• Anonym (Nettan)

Vårdförbundet vill ta emot patienter från Gaza

Som rubriken lyder så vill vårdförbundet att regeringen ska låta svensk sjukvård ta emot patienter från Gaza.

Är det någon som kan förklara hur vårdförbundet resonerar?
    Jag ställer den frågan på grund av att Sverige har patienter som dör i vårdkön, vi har patienter som väntar i flera år på att få behandling samt att vården snålar på viktig behandling. Det är med nöd och näppe att skattebetalarna får vård.

Vårdförbundet påstår att vi är redo, tycker du att svensk sjukvård är redo att ta emot patienter från Gaza?

www.vardforbundet.se/press/debattartiklar/vi-ar-redo--lat-oss-ta-emot-skadade-fran-gaza/

• Svar på tråden Vårdförbundet vill ta emot patienter från Gaza
  • Anonym (Antiextremist)
    Anonym (Göran.) skrev 2024-11-20 20:58:28 följande:

vi har vårdköer redan i Sverige. Så det är inte en bra idé. 

det kostar även mycket pengar. 

Då kan alla som tycker det här göra det på sin fritid och själva bekostar operationerna och vården. det är solidaritet. Solidaritet är frivilligt. 

Sverige är världens nionde rikaste land i världen. Vården är en av världens bästa. Men du tycker att vi skulle gå under av att ta emot ca 100 skadade palestinsks barn? Skulle du tycka likadant om det handlade om judidka barn?
  • Anonym (Nettan)
    Anonym (Anna) skrev 2024-11-20 18:50:24 följande:

Alltså jag blir så sjukt provocerad av detta! Vill vårdpersonal leka Moder Teresa får de göra det med egna pengar och på sin fritid. Vi har redan öst ofantligt mycket pengar över palestinier i åratal och deras ledare tar pengarna till vapen och terrortunnlar. Ska Gazabor skickas utomlands gör vård får det väl bli till sina stormrika muslimska vänner i Gulfstaterna. Ska ännu fler svenskar lida och dö i vårdköer?

Viktigt att komma ihåg en sak, den svenska sjukvården har präglats av att sjukvårdspersonal inte har tagit politiska ställningar i konflikter. Vården ska fullfölja sina plikter och ska hålla sig till Sveriges lagar och regler. Det är faktiskt Vårdförbundet som går ut med detta och några enstaka läkare vågar haka på när en stark organisation vågar visa sin politiska ställning. 

Det är viktigt att skilja på Vårdförbund och vårdpersonal eftersom vården präglas av tysthetskultur. Jag tror inte att VF har en majoritet av medlemmar som håller med.Nu har det skett ett skifte inom vården, numera är det politiken som bestämmer huruvida en skattebetalande patient ska få vård eller ej. Politiker bestämmer om du ska få vård och vårdpersonalen lyder kommandon, om du ska överleva som vårdpersonal då är man tyst, om du öppnar din mun så kan du räkna med en odräglig arbetsmiljö. 

Jag vill faktiskt inte veta vårdpersonalens ställning, inte heller Vårdförbundets. Ska en skattebetalande patient känna sig trygg med att veta vilken politisk ställning en Läkare tar? 

• Anonym (Antiextremist)
    Anonym (Nettan) skrev 2024-11-20 21:50:07 följande:

Jag vill faktiskt inte veta vårdpersonalens ställning, inte heller Vårdförbundets. Ska en skattebetalande patient känna sig trygg med att veta vilken politisk ställning en Läkare tar? 

Åsiktsregistrering anses generellt vara oförenligt med demokratiska principer och personlig integritet. Det betraktas som en metod som inte hör hemma i ett öppet och fritt samhälle som Sverige. Åsiktsregistrering påminner snarare om nazityskland.

Men om det gjordes hos oss och fick välja vem  som skulle vårda mig, då skulle jag i alla fall inte lita på någon som vägrar vårda skadade barn eftersom de är inte av rätt etnicitet.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Nettan) skrev 2024-11-20 21:50:07 följande:

Viktigt att komma ihåg en sak, den svenska sjukvården har präglats av att sjukvårdspersonal inte har tagit politiska ställningar i konflikter. Vården ska fullfölja sina plikter och ska hålla sig till Sveriges lagar och regler. Det är faktiskt Vårdförbundet som går ut med detta och några enstaka läkare vågar haka på när en stark organisation vågar visa sin politiska ställning. 

Det är viktigt att skilja på Vårdförbund och vårdpersonal eftersom vården präglas av tysthetskultur. Jag tror inte att VF har en majoritet av medlemmar som håller med.Nu har det skett ett skifte inom vården, numera är det politiken som bestämmer huruvida en skattebetalande patient ska få vård eller ej. Politiker bestämmer om du ska få vård och vårdpersonalen lyder kommandon, om du ska överleva som vårdpersonal då är man tyst, om du öppnar din mun så kan du räkna med en odräglig arbetsmiljö. 

