• Anonym (Oroad mamma)

Sonen i dåliga kretsar?

Hej!!

Tack för insläpp, är min första tråd på föräldraforumet och är glatt tacksam för råd!

Jag är tvåbarnsmamma med en 19-årig son som jag oroar mig över. Han började under våren gå på mycket fester med en ny grupp vänner som han aldrig introducerat för mig eller min nya sambo och umgås knappt med sina gamla vänner från skolan.

Vad som oroar mig och Petter (min sambo) är inte bara att han är ofta ute och dricker detta nya gång utan att det verkar finnas ett antal dåliga äpplen i gruppen? Jag har läst och sett på nyheterna om dessa nya ungdomsgängen och rivaliteterna som blossat upp på senare tid och blir rädd att han hamnat i våldsamma kretsar då jag överhört honom prata om lojalitet till sina "bröder" och att han svurit någon trohet till nån mästare?

Uppskattar gärna råd om någon har hört om något liknande eller har synpunkter på hur jag och Petter kan prata med honom, jag vill inte förlora min son!

• Svar på tråden Sonen i dåliga kretsar?
  • Anonym (Mamma)

Jag känner din oro! Sådana kretsar måste föräldrar svara på direkt, prata med honom. Vet du om de är kriminella, i så fall anmäl till polisen.

• Anonym (Hmm)

Nu vet jag inte riktigt själv men en sak jag hade önskat mig var att åtminstone ha en förälder som faktiskt hade brytt sig om en. 

Det räcker inte med att komma med en massa ord. 

Man vill frigöra sig, få träffa tjejer och ha kul i den åldern. 

Men hade själv önskat att någon hade ett starkt intresse för någon och involverat mig i det som jag med hade funnits intressant. 

Ex i mitt fall skriva isär motorer och få ihop igen, lära sig hantera verktyg som svets till ex. Och få stöttning i att köpa in (som ex fordon) för att reparera och sedan sälja vidare. 

Att få göra saker och sedan lära sig mer om hur man faktiskt ska göra på börsen, samt någon som sätter sig ner med en i den åldern och visar tidsspannet. Menar då känns 15-20 år som en evighet i spar plan. Men man kanske kan komma med lite referenser om vart ex du gjorde under dessa åldrar och få den unga att inse att det kanske inte är så lång tid som man tror i den åldern. 

Fråga alltså vad den skulle vilja utveckla för kunskaper och vad som krävs för att den ska sluta hänga med gänget. Självklart kommer han behöva utrymme för att få ha kul med, men då kanske han har hunnit att finna sig en bra grupp att umgås med. Sedan kolla på andra möjligheter om han kan åka utomlands för arbete / studier. 

Så fastna inte enbart på vad ni är oroliga över utan försök att få han bli nyfiken / intresserad för något annat än att hänga med gruppen utan att rakt ut säga det kanske. För han är inte dum utan komma fatta det ändå. 

Och går inte det så får ni väl fråga han rakt ut som jag skrev i början, vad som krävs. 

Svar på tråden Sonen i dåliga kretsar?