• Anonym (Utan jobb.)

Bli av med jobbet.

Jag tänker vara rak på sak. Nu är det 2 gången jag blir av med jobbet på kort tid. Alltså. det går 4 månader så får jag inte vara kvar. Dom säger att jag är en otrevlig person som ingen gillar och jag gör ett taskigt jobb. 
    Jobb nr 1 köpte ut mig. 
    Jobb nr 2 hade inga problem.
    Jag har arbetat med mitt jobb i 7 år. så det kan jag. Men det jag upplever är att det har blivit mer fritidsgård på arbetsplatser än vad det var förut. Du behöver inte kunna så mycket så länge du är kompisar.  Jag har varit hos läkare så jag har ingen diagnos. 
    Det som retar mig är att chefen talar om för mig vilken dålig person jag är. Hur lite folk gillar mig. vilket dåligt jobb jag gör. När jag då talar om hur dom andra håller på så vill dom inte ha någon som mår dåligt på arbetsplatsen. 
    Min man har stöttat mig men återberättat : Jag är perfekta mobbnings offret. Jag säger inte emot. Jag säger ingenting. Jag drar mig undan. 

Min dröm är att få vara på en arbetsplats i 20 år.
    vad är dina råd för att lyckas vara kvar ? 

• Svar på tråden Bli av med jobbet.
  • Dexter dot com

Om du fått sparken 2 gånger och motiveringen är att du gör ett dåligt jobb och är en person som kollegorna ogillar så måste du ju ta till dig det. Förändra det som i din personlighet som andra stör sig på och naturligtvis utföra ditt jobb korrekt.

• Anonym (H)

Har de preciserat på vilket sätt du är otrevlig? Förmodligen skulle du kunna bli hjälpt av att få veta det. Finns det någon du jobbat med som du fått bra kontakt med och som du skulle kunna fråga vad det var de andra störde sig på? Jag menar inte att det är fel på dig och att du är elak, men att det kanske finns saker du gör som andra irriterar sig på men du själv inte uppfattar som annorlunda. 

Är du social på jobbet? Ställer frågor om folks hundar och trädgårdsprojekt och sånt och lyssnar aktivt på svaret, ger ögonkontakt? Tar du ögonkontakt och ler när ni ses i korridorer och lunchrum eller på stan på fritiden? Förlåt om det här är fullkomligt självklart för dig att göra!! Jag spånar bara kring vad som kan ha gått snett. 

Är du kvinna? Många kvinnor med autism eller adhd får aldrig någon diagnos eftersom kunskaperna om det är rätt låga. Diagnoskriterierna var länge utformade efter män och pojkar. Du kan ju ha drag av tex autism som ger dig vissa sociala svårigheter. 

Att din man kallar dig för det perfekta mobbingoffret får mig att misstänka autism eller drag av det. 

Jag vill tillägga att jag känner skittrevliga personer med autism! Att ha det är inte synonymt med att vara otrevlig, men om det sociala skiter sig om och om igen så kan man ändå gissa att det kan röra sig om något sånt. Oavsett så kan man träna upp sina sociala färdigheter. 

https://regionuppsala.se/infoteket/hamta-kunskap/fakta-om-funktionsnedsattningar/autism/flickor-och-kvinnor-med-autism/

https://regionuppsala.se/infoteket/hamta-kunskap/fakta-om-funktionsnedsattningar/adhd/flickor-och-kvinnor-med-adhd/

Annat som kan göra att man har svårt med det sociala kan vara dysfunktionell uppväxt. 

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Utan jobb.)
    Flikkann88 skrev 2024-10-31 09:54:21 följande:

Mitt råd? Att börja jobba med dig själv och dina brister. Normala människor blir inte uppsagda ens någon gång i livet, och du har blivit det hela två gånger på extremt kort tid. Det är något fel på DIG, och ingen annan.

Jag bad om generella råd inte få höra ännu mer vilken värdelös person jag är. Fattar inte att du skriver sånt skit till andra När du ger råd.
  • Anonym (Utan jobb.)
  • Anonym (Halvblodsprins)
    Anonym (H) skrev 2024-10-31 09:49:52 följande:

Har de preciserat på vilket sätt du är otrevlig? Förmodligen skulle du kunna bli hjälpt av att få veta det. Finns det någon du jobbat med som du fått bra kontakt med och som du skulle kunna fråga vad det var de andra störde sig på? Jag menar inte att det är fel på dig och att du är elak, men att det kanske finns saker du gör som andra irriterar sig på men du själv inte uppfattar som annorlunda. 

