• Anonym (Paula)

Varför gillar så många Trump?

I mitt umgänge så vet jag inte en enda person som skulle rösta på Donald Trump om vi skulle fått rösta. Det skulle nog mer som högst märkligt att ens utgå från att någon skulle tycka något annat. 

Nu har jag även många kristna vänner och bekanta också?. präster. Ingen av dessa skulle ens föreslå att man skulle göra det svårare att få göra abort t ex. 

Men min känsla är att han kommer att vinna valet igen. Frågan är vad dessa människor ser som jag och mina vänner missar helt? 

• Svar på tråden Varför gillar så många Trump?
  • Tow2Mater
    Anonym (jury) skrev 2024-11-29 19:43:51 följande:
    Tullar är en skatt på importerade varor och det finns inga skatter i världen som kan stoppa något inflöde av illegala invandrare och droger. Löjligt att koppla dessa saker samman. Bara ännu ett exempel på Trumps groteska retorik, som ingen som har minsta intelligens kan ta på allvar.

Hur mycket inflationen blir kan man ju bara gissa om, men USA importerar bortåt 30% av sin totala oljekonsumtion från just Kanada och Mexiko. Hur går det men bensinpriset med en 25% skyddstull på denna oljeimport? Hur går det men priserna på amerikanska bilar när varje bildel som transporteras från en fabrik till en annan får ett prisökning på 25% varje gång den korsar en landgräns vilket kan ske upp till 5-10 ggr?

Och skyddstullarna på varor från Kanada/Mexiko är ju bara början. Resten av världen slipper väl inte från liknande tullar som också driver upp inflationen.

Deportation av 20 miljoner illegala invandrare, svarande till 10% av arbetsstyrkan är lika inflationsdrivande det, plus att Trump vill ta kontroll över räntan, försvaga dollarn och öka budgetunderskottet.

Det är nog ingen vild gissning att påstå att antingen kommer Trump bli tvungen att backa som under den förra presidentperioden eller så blir det massiv stagflation som kommer att göra hans väljare ännu mer förbannade än vad dom var på Biden.
    President-elect Donald Trump is threatening to impose steep tariffs on America's biggest trading partners unless they do more to stop the flow of illegal drugs and immigrants.

www.npr.org/2024/11/26/nx-s1-5206441/trumps-tariffs-china-canada-mexico
  • nihka
    Anonym (Röstar på partiet) skrev 2024-11-27 10:03:13 följande:

Nihka,
    det kanske är din egen högsta dröm, en personlig lycka för dig, att få vara slav under ett kommunistiskt styrt Sovjetunionen?

Det går aldrig att dölja eller förneka att det är USA som har räddat oss.
    Om inte USA hade räddat oss hade vi idag sannolikt varit en del av kommunistiska Sovjetunionen.

Eller så hade vi legat under Nazi-tysklands styre.

Det är uppenbart att det är mycket obekvämt för dig erkänna,
    på samma sätt som det är extremt obekvämt för alla dessa vänsterblivna svenska journalister att erkänna. 

Men sanningen är att USA har räddat oss mer än en gång, och USA har räddat hela den fria världen.

Du behöver inte alls bry dig om min person utan hålla dig till ämnet. Jag är inte ämnet för tråden.

Ditt USA-vurmande är noterat.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Anonym (Nyheternas fel) skrev 2024-11-27 19:26:55 följande:
    Du kanske skulle flytta till USA?
    Du kanske skulle diskutera något annat än mig?
  • nihka
    Tow2Mater skrev 2024-11-29 22:47:10 följande:
    President-elect Donald Trump is threatening to impose steep tariffs on America's biggest trading partners unless they do more to stop the flow of illegal drugs and immigrants.

Då lär de göra likadant tillbaka och belägga import från USA med skatt och tull, men USA kanske inte är intresserande av att sälja något till resten av världen?
  • Anonym (Hej!)
    Tow2Mater skrev 2024-11-29 22:47:10 följande:

Precis!
    alla som har en iq över 4 vet att det är så trumpeten agerar.
    Tror även med att det är män som inte ser något problem i att saker som är tuffa att lösa kräver hårda lösningar

och att det mest är feminister och henmän som blir helt förskräckta och svamlar om lika värde och annat trams 
  • Anonym (Röstar på partiet)
    nihka skrev 2024-11-30 00:29:12 följande:
    Du behöver inte alls bry dig om min person utan hålla dig till ämnet. Jag är inte ämnet för tråden.

