Separera från alkoholmissbrukande pappa till mina barn
För några veckor sedan kom det fram att min sambo, som är pappa till mina barn (1 och 3 år) ljugit för mig under lång tid avseende många olika saker och jag har valt att separera.Bland annat har han druckit alkohol i smyg ungefär varannan dag, även dagar då han haft ensamt ansvar för barnen. Han har bland annat varit påverkad när han tagit hand om vår nyfödda dotter och när han varit ensam hemma med vårt äldre barn när jag tidigare jobbade på annan ort och sov borta en natt i taget regelbundet. Jag misstänker att han har kört rattfull, men det förnekar han även om han säger att han kan ha druckit en öl på kvällen men kört först några timmar senare så det borde gått ur kroppen.
Han har även tappat kontrollen över ekonomin och spenderat långt över sin budget och fått använda sparpengar. Det kom också fram att han hetsäter och har spytt regelbundet efter måltider här hemma. Har återkommande suicidtankar.
Han kommer så snart som möjligt att flytta till en egen lägenhet och vi har sagt att barnen ska bo hos mig i alla fall den första tiden. Jag kommer snart att börja jobba och då kommer han att vara ensam med yngsta barnet.
Han har kontakt med beroendeenheten men jag är osäker på om de förstår allvarlighetsgraden i det/om de kan hjälpa på det sätt som behövs. Anatabus var tydligen inte aktuellt. Han är själv övertygad om att han ska sluta helt med alkohol och styra upp sin ekonomi, men jag är inte så säker på att han klarar av det. Jag ringde Socialtjänsten för råd och de sa att han måste bevisa att han är nykter för att få ha barnen, men hur gör han det?
Finns det andra här som har varit i en liknande situation och har råd kring hur jag borde göra? Hur kan jag känna mig säker när jag lämnar honom ensam med barnen? Han är samarbetsvillig nu och låter mig bestämma det mesta, men det kan ju ändra sig.