• Anonym (:))

Förutsätter han att jag ska ha koll?

Jag har varit tillsammans med min sambo i 6 år och vi bor ihop sedan 2 år tillbaka. 

Han har två barn på 14 och 17 år. Jag är barnfri och vi har haft tydliga samtal om att jag inte kommer vara barnens bonusmamma utan en extravuxen men ansvaret för barnen kommer aldrig att ligga på mig. Givetvis ställer jag upp om frågan om hjälp odyl kommer

Detta fungerar bra för mig MEN han gör aldrig något med barnen utan de sitter mest på sina rum och han umgås inte med dem. 

Nu när det äldre barnet fyllde 17 så fick han ingen present. Vi hade inte heller någon fika eller dyl. 

Samma gäller för julen. Det finns inget planerat och jag tänker inte styra upp detta då julen inte är viktig för mig. Det blir intressant att se hur den kommer bli.

Min fråga är ifall er partner planerar eller om det vanligtvis faller på kvinnan? Det känns som att många män skaffar barn med attityden att den andre får styra upp och planera. Finns fler barnfria här inne med tonårsbonusar?

• Svar på tråden Förutsätter han att jag ska ha koll?
  • Anonym (3)

Varför vill du vara tillsammans med någon som skiter i sina barn? 

• Anonym (Tallskog)

Min undran är varför ni vuxna inte kommunicerar med varandra?  Detta är ju typiska exempel på saker man faktiskt måste prata igenom innan man flyttar ihop.  

Jag ser ingen motsättning i att fira ett bonusbarn även om det inte mitt ansvar. Det ligger väl snarare i ett intresse att överhuvudtaget fira en familjemedlem oavsett om det är en kusin, bonus eller faktiskt sin egen födelsedag?  

• Anonym (Juno)

Om jag bor med någon uppmärksammar jag deras födelsedag. Detta oavsett om det är en kompis eller familjemedlem. Jag blir ledsen när jag läser din trådstart. Det är alltså två ungdomar vars pappa inte bryr sig om dem, plus en vuxen till som sagt sig vilja vara en vuxen i deras liv men som uppenbarligen inte menar det eftersom hon inte ens bryr sig om att fira deras födelsedagar. Hon vill inte ens påminna pappan om dem för att göra ungdomarna glada. Det är bara sorgligt alltihop. 

• Anonym (Mia)

Ni verkar lite konstiga båda två. Stackars barn. 

• Fjäril kär

Detta kändes jättekonstigt. 

Att köpa en present eller fråga om nån tänkt sig en fika är väl inte att ta ansvar för ett firande? Självklart firar man en familjemedlem oavsett vilken roll man har gentemot den som fyller.  

Der hade väl varit en fin gest av dig mot barnen att uppmärksamma födelsedagen.  Nu verkar det ju bara som att du bryr dig lika lite som pappan. 

Mina bonusbarn är en del av min familj och jag fortsätter fira dom även fast jag numera är skild från deras pappa. Det var en självklarhet att mina bonusar blev firad på samma sätt som vilken annan familjemedlem som helst. Varför inte liksom?   Det betydde inte att jag på något sätt tog en föräldraroll eller så utan helt enkelt bara visade respekt, omsorg och uppfostran.  Mina bonusar är världens bästa barn och det var verkligen värt att fira.  

• Fjäril kär

Firar du och sambon varandra på jul och födelsedagen?   Om ja - varför är det skillnad på er och barnen? 

• Anonym (Hmmm ...., ,)

Gör slut - helst igår! Du tillför inget gott I familjen utan bara brer på deras upplevelse noll betydelse för barnen.

Flytta isär nu är mitt enda råd!

• Anonym (J)

Så när barnet fyllde 17 år stod du stilla och såg på när barnet inte fick någon present eller blev uppvaktad? Vad sa pappan när du tog upp detta? För det gjorde du väl?

Julen kanske inte är viktig för dig, men är det så skadligt att göra något för någon annan som bor under samma tak? Det behöver inte bli ett jätteprojekt on NI TVÅ VUXNA börjar samarbeta för att göra det bra för barnen. Varför pratar ni inte med varandra?

• Anonym (J)

Och nej, jag köper inte en sekund att män skulle ta gör givet att kvinnor styr upp. Men normala vuxna människor pratar med varandra. Varför frågar du inte honom varför han inte gör något och är en trött jävla förälder?

Svar på tråden Förutsätter han att jag ska ha koll?