Ditt USA-vurmande är noterat.
    Sanningen är att USA har räddat oss mer än en gång, och USA har räddat hela den fria världen.

Om inte USA hade räddat oss så hade Sovjetunionen fortfarande existerat, vi svenskar och alla européer hade varit förföljda slavar under Sovjets kommunistiska styre.

Detta är sanningen, oavsett vad du och andra vänsterblivna känner om den saken.

Det är noterat att sanningen är mycket obekvämt för dig erkänna. 

Det var du som valde att citera mitt inlägg och vände dig mot mig som person. Återigen i detta citerade inlägg väljer du att bry dig om mig som person.
    Jag svarar dig bara på samma sätt.

Det är ok när du själv gör det
    (du anser dig ha rätt och du har bestämt att just dina åsikter är goda?),
    men inte ok när jag svarar dig på samma sätt?
    (du anser att jag inte har rätt vare sig att berätta sanningen eller att uttrycka min åsikt?).

Du visar ett synsätt som har tydlig anknytning till kommunistiskt synsätt.
    Du skulle älska om vi svenskar var förtryckta slavar under Sovjetunionens kommunism?

• Anonym (JK)
    Anonym (jury) skrev 2024-11-29 19:43:51 följande:
    Tullar är en skatt på importerade varor och det finns inga skatter i världen som kan stoppa något inflöde av illegala invandrare och droger. Löjligt att koppla dessa saker samman. Bara ännu ett exempel på Trumps groteska retorik, som ingen som har minsta intelligens kan ta på allvar.

Hur mycket inflationen blir kan man ju bara gissa om, men USA importerar bortåt 30% av sin totala oljekonsumtion från just Kanada och Mexiko. Hur går det men bensinpriset med en 25% skyddstull på denna oljeimport? Hur går det men priserna på amerikanska bilar när varje bildel som transporteras från en fabrik till en annan får ett prisökning på 25% varje gång den korsar en landgräns vilket kan ske upp till 5-10 ggr?

Och skyddstullarna på varor från Kanada/Mexiko är ju bara början. Resten av världen slipper väl inte från liknande tullar som också driver upp inflationen.

Deportation av 20 miljoner illegala invandrare, svarande till 10% av arbetsstyrkan är lika inflationsdrivande det, plus att Trump vill ta kontroll över räntan, försvaga dollarn och öka budgetunderskottet.

Det är nog ingen vild gissning att påstå att antingen kommer Trump bli tvungen att backa som under den förra presidentperioden eller så blir det massiv stagflation som kommer att göra hans väljare ännu mer förbannade än vad dom var på Biden.
    Trump erbjuder. Trump belönar. Trump straffar.

Det är så han driver politik och det är det som är så bra med honom. Han går utanför den "normala" politiska spelreglerna och får då saker gjorda.

Han fick FYRA muslimska länder att sluta fred med Israel förra gången (bara det borde vara Nobels fredspris) genom att erbjuda dem annat de ville ha.

Trump är en affärsman - inte en politiker. Han gör "deals".

Får Mexiko ned flödet av droger och illegala invandrare så behövs inte tullarna längre. Ett incitament för Mexiko att faktiskt göra något åt saken.

Man behöver inte gissa så värst effekten på USA:s ekonomi. Det finns redan framräknat och beräknas till 0,4 - 1,4 procentenheters ökning.

Det ingår också i Trumps plan att göra USA oberoende av utländsk olja och gas - som förra gången han var president. Vad spelar ev importtullar på kanadensisk olja för roll då?

Trump är ambitiös och siktar mot stjärnorna med mycket. om han så bara får genom en tredjedel av det han säger sig vilja göra så har han gjort långt mycket mer än andra presidenter gjort.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Röstar på partiet) skrev 2024-11-30 10:13:38 följande:
    Sanningen är att USA har räddat oss mer än en gång, och USA har räddat hela den fria världen.

