Inlägg från: Anonym (Inget nytt!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Inget nytt!)

Vårdförbundet vill ta emot patienter från Gaza

Sverige har tagit emot skadade som behöver sjukvård och rehabilitering ifrån Ukraina nu ett långt tag.

Hundrade patienten från krigets Ukraina får vård på Karolinska Universitetssjukhuset

Nyhet 2024-09-09

Karolinska Universitetssjukhuset har tagit emot den hundrade patienten från Ukraina. Patienten anlände tillsammans med tre andra och de får nu vård på sjukhuset.

Karolinska är det sjukhus i Sverige som har tagit emot flest sjuka och skadade från Ukraina. Det är huvudsakligen krigsskadade och cancersjuka som fått vård på sjukhuset.

? I mars 2022 kom de första patienterna från Ukraina till oss på Karolinska och nu har vi tagit emot den hundrade patienten. Det finns ett stort engagemang för Ukraina på sjukhuset som jag är stolt över. Jag är glad över det bidrag vi och Region Stockholm kunnat ge för att hjälpa skadade och sjuka efter Rysslands fullskaliga invasion samtidigt som bidrar till att avlasta sjukvårdspersonalen i Ukraina som arbetar under mycket svåra förhållanden, säger Patrik Rossi, tillförordnad sjukhusdirektör på Karolinska universitetssjukhuset.

• Anonym (Inget nytt!)

Sverige sa först nej och nu ja till att emot skadade ifrån Gaza.

I maj kom en begäran från EU om att medlemsländers ska ta emot sjukvårdspatienter från Gaza. Den svenska regeringen har avslagit begäran, trots att Norge och flera EU-länder meddelat att de kommer att evakuera och vårda sjuka från området.

FN och EU har bett om vår hjälp och andra säger ja. Vårt grannland Norge ställer upp. Även Spanien som bland annat tagit emot skadade barn. Också Belgien, Italien och Rumänien har ställt upp på EU:s uppmaning och hjälper nu kritiskt sjuka patienter. I Sverige har både Karolinska universitetssjukhuset och vårdbolaget Aleris meddelat att de kan ta emot och ge vård och att det inte skulle ske på bekostnad av annan vård. 

Vårdförbundet vill här vara tydliga ? Sverige ska som del av FN och EU ta emot patienter från Gaza. Vi är redo.

• Anonym (Inget nytt!)
    Anonym (Nettan) skrev 2024-10-29 17:55:39 följande:
    Fast Norge har en välfungerande vård. Det är bra att andra länder hjälper till men nu behöver Sverige hjälpa sig själva.
    Jag vet inte hur välfungerande Norges sjukvård är även om den är bättre än Sveriges, jag vet inte mycket om deras köer osv. jag konstaterade att det inte är något nytt som då att vi hjälpt skadade och sjuka ifrån Ukraina i ett par år och vet att Sverige liksom många andra länder tagit emot patienter ifrån krigshärjade länder i flera år.
    Skadade ifrån Gaza är inte dom första Sverige skulle ta emot.
  • Anonym (Inget nytt!)
    Anonym (Nettan) skrev 2024-10-29 18:45:51 följande:
    Det svenska sjukvårdsystemet kan inte mäta sig med Norge och det blir missvisande när vårdförbundet jämför sig med Norge. Du kan börja med att ta reda på varför Norge kan hjälpa till eftersom svenska patienter söker vård i utlandet då vårdköerna är långa.

Sverige hjälper alltid till! Vi hjälper till den grad att vi urholkar vårat välfärdssystem. Det blir löjligt när du blandar in Ukraina eftersom landet utsattes för attentat, vilka förtryckta ryssar ska vi hjälpa? Det är ett säkerhetshot om Sverige skulle agera socialkontor för alla förtryckta ryssar.

Välfärdsystemet har infiltrerats av klaner som inte vill Sverige väl. Vi har ingen aning om vilka som är sjuka och om det finns sjukvårdspersonal som vill mörka.
    Men hallå!!!!!
    Varför hoppar du på mig och skriver att jag är löjlig när jag påpekade att vi hjälpt skadade ifrån Ukraina?
    Du skrev att Sverige skulle ta emot skadade ifrån Gaza och då skrev jag att vi tagit emot skadade tidigare ifrån andra länder. Du skrev inget om att vi gjort det tidigare och då skrev jag att det inte var något nytt att Sverige gör så.
    Du skriver att vi har långa köer, ja det stämmer och kommer det skadade utifrån 
    kan det bli så att dom går före även om dom kommer ifrån Ukraina. 
Svar på tråden Vårdförbundet vill ta emot patienter från Gaza