• Anonym (Vikten är viktig tydligen)

Du ser bra ut NU, sa hon

Det är tur att jag inte är lättkränkt eller lider av dåligt självförtroende. Svärmor sa sist vi sågs: Du ser bra ut _nu_.
    Varpå jag frågade: Vad då nu? Såg jag inte bra ut förut?
    Hon blev ställd och visste inte vad hon skulle säga riktigt och sa sen bara att man ser bättre ut om man går ner några kilo.

Till saken hör att jag har gått ner 4-5 kg utan att ha försökt. Jag har aldrig varit tjock eller ens i närheten men jag kan sträcka mig till att säga att jag låg lite högre inom normalspannet innan kilona ramlade av utan förklaring.

Är det normalt att säga som hon gjorde? Jag tycker inte det och skulle aldrig kommentera någons vikt överhuvudtaget men hon kommenterar alltid allas vikt, tom främlingars vikt kan hon inte låta bli att säga något till oss om om dom har några kilo för mycket och då med världens avsmak även om dom inte ens är jättetjocka. Varför är hon så besatt av vad andra väger?

• Svar på tråden Du ser bra ut NU, sa hon
  • Anonym (Oj)

Hon ville säga något snällt, hon trodde väl att du själv ville gå ner och att du själv var nöjd. Ibland kommer det ut lite fel, så att starta en tråd här om en oskyldig kommentar i all välmening visar att du nog är ganska lättkränkt. 

• Anonym (Li)

Nej det är inte ett normalt beteende att kommentera någons utseende och vikt på det sätt som du beskriver, det låter som ett gränslöst beteende. 

• Anonym (Vikten är viktig tydligen)

Hon vet att jag ska gå till läkaren för att kolla upp varför jag har gått ner såpass mycket under ganska kort tid. Hon vet också att jag inte är speciellt brydd om min vikt och aldrig pratar om vikt.

Anonym (Oj) skrev 2024-11-06 18:32:36 följande:

Hon ville säga något snällt, hon trodde väl att du själv ville gå ner och att du själv var nöjd. Ibland kommer det ut lite fel, så att starta en tråd här om en oskyldig kommentar i all välmening visar att du nog är ganska lättkränkt. 

Min mans/hennes sons vikt ska hon kommentera varje gång hon ser honom. Han har också normal vikt om än inte trådsmal för han har inte en sån kroppstyp. Hon kommenterar varje gång om han vill ta en glass eller något sött och frågar om han har gått upp (dåligt) eller ner (bra) fast vi pratar om något kilo bara på en vuxen man. Några gånger har jag rytit ifrån att man inte kommenterar folks vikt för han tar åt sig på riktigt och nojar över sin vikt när hon säger något fast han inte borde och alltid vägt inom normalspannet.
    Anonym (Li) skrev 2024-11-06 18:35:46 följande:

Nej det är inte ett normalt beteende att kommentera någons utseende och vikt på det sätt som du beskriver, det låter som ett gränslöst beteende. 

• Anonym (Li)
    Anonym (Oj) skrev 2024-11-06 18:32:36 följande:

Läste du hela tråden? Svärmodern kommenterar allas vikt ständigt skriver hon ju. Är det då i all välmening att säga så som hon gjorde i det fallet tycker du? 
  • Anonym (Märk ord och väg dem på guldfat)

Om svärmor säger något som inte faller en person i smaken så bär hon brännas på bål. Om din egen mamma sagt exakt samma så var det välment och inget att oja sig över. 

• Anonym (Ja)

Det är väldigt vanligt att folk kommenterar vikt. Om du inte är så brydd över din vikt förstår jag inte varför du skriver en tråd om det. Jag gick ner tio kilo i somras och har tappat räkningen över hur många kommentarer jag fått. Allt från vänner och kollegor till grannar och främlingar i området. De flesta av oss ser mycket bättre ut när vi är några kilo lättare.

• Anonym (S)

Kommentaren betyder inte att du såg dålig ut förut, bara kanske inte riktigt ditt snyggaste. Orka bry sig om ens svärmor tycker att man är attraktiv eller inte, det är väl inte henne du ska ligga med....

• Anonym (Min)

Min svärmor sa liknande, men åt andra hållet. Hade gått upp i vikt efter första barnet och hon påpekade hur fint det var. Jag fattar att det var välment, men att påpeka till en anorektiker att den gått upp i vikt gav bara ångest.

• Anonym (Min)

Och kan tillägga att även om jag var smal innan barnet så var jag ändå normalviktig sen flera år och kämpade konstant med att inte falla tillbaka, vilket hon visste.

• Anonym (Oj)
    Anonym (Li) skrev 2024-11-06 18:45:47 följande:
    Läste du hela tråden? Svärmodern kommenterar allas vikt ständigt skriver hon ju. Är det då i all välmening att säga så som hon gjorde i det fallet tycker du? 
    Ja, om svärmor gör så, så tycker jag att det är ännu mindre något att bry sig om. Då är svärmor knäpp och TS behöver inte ta åt sig. Hen visste ju att kommentaren skulle komma. 
  • Anonym (Rob)

Vad är problemet ? Du ser bättre ut efter viktnedgång.
    De flesta ser bättre ut av att ligga på nedre delen av BMI skalan... Särskilt kvinnor.