Om inte USA hade räddat oss så hade Sovjetunionen fortfarande existerat, vi svenskar och alla européer hade varit förföljda slavar under Sovjets kommunistiska styre.

Detta är sanningen, oavsett vad du och andra vänsterblivna känner om den saken.

Det är noterat att sanningen är mycket obekvämt för dig erkänna. 

Det var du som valde att citera mitt inlägg och vände dig mot mig som person. Återigen i detta citerade inlägg väljer du att bry dig om mig som person.
    Jag svarar dig bara på samma sätt.

Det är ok när du själv gör det
    (du anser dig ha rätt och du har bestämt att just dina åsikter är goda?),
    men inte ok när jag svarar dig på samma sätt?
    (du anser att jag inte har rätt vare sig att berätta sanningen eller att uttrycka min åsikt?).

Du visar ett synsätt som har tydlig anknytning till kommunistiskt synsätt.
    Du skulle älska om vi svenskar var förtryckta slavar under Sovjetunionens kommunism?

Utan USA och deras militär hade vi inte haft någon fri demokratisk värld  idag. Särskilt Sverige och Norden är extremt beroende av USA. Frankrike och Storbritannien har egna kärnvapen , det har inte vi.
  • Anonym (jury)
    Anonym (JK) skrev 2024-11-30 10:22:11 följande:
    Verkar vara rätt så meningslöst att göra en deal med Trump eftersom han själv kan riva upp den nästa vecka när han känner för det.

Han gjorde ju en USMCA deal med Mexiko och Kanada 2018 som avskaffade tullarna för matvaror och gemensam bilproduktion mellan länderna och hyllade då sig själv om hur fantastiskt positivt detta ville vara för amerikanska jobb. Nu är det det motsatta som gäller, diffust motiverat av illegal invandring och drogproduktion (från Kanada?).

Trump verkar inte fatta det grundläggande omkring skyddstullar att detta inte är något som andra länder betalar till USA, utan något som måste betalas av amerikanska konsumenter och företag. Han verkar heller inte fatta att bara för att man inför tullar på importerade varor, så trollar man inte därigenom fram en inhemsk produktionskapacitet med fabriker och arbetare som står klara att producera dessa varor. Sånt kräver årtionden och kräver långsiktig stabilitet, något som Trump minst av allt kan prestera.
  • Anonym (Hej!)
    Anonym (jury) skrev 2024-11-30 11:24:18 följande:
    Verkar vara rätt så meningslöst att göra en deal med Trump eftersom han själv kan riva upp den nästa vecka när han känner för det.

Han gjorde ju en USMCA deal med Mexiko och Kanada 2018 som avskaffade tullarna för matvaror och gemensam bilproduktion mellan länderna och hyllade då sig själv om hur fantastiskt positivt detta ville vara för amerikanska jobb. Nu är det det motsatta som gäller, diffust motiverat av illegal invandring och drogproduktion (från Kanada?).

Trump verkar inte fatta det grundläggande omkring skyddstullar att detta inte är något som andra länder betalar till USA, utan något som måste betalas av amerikanska konsumenter och företag. Han verkar heller inte fatta att bara för att man inför tullar på importerade varor, så trollar man inte därigenom fram en inhemsk produktionskapacitet med fabriker och arbetare som står klara att producera dessa varor. Sånt kräver årtionden och kräver långsiktig stabilitet, något som Trump minst av allt kan prestera.

Hur  känns det när du nu inte hade fått rätt information ang tullarna?

• Meddelande borttaget
  • Xenia
    Anonym (JK) skrev 2024-11-26 12:47:51 följande:
    Argumenterar du på samma sätt med en person som du sitter mitt emot vid ett bord eller är det bara på nätet som du vill framställa dig själv så där?
    Nu känner jag inga trumpister, men jag skulle säkert ifrågasätta  om de framförde olaglig immigration som ett jättproblem.