Är du social på jobbet? Ställer frågor om folks hundar och trädgårdsprojekt och sånt och lyssnar aktivt på svaret, ger ögonkontakt? Tar du ögonkontakt och ler när ni ses i korridorer och lunchrum eller på stan på fritiden? Förlåt om det här är fullkomligt självklart för dig att göra!! Jag spånar bara kring vad som kan ha gått snett. 

Är du kvinna? Många kvinnor med autism eller adhd får aldrig någon diagnos eftersom kunskaperna om det är rätt låga. Diagnoskriterierna var länge utformade efter män och pojkar. Du kan ju ha drag av tex autism som ger dig vissa sociala svårigheter. 

Att din man kallar dig för det perfekta mobbingoffret får mig att misstänka autism eller drag av det. 

Jag vill tillägga att jag känner skittrevliga personer med autism! Att ha det är inte synonymt med att vara otrevlig, men om det sociala skiter sig om och om igen så kan man ändå gissa att det kan röra sig om något sånt. Oavsett så kan man träna upp sina sociala färdigheter. 

https://regionuppsala.se/infoteket/hamta-kunskap/fakta-om-funktionsnedsattningar/autism/flickor-och-kvinnor-med-autism/

https://regionuppsala.se/infoteket/hamta-kunskap/fakta-om-funktionsnedsattningar/adhd/flickor-och-kvinnor-med-adhd/

Annat som kan göra att man har svårt med det sociala kan vara dysfunktionell uppväxt. 

Bra inlägg, men jag reagerar lite. Varför skulle man vara ett perfekt mobbningsoffer för att man har autism? 
  • Konny Leggins

Hur kan du uppfattas om otrevlig om du inte säger något utan biter ihop och drar dig undan?
    Menar de att du är asocial?

• Anonym (Man)

Så sjukt. Jag har tänkt hela dagen att jag ska starta en tråd nästan precis exakt som din. Kom inte hem försen nu precis. 

Känner igen mig helt i det du skriver iallafall. Jag tror jag kan bli uppsagd snart då jag uppfattas som den tjuriga på arbetsplatsen. Aldrig glad ler aldrig. Vill bara få göra mitt och sedan åka hem. 

Har nu fått en emot mig som har arbetat där i 8 år. Sa bara imorse; " tycker det är märkligt att du måste kolla precis varje pall som jag drar av. Jag och X har redan kollat pallen och så kommer du och kollar den med, varje gång. Han blev skit sne. Och började gapa och härja så alla andra skulle höra vilken idiot jag var tydligen och avslutade det hela med "Sköt du ditt så sköter jag mitt"... Det var ju ungefär precis det jag försökte säga till honom ifrån början, men så försökte han sno det ifrån mig högljutt haha. 

Fy fan, va less jag är på människor ärligt talat. 

Jag har blivit uppsagd av en chef (ingift som kunde mindre än mig) Då jag reagerade på mobbning inom arbetsgruppen. Och chefen var bra kompis med dom som mobbade så jag blev lite extra känslosam (Sne) och skällde ut han när han försvarade dom.  (jag var inte mobb offret men ändå utsatt hotfullt av den största snubben vi hade på arbetsplatsen). 

Snart får jag som sagt antagligen kicken då jag inte säger så mycket, ler aldrig eller "umgås" med arbetskamraterna på arbetet. Nu träffar jag dom inte så ofta eller så länge, bara kort på morgonen och i slutet av dagen så står några vid parkeringen och snackar, men jag vill bara hem. 

Nuvarande chef har behandlat mig fel med. Tvingade mig skriva på papper som jag inte skulle ha behövt skriva på samt försökt fälla mig med saker han hittade på, men jag lyckades parera varenda grej då det var falska påståenden ifrån hans håll. Och nu senaste gången vi satt på möte så sa jag rakt ut att jag har svårt i kontakten mellan honom och mig, varpå han svarade "Men vi har knappt pratat med varandra sedan första gången" och jag sa, ja, o tur är väl det. 

Så jag lär åka ut med huvudet före snart. Bara en tidsfråga.

