• Anonym (Nettan)

Vårdförbundet vill ta emot patienter från Gaza

Som rubriken lyder så vill vårdförbundet att regeringen ska låta svensk sjukvård ta emot patienter från Gaza.

Är det någon som kan förklara hur vårdförbundet resonerar?
    Jag ställer den frågan på grund av att Sverige har patienter som dör i vårdkön, vi har patienter som väntar i flera år på att få behandling samt att vården snålar på viktig behandling. Det är med nöd och näppe att skattebetalarna får vård.

Vårdförbundet påstår att vi är redo, tycker du att svensk sjukvård är redo att ta emot patienter från Gaza?

www.vardforbundet.se/press/debattartiklar/vi-ar-redo--lat-oss-ta-emot-skadade-fran-gaza/

• Svar på tråden Vårdförbundet vill ta emot patienter från Gaza
  • Anonym (Nettan)
    Anonym (Inget nytt!) skrev 2024-10-29 18:15:17 följande:
    Jag vet inte hur välfungerande Norges sjukvård är även om den är bättre än Sveriges, jag vet inte mycket om deras köer osv. jag konstaterade att det inte är något nytt som då att vi hjälpt skadade och sjuka ifrån Ukraina i ett par år och vet att Sverige liksom många andra länder tagit emot patienter ifrån krigshärjade länder i flera år.
    Skadade ifrån Gaza är inte dom första Sverige skulle ta emot.
    Det svenska sjukvårdsystemet kan inte mäta sig med Norge och det blir missvisande när vårdförbundet jämför sig med Norge. Du kan börja med att ta reda på varför Norge kan hjälpa till eftersom svenska patienter söker vård i utlandet då vårdköerna är långa.

Sverige hjälper alltid till! Vi hjälper till den grad att vi urholkar vårat välfärdssystem. Det blir löjligt när du blandar in Ukraina eftersom landet utsattes för attentat, vilka förtryckta ryssar ska vi hjälpa? Det är ett säkerhetshot om Sverige skulle agera socialkontor för alla förtryckta ryssar.

Välfärdsystemet har infiltrerats av klaner som inte vill Sverige väl. Vi har ingen aning om vilka som är sjuka och om det finns sjukvårdspersonal som vill mörka.
  • Anonym (Nettan)
    Anonym (Anti sd) skrev 2024-10-29 18:38:48 följande:

Vad roligt  att se hur vissa hittar anledningar att inte ta emot sjuka muslimska barn , med däremot öppna portar för kristna ukrainare 
    Ingen skam i kroppen??

Nej jag har ingen skam i kroppen eftersom det inte var jag som startade ett raketangrepp mot Israel. Det är Hamas som ska ha skam.

Svensk sjukvård kan knappt hjälpa svenska barn. Vi har svenska barn som tar sitt liv för att man inte får vård i tid.  Vi har svenska familjer som måste samla pengar för att få vård i ett annat land.

FÖRÄLDRAR OCH BARN DÖR HÄR! Människor dör på akutenheten! Vi kan inte mer!

Vi betalar så mycket skatt så att vi som har tjänat landet inte kan ta del av det vi har betalat!

Ingen skam i kroppen?
  • Anonym (Pia)

Om man jobbar i sjukvården vet man att sjukvården redan tar hand om väldigt många människor som sökt och fått asyl i Sverige, fått uppehållstillstånd, flytt från krig och förtryck. Traumabehandling, psykiatri, primärvård,  ortopedi, geriatrik osv osv. Soc, skola, försäkringskassa, kommuner osv dignar. Vi har tagit emot och gett så många människor hjälp, folk som flytt från andra krig. Glöm inte att då stod våra grannländer mest och såg på. Nu är det deras tur. Bra att de gör det. Men svensk sjukvård måste hämta sig och den kris VF basunerat ut under månader och år kan ju inte bara vara glömd nu. Blir otroligt märkligt. 

• Anonym (Nettan)
    Anonym (Pia) skrev 2024-10-29 18:07:29 följande:

Vilka är det som är redo? Inte är det vårdförbundets medlemmar iaf.

Det verkar som att vårdförbundet har glömt att  förankra sitt förslag med sina medlemmar. Det var inte så länge sedan som vårdförbundet strejkade för arbetstidsförkortning och högre lön.
  • Anonym (Inget nytt!)
    Anonym (Nettan) skrev 2024-10-29 18:45:51 följande:
    Det svenska sjukvårdsystemet kan inte mäta sig med Norge och det blir missvisande när vårdförbundet jämför sig med Norge. Du kan börja med att ta reda på varför Norge kan hjälpa till eftersom svenska patienter söker vård i utlandet då vårdköerna är långa.

Sverige hjälper alltid till! Vi hjälper till den grad att vi urholkar vårat välfärdssystem. Det blir löjligt när du blandar in Ukraina eftersom landet utsattes för attentat, vilka förtryckta ryssar ska vi hjälpa? Det är ett säkerhetshot om Sverige skulle agera socialkontor för alla förtryckta ryssar.

