• Anonym (:))

Förutsätter han att jag ska ha koll?

Jag har varit tillsammans med min sambo i 6 år och vi bor ihop sedan 2 år tillbaka. 

Han har två barn på 14 och 17 år. Jag är barnfri och vi har haft tydliga samtal om att jag inte kommer vara barnens bonusmamma utan en extravuxen men ansvaret för barnen kommer aldrig att ligga på mig. Givetvis ställer jag upp om frågan om hjälp odyl kommer

Detta fungerar bra för mig MEN han gör aldrig något med barnen utan de sitter mest på sina rum och han umgås inte med dem. 

Nu när det äldre barnet fyllde 17 så fick han ingen present. Vi hade inte heller någon fika eller dyl. 

Samma gäller för julen. Det finns inget planerat och jag tänker inte styra upp detta då julen inte är viktig för mig. Det blir intressant att se hur den kommer bli.

Min fråga är ifall er partner planerar eller om det vanligtvis faller på kvinnan? Det känns som att många män skaffar barn med attityden att den andre får styra upp och planera. Finns fler barnfria här inne med tonårsbonusar?

• Svar på tråden Förutsätter han att jag ska ha koll?
  • Anonym (Molte)
    Anonym (:)) skrev 2024-11-06 11:44:04 följande:
    Förutsätter han att jag ska ha koll?

Jag har varit tillsammans med min sambo i 6 år och vi bor ihop sedan 2 år tillbaka. 

Han har två barn på 14 och 17 år. Jag är barnfri och vi har haft tydliga samtal om att jag inte kommer vara barnens bonusmamma utan en extravuxen men ansvaret för barnen kommer aldrig att ligga på mig. Givetvis ställer jag upp om frågan om hjälp odyl kommer

Detta fungerar bra för mig MEN han gör aldrig något med barnen utan de sitter mest på sina rum och han umgås inte med dem. 

Nu när det äldre barnet fyllde 17 så fick han ingen present. Vi hade inte heller någon fika eller dyl. 

Samma gäller för julen. Det finns inget planerat och jag tänker inte styra upp detta då julen inte är viktig för mig. Det blir intressant att se hur den kommer bli.

Min fråga är ifall er partner planerar eller om det vanligtvis faller på kvinnan? Det känns som att många män skaffar barn med attityden att den andre får styra upp och planera. Finns fler barnfria här inne med tonårsbonusar?

Du behöver ju faktiskt göra en ansträngning att hålla tillbaka (som du faktiskt gör) börjar du styra upp hans barns firande så landar rollen på dig. Vem vet, han kanske t om gör en medveten ansträngning att lägga det på dig. Vem skulle annars missa att fira ens barns födelsedag. Underligt.

Du kan inte göra något annat, kanske bryta upp, låter inte som en ansvarstagande person. Gissar att det var därför det sket sig mellan han och barnens mamma. Vem skulle stå ut egentligen?
  • Anonym (Molte)
    Anonym (J) skrev 2024-11-06 13:49:05 följande:

Så när barnet fyllde 17 år stod du stilla och såg på när barnet inte fick någon present eller blev uppvaktad? Vad sa pappan när du tog upp detta? För det gjorde du väl?

Julen kanske inte är viktig för dig, men är det så skadligt att göra något för någon annan som bor under samma tak? Det behöver inte bli ett jätteprojekt on NI TVÅ VUXNA börjar samarbeta för att göra det bra för barnen. Varför pratar ni inte med varandra?

Det är ju så en konstellation att bonusmamma tar över föräldrarollen skapas. Börjar hon ifrågasätta hans beslut att inte fira så landar det på hennes axlar. 

Han vill inte fira barnen. Det är det enda hon vet egentligen, han fattar oberoende beslut om sina barn. vem är hon att ifrågasätta det? Skulle själv inte stå ut med en sån ansvarslös människa. 

• Anonym (Kaos)
    Anonym (Molte) skrev 2024-11-06 15:25:45 följande:

Det är ju så en konstellation att bonusmamma tar över föräldrarollen skapas. Börjar hon ifrågasätta hans beslut att inte fira så landar det på hennes axlar. 

Han vill inte fira barnen. Det är det enda hon vet egentligen, han fattar oberoende beslut om sina barn. vem är hon att ifrågasätta det? Skulle själv inte stå ut med en sån ansvarslös människa. 