Förlåt, gick off topic. För att återgå till dig igen. Om din partner säger så om dig, så borde du ta reda på vad hans faktiskt menar med det. Menar, har han sådan syn på dig så kanske du har missat något. Hade tagit illa upp om en partner hade sagt så till mig. Menar, vad exakt menar personen med det?? Uppenbarligen så vet den något som du inte vet om dig själv. Och det är ju inte snälla vindar vi talar om då alltså. 

• Anonym (H)
    Anonym (Halvblodsprins) skrev 2024-11-01 21:52:34 följande:
    Bra inlägg, men jag reagerar lite. Varför skulle man vara ett perfekt mobbningsoffer för att man har autism? 
    För att man inte alltid förstår socialt finlir och därför kan ha svårare att bemöta mobbningen, i synnerhet om den är subtil. 
  • Anonym (E)

Om man inte kan anpassa sig socialt (detta gäller både TS och Anonym Man) så kommer man att få problem på jobbet. Det gäller alla platser där man behöver samarbeta med andra. Nej, man kanske inte känner för att gå omkring och le jämt, det är en träningssak. Man har ändå ett visst ansvar att bidra till en god arbetsmiljö och då duger det inte att gå omkring och se sur ut eller vara negativ på olika sätt.

• Anonym (T)

Ofta kan det göra underverk att få en ny chef eller att börja i en ny arbetsgrupp. Vi jobbar i par på mitt jobb men jag funkade inte med en kvinnlig kollega som dessutom var kompis med chefen som också var kvinna. Då fick jag höra av chefen att detta var mitt fel och att jag var olämplig för jobbet fastän jag jobbat klanderfritt med andra kollegor i flera år och alltid gjort ett bra jobb.

Men eftersom jag jobbar på en stor arbetsplats bytte jag arbetsgrupp och fick en manlig chef som verkligen satsade på mig. Sedan har det gått väldigt bra för mig på detta jobb och för ett tag sedan var min tidigare chef tvungen arr erkänna "att hon hade fel" när hon försökte sätta dit mig.

Så utgå inte att det är dig det är fel på utan försök först hitta en ny arbetsgrupp där dynamiken är annorlunda och se om det funkar bättre där.

• Anonym (Man)

Alltså, jag är på arbetet för att utföra ett arbete, för att få pengar till mat och husrum. 

Jag tänker på säkerheten och är hjälpsam vid tunga lyft osv. Att jag sedan inte vill prata med andra för att jag i grunden mår dåligt och det är inte något som några socker piller kan råda bot på..ska inte läggas mig till last.

Visst när det kommer till kundbemötande, men det är av någon anledningen mycket enklare för mig. 

Jag svarar om något säger något. Men jag står inte och ältar saker, pratar skit om de andra eller beklagar mig över min arbets dag. Nej. Vi har en som säger precis samma saker varje dag och vi är två som stör oss på det. Samtidigt så spelar den ut hela tiden så man blir trött bara av att se personen. 

Jag har ingen skyldighet i att bli kompis med någon på arbetet då jag endast är där för att arbeta och inget annat. 

Jag håller mig bäst för mig själv och hjälper andra när det behövs. 

Självklart måste man kunna få arbeta utan att behöva le eller lös prata med någon. 

• Anonym (Man)
    Anonym (E) skrev 2024-11-02 08:48:37 följande:

Om man inte kan anpassa sig socialt (detta gäller både TS och Anonym Man) så kommer man att få problem på jobbet. Det gäller alla platser där man behöver samarbeta med andra. Nej, man kanske inte känner för att gå omkring och le jämt, det är en träningssak. Man har ändå ett visst ansvar att bidra till en god arbetsmiljö och då duger det inte att gå omkring och se sur ut eller vara negativ på olika sätt.

Inlägget ovan var till dig. 
  • Anonym (E)
    Anonym (Man) skrev 2024-11-02 10:37:14 följande:

Alltså, jag är på arbetet för att utföra ett arbete, för att få pengar till mat och husrum. 

Jag tänker på säkerheten och är hjälpsam vid tunga lyft osv. Att jag sedan inte vill prata med andra för att jag i grunden mår dåligt och det är inte något som några socker piller kan råda bot på..ska inte läggas mig till last.

Visst när det kommer till kundbemötande, men det är av någon anledningen mycket enklare för mig. 

Jag svarar om något säger något. Men jag står inte och ältar saker, pratar skit om de andra eller beklagar mig över min arbets dag. Nej. Vi har en som säger precis samma saker varje dag och vi är två som stör oss på det. Samtidigt så spelar den ut hela tiden så man blir trött bara av att se personen. 