1. Biden försökte begränsa det men Trump stoppade det av själviska skäl.

2. Det är så typiskt att leta syndabockar bland immigranter eller minoriteter.

3. De behövs eftersom det finns okvalificerade arbeten i USA (som kanske inte de infödda vill ta)

4. Och allt mexikanskt land som USA roffat åt sig, rätt åt dem om de får mexikaner också

Vaddå "framställa mig", förresten, påstår du att jag låtsas?
  • Xenia
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-19 18:28:23 följande:

Jag tror att ekonomin avgjorde. Kamala Harris hade mindre förtroende i ekonomiska frågor.
    Plus att hon är kvinna. Amerikaner vill ha en manlig president, 
    Speciellt svarta män ville inte ha en kvinna, de intervjuade svarta män på SVT och de kunde inte tänka sig att ha en kvinnlig president. 

Det stämmer inte generellt. 77% av svarta män röstade på Harris. De kanske inte röstade pga att hon var kvinna men de röstade för demokraterna.

"Då man endast tittar på vita kvinnor är stödet för Donald Trump större: 53 procent för Trump och 45 procent för Kamala Harris.

Stödet för Kamala Harris är störst bland svarta kvinnor: 91 procent för Harris jämfört med 7 procent för Trump.

Donald Trump vinner 60 procent av rösterna bland vita män, Harris endast 37 procent. Också latinoamerikanska män föredrar Trump.

Då man tittar på svarta män svarar 77 procent att de röstade på Harris, 21 på Trump." yle.fi/a/7-10066919

De som inte kan tänka sig en kvinnlig president måste vara värsta sexisterna.

• nihka
    Anonym (JK) skrev 2024-11-30 10:22:11 följande:
    Trump erbjuder. Trump belönar. Trump straffar.

Det är så han driver politik och det är det som är så bra med honom. Han går utanför den "normala" politiska spelreglerna och får då saker gjorda.

Han fick FYRA muslimska länder att sluta fred med Israel förra gången (bara det borde vara Nobels fredspris) genom att erbjuda dem annat de ville ha.

Får Mexiko ned flödet av droger och illegala invandrare så behövs inte tullarna längre. Ett incitament för Mexiko att faktiskt göra något åt saken.

Man behöver inte gissa så värst effekten på USA:s ekonomi. Det finns redan framräknat och beräknas till 0,4 - 1,4 procentenheters ökning.

Det ingår också i Trumps plan att göra USA oberoende av utländsk olja och gas - som förra gången han var president. Vad spelar ev importtullar på kanadensisk olja för roll då?

Trump är ambitiös och siktar mot stjärnorna med mycket. om han så bara får genom en tredjedel av det han säger sig vilja göra så har han gjort långt mycket mer än andra presidenter gjort.
    Precis. Trump är ingen politiker. Han är affärsman, en narcissistisk och korrupt sådan därtill. I affärer kan man ta risker och till och med gå i konkurs.

Trump siktar mot ett envägssamarbete där världen köper av Trump medan Trump inte köper av världen. Världen kan också göra sig oberoende av amerikanskt allt. Eller vad erbjuder USA som inte kan köpas av eller säljas till någon annan?
  • nihka
    Anonym (jury) skrev 2024-11-30 11:24:18 följande:

Det finns inget långsiktigt tänk bakom den här typen av beslut. Mycket i Trumps politik handlar om hot och utpressning, typ om du inte gör som jag vill så ska jag straffa dig så här. Han verkar inte förstå att andra kan göra exakt likadant tillbaka, typ om du dra in på detta så drar vi in på detta. Negativa spiraler.
  • TvillingmammaVästgöte
    nihka skrev 2024-12-01 07:40:33 följande:
    Precis. Trump är ingen politiker. Han är affärsman, en narcissistisk och korrupt sådan därtill. I affärer kan man ta risker och till och med gå i konkurs.

Trump siktar mot ett envägssamarbete där världen köper av Trump medan Trump inte köper av världen. Världen kan också göra sig oberoende av amerikanskt allt. Eller vad erbjuder USA som inte kan köpas av eller säljas till någon annan?

Trygghet genom en stark vapenmakt och en förmåga  och vilja att använda sin vapenmakt. 

Utan USAs beskydd hade vi redan varit en del av Ryssland. Om vi inte pratat tyska förstås och varit en del av det obesegrade Naxityskland. 

Vi måste se till att hålla oss nära USA och Trump. 

