Inlägg från: Anonym (Vikten är viktig tydligen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Vikten är viktig tydligen)

Du ser bra ut NU, sa hon

Det är tur att jag inte är lättkränkt eller lider av dåligt självförtroende. Svärmor sa sist vi sågs: Du ser bra ut _nu_.
    Varpå jag frågade: Vad då nu? Såg jag inte bra ut förut?
    Hon blev ställd och visste inte vad hon skulle säga riktigt och sa sen bara att man ser bättre ut om man går ner några kilo.

Till saken hör att jag har gått ner 4-5 kg utan att ha försökt. Jag har aldrig varit tjock eller ens i närheten men jag kan sträcka mig till att säga att jag låg lite högre inom normalspannet innan kilona ramlade av utan förklaring.

Är det normalt att säga som hon gjorde? Jag tycker inte det och skulle aldrig kommentera någons vikt överhuvudtaget men hon kommenterar alltid allas vikt, tom främlingars vikt kan hon inte låta bli att säga något till oss om om dom har några kilo för mycket och då med världens avsmak även om dom inte ens är jättetjocka. Varför är hon så besatt av vad andra väger?

• Svar på tråden Du ser bra ut NU, sa hon
  • Anonym (Vikten är viktig tydligen)

Hon vet att jag ska gå till läkaren för att kolla upp varför jag har gått ner såpass mycket under ganska kort tid. Hon vet också att jag inte är speciellt brydd om min vikt och aldrig pratar om vikt.

Anonym (Oj) skrev 2024-11-06 18:32:36 följande:

Hon ville säga något snällt, hon trodde väl att du själv ville gå ner och att du själv var nöjd. Ibland kommer det ut lite fel, så att starta en tråd här om en oskyldig kommentar i all välmening visar att du nog är ganska lättkränkt. 

Min mans/hennes sons vikt ska hon kommentera varje gång hon ser honom. Han har också normal vikt om än inte trådsmal för han har inte en sån kroppstyp. Hon kommenterar varje gång om han vill ta en glass eller något sött och frågar om han har gått upp (dåligt) eller ner (bra) fast vi pratar om något kilo bara på en vuxen man. Några gånger har jag rytit ifrån att man inte kommenterar folks vikt för han tar åt sig på riktigt och nojar över sin vikt när hon säger något fast han inte borde och alltid vägt inom normalspannet.
    Anonym (Li) skrev 2024-11-06 18:35:46 följande:

Nej det är inte ett normalt beteende att kommentera någons utseende och vikt på det sätt som du beskriver, det låter som ett gränslöst beteende. 

Svar på tråden Du ser bra ut NU, sa hon