Jag har ingen skyldighet i att bli kompis med någon på arbetet då jag endast är där för att arbeta och inget annat. 

Självklart måste man kunna få arbeta utan att behöva le eller lös prata med någon. 

Nej, du kan tycka att man ska kunna vara sig själv och inte flina upp sig osv men det är fortfarande så att om du bidrar till en dålig stämning på jobbet så riskerar du din anställning, eller om du inte kan avskedas så kommer du iaf inte vara omtyckt och det kan försvåra att sköta jobbet när andra inte vill vara hjälpsamma mm. Det är inte att "bli kompis" med sina kollegor, bara att ha ett normalt trevligt bemötande.
  • Anonym (J)

Nej, det är inte självklart. 

Människor är människor, och vi är sociala varelser som behöver veta var vi har varandra för att allt ska kännas okej. Om någon är butter och avvisande så fungerar inte samarbetet.

Dock tror jag inte att du är ensam bov i dramat här. Det låter som att det är flera på arbetsplatsen som har problem med det sociala samspelet - på olika sätt. Om där då inte finns någon som kan agera socialt smörjmedel, medla i konflikter och släta ut olikheterna så blir arbetsmiljön inget vidare.

De riktigt bra cheferna vet hur man reder ut det. Men sådana växer inte på träd.
  • Anonym (H)

Att bete sig som folk är inte bara att låta bli att bete sig illa. Det ingår också att visa normal hyfs. Hälsa, le och så vidare. Det verkar inte bara vara du på ditt jobb som inte klarar det utan flera stycken, och arbetsmiljön blir därefter. Att man inte vill småprata tycker jag personligen är ok, men jag skulle säga att det är illa ansett sv många, så klarar man inte det kan det vara bra att berätta varför, annars finns det folk som tolkar bristen på småprat som fientligt beteende. Att inte prata med någon är ju ett klassiskt sätt att visa att man är arg på någon eller ser ner på dem. 
  • Anonym (AF)

Har arbetat i många år med människor som har svårt för att finna eller behålla ett arbete. Här är en kort checklista som du kan stämma av mot - skulle säga att 95% av gångerna så faller det på någon av dessa punkter:

-Hel och ren. Duscha regelbundet, tvätta kläderna. Använd produkter vid behov.
    -Lämplig neutral klädsel. Inget som sticker i ögonen.
    -Kom på jobbet och passa tiderna. Frånvaro och sena ankomster/tidiga hemgångar är en snabb genväg till att få sparken.
    -Gör ditt arbete ordentligt och på utsatt tid. Slarva inte men det får heller inte ta orimlig tid.
    -Följ alla regler på arbetsplatsen. Undvik tvivelaktiga situationer och gråzoner.
    -Var artig och visa respekt/hänsyn mot dina medarbetare.
    -Ventilera inte dina åsikter i onödan och gå inte in i onödiga diskussioner. Röstar kollegan åt helvete fel? Låt hen göra det då utan att påpeka vad du tycker.
    -Undvik skitsnack. Det förekommer på alla arbetsplatser men du vet aldrig när någon kommer vända det du har sagt om någon emot dig.
    -Var inte krånglig och ifrågasätt inte allt hela tiden. Följ dina arbetsinstruktioner/gör som chefen säger. Enda undantaget är om chefen vill att du ska bryta mot lagen eller försätta dig i risksituationer med bristande arbetsmiljö.

Om man har svårt med sociala koder, interaktioner osv så finns det ett annat sätt att säkerställa att man får vara kvar på arbetsplatsen. Gör ett så bra jobb att de inte har råd att sparka dig. Om du levererar fantastiska resultat så kommer du inte att få gå bara för att du kanske råkar vara osocial eller upplevas som butter/mindre trevlig. 

• Anonym (Hå)

En sak har du rätt i och det är att man kommer väldigt långt genom att vara social. Så många gör ett pissigt jobb men får vara kvar pga att de spelar det sociala spelet.

Folk som har så dåligt minne att de ej klarar sitt jobb, är otrevliga mot klienter, sitter och latar sig. Men de får vara kvar och t.om bli befordrade pga sin höga sociala förmåga.

Samtidigt finns många duktiga med låg social förmåga som är duktiga men ej får chansen att visa det.

Svar på tråden Bli av med jobbet.