• Anonym (Tankspridd)

Bonusförälder till NPF

Är det någon som är bonusförälder till barn med npf som skulle vilja bolla tankar? Känns som det är konstant misslyckande oavsett hur man vänder sig ut och in. Vissa saker man vill ventilera om men är känsligt att ta med partnern/föräldern. Ventilera med vänner som inte är i samma sits känns också fel. 

• Svar på tråden Bonusförälder till NPF
  • Anonym (Gullet)

Svarar fast jag är bioförälder. Har du läst på om npf eller gått någon form av utbildning? 

Förstår att det måste vara jättejobbigt. Jag som mamma älskar ju mitt barn över allt annat. För dig blir situationen en helt annan, men du ska ändå få vardagen att fungera. 

• Anonym (Nja)

Jag tycker det verkar jobbigt att vara vanlig bonusförälder. Cred till dig att du pallar och försöker sätta dig in!

• Anonym (S)

Jag skulle föreslå att du pratar med föräldrarna till barnet och fråga om de kan prata med habiliteringen. De har ofta informationsträffar där man får lära sig om diagnosen. Skulle rekommendera att du går på det så får du lära dig mer om diagnosen och hur du kan stötta. 

• Anonym (1234)
    Anonym (S) skrev 2024-11-03 19:50:30 följande:

Jag skulle föreslå att du pratar med föräldrarna till barnet och fråga om de kan prata med habiliteringen. De har ofta informationsträffar där man får lära sig om diagnosen. Skulle rekommendera att du går på det så får du lära dig mer om diagnosen och hur du kan stötta. 

Varför skulle de prata med habiliteringen? Du vet inte om vilken NPF diagnos det rör sig om. 

Adhd, tex, är NPF, och ger inte rätt till hab. 
  • Anonym (S)
    Anonym (1234) skrev 2024-11-03 20:31:57 följande:
    Varför skulle de prata med habiliteringen? Du vet inte om vilken NPF diagnos det rör sig om. 

Adhd, tex, är NPF, och ger inte rätt till hab. 
    Trodde alla npf diagnoser hade rätt till habiliteringen. Jag fick i alla fall gå på informationsträff på habiliteringen. Gäller autism har även ADHD. Trodde det gällde alla npf diagnoser eftersom det är vanligt att man har flera. Tack för infon så att jag kan rätta till :) Iså fall föreslår jag att TS pratar med föräldrarna och kontaktar mottagningen som barnet haft kontakt med, be om informationsträff. Då kan säkert de leda rätt. 
  • Anonym (Tankspridd)
    Anonym (S) skrev 2024-11-03 19:50:30 följande:

Rent ?teoretiskt och praktiskt? kan jag prata och fråga föräldern. Har läst mycket och är ganska insatt i diagnosen i sig. Det är väl mest känslomässigt och tankar runt omkring som skulle vara skönt att bolla med någon utanför :) 
    Men absolut ska jag fortsätta läsa på och gå på informationsträffar osv. Så mycket lärdom som möjligt är ju det bästa. 
  • Anonym (Tankspridd)
    Anonym (Nja) skrev 2024-11-03 18:21:33 följande:

Jag tycker det verkar jobbigt att vara vanlig bonusförälder. Cred till dig att du pallar och försöker sätta dig in!

Tack snälla :)
  • Anonym (Tankspridd)
    Anonym (Gullet) skrev 2024-11-03 18:14:15 följande:

Svarar fast jag är bioförälder. Har du läst på om npf eller gått någon form av utbildning? 

Förstår att det måste vara jättejobbigt. Jag som mamma älskar ju mitt barn över allt annat. För dig blir situationen en helt annan, men du ska ändå få vardagen att fungera. 

Ja jag försöker läsa på så mycket som möjligt och rent teoretiskt och praktiskt kring diagnosen kan jag prata med föräldern utan problem. Är väl det känslomässiga och tankar runt omkring som skulle vara skönt att bolla. 

Blir ju en annan sits som bonus. Ja precis, bioföräldrar har ju såklart en helt annan grund och känslor till barnen. Även fast man älskar bonusbarn så kan man ju förlora hela familjen från en dag till en annan eftersom man ?bara? är en partner egentligen. 

• Anonym (Tankspridd)
    Anonym (S) skrev 2024-11-03 22:07:54 följande:
    Trodde alla npf diagnoser hade rätt till habiliteringen. Jag fick i alla fall gå på informationsträff på habiliteringen. Gäller autism har även ADHD. Trodde det gällde alla npf diagnoser eftersom det är vanligt att man har flera. Tack för infon så att jag kan rätta till :) Iså fall föreslår jag att TS pratar med föräldrarna och kontaktar mottagningen som barnet haft kontakt med, be om informationsträff. Då kan säkert de leda rätt. 
    Habiliteringen hade jag ingen koll på innan faktiskt, ska kolla upp det :) 
  • Anonym (S)
    Anonym (Tankspridd) skrev 2024-11-04 08:29:15 följande:
    Habiliteringen hade jag ingen koll på innan faktiskt, ska kolla upp det :) 
    Lycka till. Tror det kommer bli jättebra när du engagerar dig som du gör. Stor eloge till dig. 
Svar på tråden Bonusförälder till NPF