+, och plötsligt en dag i våras kom de och bad mig lära dem. Det går jättebra, de är snart färdiga med sina första outfits. De jobbar ju också och har två tonåringar, så de kanske lägger en timme några dagar i veckan och några timmar på helgen så det går ju inte jättefort, men de lärde sig hur ganska fort.

Kul  
Svar på tråden När är allt försent?