Alla som betalar medlemsavgift till Vårdförbundet bör givetvis kontakta dom och säga ifrån vad man tycker om detta. 
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-21 08:38:41 följande:
    Åsiktsregistrering anses generellt vara oförenligt med demokratiska principer och personlig integritet. Det betraktas som en metod som inte hör hemma i ett öppet och fritt samhälle som Sverige. Åsiktsregistrering påminner snarare om nazityskland.

Men om det gjordes hos oss och fick välja vem  som skulle vårda mig, då skulle jag i alla fall inte lita på någon som vägrar vårda skadade barn eftersom de är inte av rätt etnicitet.
    Om du nu tycket att alla barn i världen bör ha samma rätt till svensk sjukvård så borde du även lobba för att barn från krigets Sudan eller Jemen (eller någon annan av världens konflikthärdar) ska få komma till svenska sjukhus. Varför ska just palestinier ha gräddfil isåfall?
  • Anonym (fi)
    Tukt skrev 2024-11-20 14:16:18 följande:

Nu behöver man ju inte fastna i ansvar för olika grupper. Man kan ju välja att se detta som en kompetenshöjning av den svenska vården, då det är skador vi annars har ganska få av.

Det saknas vårdplatser men det verkliga problemet är förstås att kommer det arabiska barnet hit så kommer snart vårdnadshavarna och resten av familjen och släkten efter och söker asyl.

Erfarenhet, samtidigt som vi hjälper sjuka barn från Gaza, kan vi skaffa oss genom att låta biståndet till "Palestina" betala för svensk vårdpersonal som åker ned till Turkiet eller Egypten och behandlar barnen där.

Det ger samma nytta för barnen som att vårda dem i Sverige- om det nu är barnens välfärd man intresserar sig för och inte något annat
  • Anonym (fi)
    Anonym (Anti sd) skrev 2024-10-29 18:38:48 följande:

Vad roligt  att se hur vissa hittar anledningar att inte ta emot sjuka muslimska barn , med däremot öppna portar för kristna ukrainare 
    Ingen skam i kroppen??

Ingen tror att ukrainarna ska flytta hela familjen till Sverige bara för att ett av deras barn vårdas inom svensk sjukvård.

Vilket de i och för sig redan har delvis rätt till via avtal med EU, men ändå ...

Vi tar inte emot sjuka barn från krigets Kongo heller men ingen på vänstersidan klagar på det.
  • Tukt
    Anonym (fi) skrev 2024-11-21 11:56:21 följande:
    Det saknas vårdplatser men det verkliga problemet är förstås att kommer det arabiska barnet hit så kommer snart vårdnadshavarna och resten av familjen och släkten efter och söker asyl.

Erfarenhet, samtidigt som vi hjälper sjuka barn från Gaza, kan vi skaffa oss genom att låta biståndet till "Palestina" betala för svensk vårdpersonal som åker ned till Turkiet eller Egypten och behandlar barnen där.

Det ger samma nytta för barnen som att vårda dem i Sverige- om det nu är barnens välfärd man intresserar sig för och inte något annat
    Vet inte vad för patienter som skulle kunna vara aktuella från Gaza. Men de som kommit från Ukraina är alla stabiliserade och fått den vård som fungerar på plats. Så när de kommer hit är det ganska få sängplatser som belastas. Då de i regel hamnar på rehabcenter större delen av tiden.
    Vad det gäller att hjälpa på plats, så borde det vara en möjlighet. Men det är samtidigt inte säkert det ger den kompetenshöjning som är en av två orsaker till att man tar emot krigsskadade patienter.
  • Anonym (fi)
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-18 09:03:19 följande:
    vin har ett moraliskt ansvar att hjälpa barnen särskillt när de drabbas så hårt som i Gaza. 
    Bara för att du tycker att du har ett moraliskt ansvar för barn i Gaza så betyder det inte att vi andra har ett sådant ansvar.

Du kan inte projicera dina egna åsikter på alla oss andra
  • Anonym (Antiextremist)
    Anonym (Anna) skrev 2024-11-21 11:28:08 följande:
    Om du nu tycket att alla barn i världen bör ha samma rätt till svensk sjukvård så borde du även lobba för att barn från krigets Sudan eller Jemen (eller någon annan av världens konflikthärdar) ska få komma till svenska sjukhus. Varför ska just palestinier ha gräddfil isåfall?
    Frågan är varför tycker du att det är ok att ukrainska barn ska få hjälp men inte palestinska.

Ja, jag anser att vi ska hjälpa alls barn oavsett etnicitet eller religon. Vi kan inte hjälpa alla barn men många fler än vad vi gör idag. Det är avskyvärt att göra skillnad på barn och barn. Främlingsfienylighet på den mest extrema nivån som finns. 
Svar på tråden Vårdförbundet vill ta emot patienter från Gaza