Inlägg från: Anonym (Trind) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Trind)

Varför gillar så många Trump?

Finns många anledningar och skäl. Jag säger inte att jag förespråkar dessa men det finns ju uppenbarligen de som tror att han är den bättre kandidaten av de två.
    För mer bakgrund rekommenderar jag podden Värvet med Frida Stranne som gäst eller hennes egen podd USA och C/o där man på ett bra sätt diskuterar detta objektivt.

Gällande abortfrågan så hanteras den nu på delstatsnivå efter att man lyfte Roe vs Wade. Därför kan den ha tappat kraft nationellt. Det är alltså möjligt att stifta mer tillåtande lagar lokalt och man kan jobba för det utan att man behöver demokraterna vid makten.

Man kan rösta på honom för att man är mot Harris.

Man kan rösta på honom för att man verkligen inte ser sig som Demokrat.

Man kan rösta på  honom för att man är Republikan och då ingår att rösta på dem oavsett vem kandidaten råkar vara.

Man kan gilla att han är rak och säger det många tänker. Sen säger han en del ovidkommande och rent lögnaktigt också men han säger det ändå.

Det var några punkter jag snappat upp.
    Själv är jag glad att jag inte är Amerikan eftersom detta vore pest eller kolera anser jag.

• Anonym (Trind)
    Anonym (Kille) skrev 2024-11-05 15:03:52 följande:

Tycker det är underligt att han samlar poäng när han vill slopa övertidsersättning. När han sa det på något rally så jublade alla. Jättekonstigt. Spelar det någon roll vad han säger ens?

Jag gissar att han presenterar en värld i förfall, ekonomiskt och moraliskt, att göra america great again insinuerar att usa är dåligt som det är. Folk går då på den som presenterar saken så och röstar på en känsla dvs en manipuleringsteknik även kallad för fearmongering.

Men USA är inte ett välmående land.  Fattigdomen är extremt utbredd och fattig i USA är liksom inte som fattig här. Det går inte att jämföra.

Nu återstår att se om det går att börja nysta i detta men oavsett vem som vinner så kommer hen ha en rejäl utmaning.
    Med misstroende, med ekonomin, med utrikespolitiken, med migrationsfrågan...

Jag tänkte senast idag på covid, hur stort skydd vi ändå hade i det gemensamma. Man ändrade snabbt regler för läkarintyg och vab. Man hjälpte företagare och gick in med stöd till dem som förlorade eller fick en vikande omsättning. Jag kan verkligen INGENTING om eventuella insatser riktade mot företag och enskilda i USA under den här tiden men jag kan inte tänka mig att de närmelsevis var utformade som våra.
    Många har ingen sjukförsäkring, förlorar jobbet om de uteblir, vab existerar inte, inte subventionerad förskola heller. Visst, man kan försäkra sig och en del företag har förmåner men långt ifrån så omfattande att de motsvarar våra och försäkringar kostar. Det känns ibland som att USA socialt systemmässigt är ett U-land. 
  • Anonym (Trind)
    Anonym (Kille) skrev 2024-11-05 15:27:26 följande:
    Det är ju inte det Trump propagerar för. Fearmongering som han kör med handlar framförallt om invandrare (de äter hundar och katter t ex) Han vill ju dessutom göra de fattigare fattigare/ ta bort sjukvårdsförsäkringen för fattiga s a s.
    Fast det stod att han vill göra America great again och som att det är dåligt idag. Det ÄR dåligt idag.
  • Anonym (Trind)
    Anonym (Därför) skrev 2024-11-06 08:19:48 följande:
    Det här är något jag har emot Trump som person. Hans oförmåga att bete sig civiliserat. Att konsekvent ge motståndare öknamn och hålla på är extremt barnsligt beteende och något mobbare gör. Det är något man som förälder försöker pränta in i barnen att man inte gör. Att då en president håller på med precis de fasonerna är otroligt barnsligt och visar på en omogenhet hos honom som människa. Tyvärr verkar han också vilja omge sig med andra som har samma småbarnsbeteende. 

Det både devalverar makten, vikten av sans och visar på att man faktiskt ska bete sig så illa, för då får man framgång. Det är något jag faktiskt föraktar honom för, oavsett, som en vuxen man, det han sänder ut.

Han har aldrig vuxit upp och tar inte arbetet på det allvar det faktiskt egentligen kräver.
    Tyvärr har han ju en svans av likasinnade med sig/efter sig.
    Som inte är konsekventa, som vänder kappan efter vinden.
    Och i och med att han är deras ledare så underförstått - det är okej att säga/bete sig som han eftersom han gör så. Tyvärr är det så folk funkar. 
  • Anonym (Trind)
    Anonym (Därför) skrev 2024-11-06 14:38:50 följande:

Ett problem är ju också den extrema tvåpartisitsen de har i USA, där man kanske inte alls gillar sin sidas representant men det är vad man får. Det skapar ju såna här förutsättningar, ett land lär ju ha fler än två olika typer av människor.

Deras system är nästan inte värt att kalla demokratiskt. 
    För det första att väljare registrerar sig. 
    Det gör att man vet var ens väljare bor och med lagens stöd kan klippa och klistra i distrikten för att roffa åt sig så många röster som möjligt.

Sen att det inte är folkets direkta röster utan elektorernas röster som avgör.

Sen att det är så SJUKT mycket pengar inblandat.
    Kan du inte köpa en politiker så strösslar du pengar på motståndaren istället så att hens budskap fullkomligt överröstar vem som än försöker att nå ut. 

Det här valet känns väldigt mycket som en pest-eller kolera-situation där många inte aktivt velat stödja någon part och kanske därmed röstat på den andre.
    Eller valt någon annan typ Jill Stein vilket då blir en "död" röst (som kunde gått till endera Rep eller Dem) eftersom det i princip är omöjligt för en sådan kandidat att bli vald. Det är en stark signal, som att rösta blankt i Sverige, men den hjälper ju liksom inte. 
  • Anonym (Trind)
    nihka skrev 2024-11-06 14:38:16 följande:
    Jag håller fullständigt med dig. Trump kan inte skilja mellan sak och person och kan inte bete sig. För vem skulle han kunna vara ett föredöme? Finns det någon som vill att deras son ska bli som Trump?
    Om deras söner har Andrew Tate som idol så...
    Det jag inte riktigt får ihop är att många (på pappret i alla fall) är så sjukt konservativa. Det ska inte vara kvinnor vid makten, abort är fel och bla bla bla. Samtidigt representerar Trump en machokultur och beter sig på ett sätt som knappast vore ok för en "true christian"...?
    Eller?
Svar på tråden Varför gillar så många Trump?