Välfärdsystemet har infiltrerats av klaner som inte vill Sverige väl. Vi har ingen aning om vilka som är sjuka och om det finns sjukvårdspersonal som vill mörka.
    Men hallå!!!!!
    Varför hoppar du på mig och skriver att jag är löjlig när jag påpekade att vi hjälpt skadade ifrån Ukraina?
    Du skrev att Sverige skulle ta emot skadade ifrån Gaza och då skrev jag att vi tagit emot skadade tidigare ifrån andra länder. Du skrev inget om att vi gjort det tidigare och då skrev jag att det inte var något nytt att Sverige gör så.
    Du skriver att vi har långa köer, ja det stämmer och kommer det skadade utifrån 
    kan det bli så att dom går före även om dom kommer ifrån Ukraina. 
  • Anonym (Nettan)
    Anonym (Inget nytt!) skrev 2024-10-29 19:27:29 följande:
    Men hallå!!!!!
    Varför hoppar du på mig och skriver att jag är löjlig när jag påpekade att vi hjälpt skadade ifrån Ukraina?
    Du skrev att Sverige skulle ta emot skadade ifrån Gaza och då skrev jag att vi tagit emot skadade tidigare ifrån andra länder. Du skrev inget om att vi gjort det tidigare och då skrev jag att det inte var något nytt att Sverige gör så.
    Du skriver att vi har långa köer, ja det stämmer och kommer det skadade utifrån 
    kan det bli så att dom går före även om dom kommer ifrån Ukraina. 
    Nu har jag tagit på mig mina läsglasögon.
    Tidigare läste jag " patienter från Gaza är dom första patienterna som Sverige ska ta emot" Med glasögon blev innebörden någonting annat. Det kan hända att du fick en oförtjänad irritation från min sida, jag ber om ursäkt.

Även om det inte är någonting nytt att Sverige hjälper till så kan vi inte fortsätta på det gamla. Vi har inte råd att vara bror duktig. Norge har en välfungerande vård men också en välfungerande demokrati, vi har det inte längre.
  • Tukt

Utan att vara utbildad i sjuk och hälsovård så tänker jag att "vård" inte är en sak. Det kan vara kö till cancerbehandlingar men ha kapacitet med exempelvis ortopedi. Och innan man går från ett tämligen löst förslag så borde väl någon göra en analys om det ens går.
    Sedan ska man ju komma ihåg att de här patienterna med krigsskador lär sjukvården en hel del som vi kan komma behöva längre fram om världen fortsätter att gå åt helvete. Så de gör oss en tjänst också.
    Därmed inte sagt att det per automatik är en bra idé. Det får jag hoppas någon mer kvalificerad än jag själv och andra tyckare på Familjeliv analyserar innan.

• Anonym (Anti sd)
    Anonym (Nettan) skrev 2024-10-29 18:56:34 följande:
    Nej jag har ingen skam i kroppen eftersom det inte var jag som startade ett raketangrepp mot Israel. Det är Hamas som ska ha skam.

Svensk sjukvård kan knappt hjälpa svenska barn. Vi har svenska barn som tar sitt liv för att man inte får vård i tid.  Vi har svenska familjer som måste samla pengar för att få vård i ett annat land.

FÖRÄLDRAR OCH BARN DÖR HÄR! Människor dör på akutenheten! Vi kan inte mer!

Vi betalar så mycket skatt så att vi som har tjänat landet inte kan ta del av det vi har betalat!

Ingen skam i kroppen?
    Attack är utförd på territorium som tillhör palestina enligt svensk erkännandet i parlament. 
    Så attack var inte mot israel utan mot ockupation styrkor på palestinsk mark.
  • Anonym (Nettan)
    Anonym (Anti sd) skrev 2024-11-04 22:09:12 följande:
    Attack är utförd på territorium som tillhör palestina enligt svensk erkännandet i parlament. 
    Så attack var inte mot israel utan mot ockupation styrkor på palestinsk mark.

Oavsett hur du uppfattar attacken så är det otacksamt när Vårdförbundet prioriterar Gaza före framför skattebetalare.

Om våren inte kan omfördelas så att svenska patienter kan få vård på Karolinska då saknas det resurser att hjälpa Gaza. Vi har många patienter som väntar på att få att få en operation. Det är tydligt att vårförbundet vill hjälpa rätt sorts människor och inte människor som som gör rätt för sig och betalar för att vården ska vara välfungerande.

Jag har lite svårt för skenheliga fackförbund. Jag hoppas att fler lämnar Vårdförbundet för att bilda en egen organisation , jag tror vårdanställda skulle få en förändring på riktigt. 

• KillBill
    Anonym (Nettan) skrev 2024-10-29 14:46:11 följande:
    Vårdförbundet vill ta emot patienter från Gaza

Som rubriken lyder så vill vårdförbundet att regeringen ska låta svensk sjukvård ta emot patienter från Gaza.

Är det någon som kan förklara hur vårdförbundet resonerar?
    Jag ställer den frågan på grund av att Sverige har patienter som dör i vårdkön, vi har patienter som väntar i flera år på att få behandling samt att vården snålar på viktig behandling. Det är med nöd och näppe att skattebetalarna får vård.

Vårdförbundet påstår att vi är redo, tycker du att svensk sjukvård är redo att ta emot patienter från Gaza?

www.vardforbundet.se/press/debattartiklar/vi-ar-redo--lat-oss-ta-emot-skadade-fran-gaza/

Frågan har ställts tidigare i tråden men du  lämnar inget svar. 

Sverige har tagit emot hundratals skadade patienter från krigets Ukraina. Anser du att Sverige ska upphöra med att ta emot patienter från Ukraina? 
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
Svar på tråden Vårdförbundet vill ta emot patienter från Gaza