• Anonym (Ledsen)

Jag har så svårt att engagera mig i mitt barn

Det är det yngsta barnet. Det äldre syskonet fick mycket mer uppmärksamhet. Jag var en engagerad pappa där.. 

Syskonet som är några år yngre var inte lika efterlängtad och även om det är världens goaste unge är jag mycket tystare. Kortare i tonen ibland. Inte otrevlig men inte lika engagerad. Får så sjukt dåligt samvete..

• Svar på tråden Jag har så svårt att engagera mig i mitt barn
  • Anonym (Signerad mig)

Att du får dåligt samvete är ändå ett tecken på att du bryr dig om barnet. Kanske du bara inte har samma ork, eller i mår så bra av någon annan anledning. 
    Det är inte helt ovanligt att man kan ha perioder där man bara inte orkar vara så engagerad och tillgiven. Så länge du är medveten om dina handlingar och faktiskt känner dåligt samvete så tycker jag det är ett bra tecken.

Det ordnar sig nog med tiden, om inte, kanske du behöver tala med någon om dina tankar.

• Anonym (Hej)

Och där har vi en anledning till varför det är helt okej att endast skaffa ett barn. 

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (Hej) skrev 2024-11-06 00:35:59 följande:

Och där har vi en anledning till varför det är helt okej att endast skaffa ett barn. 

Ja nu ville hon ha två barn och det blev så..
  • Tukt

Om du har svårt att vara spontant engagerad, försök strukturera det och organisera det. Hitta på saker att göra, avdel lite tid då och då, så blir det lättare.

• Anonym (Nej)

Stackars barn. Att känna sig mindre älskad och mindre värd än sitt syskon kan förstöra en hel barndom. Sen har du mage att gnälla över ditt dåliga samvete. Usch.

• Anonym (Lina)

Då skaffade du för många barn.

• Anonym (Hej)

Du kanske bara överanalyserar det hela?
    Man blir tröttare av det två barn och har inte samma energi, men det behöver inte vara negativt för det. Man gör väl mer med det första barnet också som man sedan inser att det inte behöver göras. 

Äh. Du är nog bara lite trött och har dåligt samvete. Släpp det och krama ungarna istället. 

• Anonym (C)
    Anonym (Ledsen) skrev 2024-11-05 23:39:11 följande:

Får så sjukt dåligt samvete..

And? Mera synd om dig nu eller? 

Hörde någon förklara igår faktiskt hur man ska se på det här med barn.

Jag skulle aldrig vilja tvinga ungen att bli något den inte vill. Många föräldrar verkar vilja att den ska bli en liten "mini me" och säger sånt som "Din far lyckades aldrig bli en läkare, så jag ska ge dig chansen nu att bli en." vilket leder till att ungen bara drar sig undan och börjar hata dem."

Nej, om jag får en unge så vill jag ta reda på vem han eller hon är för någon, och även om den inte tycker om sånt som jag själv alltid gör, kolla på sport eller någonting. Så skulle jag ta reda på allt om tex dans eller vad som helst för att kunna stötta ungen och dess personlighet..
  • Anonym (C)
    Anonym (Ledsen) skrev 2024-11-25 20:18:37 följande:
    Ja nu ville hon ha två barn och det blev så..
    Det är erat drama som var för länge sedan, och inte ungens fel..
Svar på tråden Jag har så svårt att engagera mig i mitt barn