• nihka
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-12-01 10:03:05 följande:

Trygghet genom en stark vapenmakt och en förmåga  och vilja att använda sin vapenmakt. 

Utan USAs beskydd hade vi redan varit en del av Ryssland. Om vi inte pratat tyska förstås och varit en del av det obesegrade Naxityskland. 

Vi måste se till att hålla oss nära USA och Trump. 

Vad ska Europa med USA till? Trump fjärmar sig ju Nato. Förmodligen gör han slag i saken och drar sig ur NATO såsom han var på vippen att göra 2018.

Trump kan ju samarbeta med sina närmaste granner Kanade och Mexiko som han hotar med skatter och tullar. Lycka till!
  • Anonym (Röstar på partiet)
    nihka skrev 2024-12-01 11:13:52 följande:
    Vad ska Europa med USA till? Trump fjärmar sig ju Nato. Förmodligen gör han slag i saken och drar sig ur NATO såsom han var på vippen att göra 2018.

Trump kan ju samarbeta med sina närmaste granner Kanade och Mexiko som han hotar med skatter och tullar. Lycka till!

Sanningen är att Europa och Sverige verkligen behöver USA och NATO.

USA är givetvis inte världens bästa land i alla detaljer och på alla sätt. Ingen har heller påstått det.

Men vi ska vara glada och mycket tacksamma att USA har räddat oss mer än en gång, och vi behöver inse och komma ihåg att USA faktiskt har räddat såväl Sverige som hela den fria världen.

• Xenia

Ni som menar att vi (alla i Europa eller i hela världen?) ska vara tacksamma i evighet för att USA räddade oss från nazisterna, har ni glömt att USA öht inte ingrep förrän Pearl Harbor 1941? Vi kanske ska vara tacksamma mot Japan då?

Dessutom var det inte USA ensamt som räddade oss, har ni glömt Sovjet? Sovjet räddade oss också genom att kriga mot Nazityskland, fast förstås för sin egen skull.

Vill man vara "den fria världens ledare" så kan man inte samtidigt vara isolationist, som Trump tycks vilja att USA ska vara. Isolationism är inte bra för Europa.

"Isolationism har varit ett återkommande tema i USA:s historia. Åsikterna fanns i president George Washingtons avskedstal. I sitt avskedstal hade president George Washington förespråkat icke-inblandning i europeiska krig och politik. Isolationism kom till uttryck i början av 1800-talet i Monroedoktrinen. Termen har oftast använts om den politiska atmosfären i USA på 1930-talet. Misslyckandet för president Woodrow Wilsons internationalism efter första världskriget, det liberala motståndet mot krig som ett politiskt instrument, och den stora depressionens ekonomiska verkningar var några av orsakerna till amerikanernas ovilja att agera mot fascismens tillväxt i Europa. Johnsonlagen och neutralitetslagen i USA uteslöt ekonomiskt eller militärt bistånd till länder inblandade i europeiska konflikter som eskalerade till andra världskriget. Britterna stärktes i sin eftergiftspolitik och bidrog till den franska handlingsförlamningen inför hotet från Nazityskland.

Isolationism är också en strategi i utrikespolitiken för icke-deltagande i allianser eller inblandning i andra nationers angelägenheter. Politiken förhindrade Woodrow Wilsons försök att ansluta USA till Nationernas förbund 1919 och 1920, och Franklin D. Roosevelts hjälp åt Storbritannien, Frankrike och Kina under andra världskriget, genom neutralitetslagarna 1935?1937.
    ---
    President Franklin Delano Roosevelt såg det som en nödvändighet för USA att delta i internationella frågor, men styrkan av isolationistiska känslor i den amerikanska kongressen begränsade hans politik. 1933 föreslog president Roosevelt att han skulle få rätt att samråda vid internationella konflikter men förslaget mötte motstånd från isolationisterna i kongressen---
    ---
    När konflikterna ökade i Europa på grund av Nazitysklands aggressiva politik drev kongressen igenom en rad neutralitetslagarför att förhindra att amerikanska fartyg och medborgare blev inblandade i yttre konflikter." sv.wikipedia.org/wiki/Isolationism

Svar på tråden Varför gillar så många Trump?