• Goneril

Usch för så kallade "sanningssägare". De saknar social kompetens. Dessvärre finns det alltid någon av den sorten, i varje familj och på varje arbetsplats. De är INTE välmenande utan elaka, i bästa fall bara klumpiga.

• Hjelm

"Inte lättkränkt" men startar en tråd på Familjeliv för att tigga bekräftelse från okända människor när någon sa något man tog på fel sätt...

Hursomhelst: nej, det är inte trevligt att antyda att man var mindre attraktiv förut, eller att ens kommentera andras vikt överhuvudtaget. Möjligtvis undantaget om man var farligt överviktig förut och efter en lång kamp lyckats bli normalviktig, men då berömmer man prestationen och hälsovinsten. Inte "vad snygg du är nu, till skillnad från förut".

Däremot skulle jag inte lägga så fasligt stor vikt (ursäkta ordvitsen) vid vad svärmor sa. Hon tillhör en annan generation som har lite annan syn på detta, och alla råkar vi ibland säga ogenomtänkta saker fast vi menar väl.

Låt det inte ta mer energi än det är värt.

• Anonym (Rob)
    Hjelm skrev 2024-11-07 15:13:48 följande:

"Inte lättkränkt" men startar en tråd på Familjeliv för att tigga bekräftelse från okända människor när någon sa något man tog på fel sätt...

Hursomhelst: nej, det är inte trevligt att antyda att man var mindre attraktiv förut, eller att ens kommentera andras vikt överhuvudtaget. Möjligtvis undantaget om man var farligt överviktig förut och efter en lång kamp lyckats bli normalviktig, men då berömmer man prestationen och hälsovinsten. Inte "vad snygg du är nu, till skillnad från förut".

Däremot skulle jag inte lägga så fasligt stor vikt (ursäkta ordvitsen) vid vad svärmor sa. Hon tillhör en annan generation som har lite annan syn på detta, och alla råkar vi ibland säga ogenomtänkta saker fast vi menar väl.

Låt det inte ta mer energi än det är värt.

Håller inte med.
    Det viktigaste är väl hur man ser ut nu?  Att hon ser bättre ut nu !
    Varför ta åt sig över att hon var mindre attraktiv tidigare?  
  • Anonym (Li)
    Goneril skrev 2024-11-07 15:00:17 följande:

Usch för så kallade "sanningssägare". De saknar social kompetens. Dessvärre finns det alltid någon av den sorten, i varje familj och på varje arbetsplats. De är INTE välmenande utan elaka, i bästa fall bara klumpiga.

Ja precis, ett fult sätt att trycka ner någon på
  • Goneril
    Anonym (Li) skrev 2024-11-07 19:07:53 följande:
    Ja precis, ett fult sätt att trycka ner någon på
    Exakt, härskarteknik kan man säga. Hur bemöter man den så inte sannigssägaren tror sig ha segrat?  Dessvärre tror att fler kvinnor än män ägnar sig åt detta oskick; jag hade en kollega som kunde säga "att det är bättre nu" när man hade varit hos frissan. Någon bra replik hittade jag aldrig, men en gång sa jag: "Ja, vad gör man inte för att du ska bli nöjd, men hördu, det är rea på Åhléns nu, om du möjligtvis funderat på en ny jacka.". De elaka ska inte ta över, de måste hållas tillbaka.
  • Anonym (Li)
    Goneril skrev 2024-11-07 20:38:54 följande:
    Exakt, härskarteknik kan man säga. Hur bemöter man den så inte sannigssägaren tror sig ha segrat?  Dessvärre tror att fler kvinnor än män ägnar sig åt detta oskick; jag hade en kollega som kunde säga "att det är bättre nu" när man hade varit hos frissan. Någon bra replik hittade jag aldrig, men en gång sa jag: "Ja, vad gör man inte för att du ska bli nöjd, men hördu, det är rea på Åhléns nu, om du möjligtvis funderat på en ny jacka.". De elaka ska inte ta över, de måste hållas tillbaka.
    Ja precis, härskarteknik. Jag tror att det bästa sättet är att visa att man synat personen och ställa frågor istället för att svara på själva kommentaren, som i ts fall borde hon fråga svärmodern varför hon ständigt kommenterar allas vikt. 

Förmodligen beror behovet att prata nedlåtande om andra och att trycka ner andra på låg självkänsla så det är egentligen mest synd om ts svärmor, men jobbigt att ha sådana energitjuvar runt sig. 
  • Anonym (Märk ord och väg dem på guldfat)

Men varför alltid utgå ifrån att när svärmor säger något, att det är den värsta och mest ondsinta tolkning av det sagda som menades Att hon är ondska som menar illa ? Få människor menar aktivt att såra, sen kan det så klart bli plumt och klumpigt. Hon ser något och vill benämna det då hon tror att svärdotter vill få en komplimang för viktprestationen så hasplar ur sig en groda som blev fel. avsikten var förmodligen bara god och då kan man välja att respondera på det istället för dessa worse case scenario tolkningar. 

Svar på tråden Du ser bra ut NU, sa hon