Men vilken människa vill inte fira sina barn?
    Jag ser det inte som att hon tar över, hon upprätthåller, bibehåller en helt normal grej. Att fira en födelsedag.
    Om barnen inte specifikt avböjt sig detta så är det det rimliga att göra när man lever kring barn. 
    Men som den här pappan beter sig så skulle han väl knappt notera ens att ett firande sker, se barnets lycka eller ens tacka TS för att hon fixat så fint.
  • Anonym (Molte)
    Anonym (Kaos) skrev 2024-11-06 15:41:03 följande:
    Men vilken människa vill inte fira sina barn?
    Jag ser det inte som att hon tar över, hon upprätthåller, bibehåller en helt normal grej. Att fira en födelsedag.
    Om barnen inte specifikt avböjt sig detta så är det det rimliga att göra när man lever kring barn. 
    Men som den här pappan beter sig så skulle han väl knappt notera ens att ett firande sker, se barnets lycka eller ens tacka TS för att hon fixat så fint.

Ja, vilken människa vill inte fira sitt barn? Handlar det om lättja, egocentrism eller något annat? Nuförtiden så påminner elektroniska saker om sånt så man kan ju inte skylla på glömskhet. Nu vet vi inte heller om han orkade säga ordet grattis heller.

Nu är det ju inte ts barn, och hon har uttryckligen sagt att hon inte vill vara involverad.

Jo, hon skulle ta över det om hon ifrågasätter hans beslut, eller förutsätter att han är omedveten om det. Man tar över om man blir ansvarig för att upprätthålla och bibehålla något som borde ligga i hans knä.

Och ja, det är tråkigt för barnet antar jag, men hon borde inte ta över någon form av föräldraroll (då hon inte vill). Vänd på saken. Hur skulle man tänka om det var en mamma som ignorerade och en man som bonusförälder. Han skulle anta tycka det var underligt men inte förväntas styra upp från något håll.

vem vill ha ett förhållande med en sån?

• Anonym (J)
    Anonym (Molte) skrev 2024-11-06 15:25:45 följande:

Det landar absolut inte på hennes axlar. Att ifrågasätta en föräldraroll är inte tabu och är det obekvämt, so what. Men TS struntar också i tonåringarna. Varför ens skapa en tråd här bland andra trötta vuxenföräldrar vars egocentrerade liv blir rubbat i 30 min.
  • Anonym
    Fjäril kär skrev 2024-11-06 13:31:21 följande:

Firar du och sambon varandra på jul och födelsedagen?   Om ja - varför är det skillnad på er och barnen? 

För ts är det en himmelsvid skillnad.
    Hon har valt mannen men inte ungarna.

Har full förståelse för ts och hade inte heller lagt energi på hans ungar.
    De har kanske en morsa? Och det är inte ts.
  • Anonym (L)

Vad är det för pissmänniskor som inte ens kan bjuda till på en födelsedag? Är du lika pissig mot vänner och kollegor?

När min närmsta kollega fyllde år, köpte jag två bakelser så att vi kunde fika på kontoret. Självklart för mig. Kan man inte göra det för en som man ändå delar hushåll mer, är man bra usel människa.

Det enda positiva är att en pissmänniska träffade en annan. Synd om barnen bara.

• Anonym (Molte)
    Anonym (J) skrev 2024-11-06 16:29:46 följande:
    Det landar absolut inte på hennes axlar. Att ifrågasätta en föräldraroll är inte tabu och är det obekvämt, so what. Men TS struntar också i tonåringarna. Varför ens skapa en tråd här bland andra trötta vuxenföräldrar vars egocentrerade liv blir rubbat i 30 min.
    Ts startar väl tråden för att hon innerst inne känner sig bekymrad över att tonårsbarnen inte blir firade och har funderingar över om han skulle firat dom om hon inte var med i bilden och att förväntningarna på henne (enbart sett från perspektivet att hon är kvinna) är att hon ska fungera som en ersättningsmamma för samtliga (även mannen)

Hon vill väl ha åsikter om huruvida hon (eller en kvinna) ska förväntas vara ansvarig för barn, hur andra ser på saken (går det ens att vara i ett förhållande med en man om rollen automatiskt faller på kvinnor?) 

Vissa i tråden verkar vara av det automatiska tänkandet.

Det är mina funderingar/ tankegångar från trådstarten, ganska intressant, och det är intressant från perspektivet att om man vänder på saken (man som bonusförälder) så tänker de flesta nog annorlunda och förväntningarna ser nog annorlunda ut.
Svar på tråden Förutsätter han att jag ska ha koll?