• Anonym (Kräsen)

Man som har svårt att sköta hygienen. Haft exem som yngre. Har ni tips?

Min man har svårt att sköta hygienen enligt mig. Han byter kalsonger typ varannan dag och han tvättar inte könet, rumpan och under armarna varje dag. Han luktar ofta ingrodd svett och vårt sovrum luktar svett. Dock luktar han inte illa där nere men har problem med svamp till och från, speciellt när det är varmt ute. Jag upplever att det är oattraktivt och påverkar mig negativt då jag tycker det luktar äckligt både hemma och om honom. När han var yngre hade han eksem och han fick tips av läkaren att inte tvätta sig för ofta. På den tiden simmade han 4 gånger i veckan också i klorvatten. Dock inget som läkaren verkat reagera på för ingen vet varför han fått eksem från början. Dessutom hade han eksem några år efter han slutat simma. Nu har han inget exem alls.

Men någon med erfarenhet som kan tipsa om sätt för honom att kunna sköta hygienen utan att huden ska bli dåligt? Jag känner mig hemsk men jag står inte ut med den där svettlukten, står inte ut med svamp i ljumskarna som luktar så illa. 

Har ni knep för att råda bot på hans svamp? 

Han påverkas inte negativt av svettlukten, han känner den inte och tycker att jag överdriver. Svampen tycker han är väldigt jobbig att ha. Det kliar och svider. 

• Svar på tråden Man som har svårt att sköta hygienen. Haft exem som yngre. Har ni tips?
  • Anonym (Kvinna)

Det första som kommer till tanken är ju fråga om diagnos. Många som drar åt autism har problem med sin hygien. 

Men utöver det, jag hade aldrig kunnat leva med en sån människa eller i ett sånt hem. Det är inte ens förhandlingsbart. Hade skämts ihjäl. Det är liksom inte bara du som märker detta, utan känner du dofter så gör andra människor också det. 
    Urvidrigt. 

Sätta ultimatum eller lämna. 
    Det låter ju nästan som att du är vårdare åt denna person. 

• Dexter dot com

Börja med receptfri kräm mot svamp, hjälper inte det får han gå till VC och ta en odling på vilken svamp han har. Dusch en gång om dagen och byte av kläder. Räcker inte det så tvätt av intimdelar och armhålor en gång om dagen förutom duschen.

• Anonym (Mia)

Torkar han sig ordentligt torr efter dusch? Det kan annars vara en bra början, tillsammans med behandling mot svamp förstås.

• Anonym (Eleven)

Hur behandlar han svampinfektionen?

För att undvika att den kommer tillbaka kan han tvätta underlivet en gång/dygn med mycket mild tvål och vatten, ha underkläder i bomull som byts varje dag och tvättas i minst 60 grader. Ha löst sitttande byxor i naturmaterial. 

Om han luktar svett men inte vill duscha pga torr hud kan han tvätta sig enbart under armarna tex morgon och efter jobbet. Och använda deodorant. Byta sort om den inte funkar. 

På min man är svettlukten väldigt beroende av om han dricker kaffe. Kaffe kan verkligen få en människa att stinka. 

Hur mår han generellt? Stress ger illaluktande svett och kan också ge sämre försvar mot infektioner. 

• Anonym (Kräsen)
    Anonym (Kvinna) skrev 2024-11-13 01:34:32 följande:

Det första som kommer till tanken är ju fråga om diagnos. Många som drar åt autism har problem med sin hygien. 

Men utöver det, jag hade aldrig kunnat leva med en sån människa eller i ett sånt hem. Det är inte ens förhandlingsbart. Hade skämts ihjäl. Det är liksom inte bara du som märker detta, utan känner du dofter så gör andra människor också det. 
    Urvidrigt. 

Var inte riktigt det jag undrade över. Utan tips för en med känslig hud att kunna sköta hygienen utan att huden torkar och han får exem.
  • Anonym (Kräsen)
    Dexter dot com skrev 2024-11-13 06:00:30 följande:

Börja med receptfri kräm mot svamp, hjälper inte det får han gå till VC och ta en odling på vilken svamp han har. Dusch en gång om dagen och byte av kläder. Räcker inte det så tvätt av intimdelar och armhålor en gång om dagen förutom duschen.

Han klarar inte en dusch omdagen pga känslig hud. Kräm mot svamp kan ju vara en bra ide
  • Anonym (Kräsen)
    Anonym (Mia) skrev 2024-11-13 06:22:59 följande:

Torkar han sig ordentligt torr efter dusch? Det kan annars vara en bra början, tillsammans med behandling mot svamp förstås.

Jo men det gör han
  • Anonym (Kräsen)
    Anonym (Eleven) skrev 2024-11-13 06:43:08 följande:

Hur behandlar han svampinfektionen?

För att undvika att den kommer tillbaka kan han tvätta underlivet en gång/dygn med mycket mild tvål och vatten, ha underkläder i bomull som byts varje dag och tvättas i minst 60 grader. Ha löst sitttande byxor i naturmaterial. 

Om han luktar svett men inte vill duscha pga torr hud kan han tvätta sig enbart under armarna tex morgon och efter jobbet. Och använda deodorant. Byta sort om den inte funkar. 

På min man är svettlukten väldigt beroende av om han dricker kaffe. Kaffe kan verkligen få en människa att stinka. 

Hur mår han generellt? Stress ger illaluktande svett och kan också ge sämre försvar mot infektioner. 

Han luftar mycket och när det är som värst tvättar han lite oftare. Vi tvättar både badlakan, sängkläder och underkläder på 60 grader. 

Jo han mår nog lite sådär. Påverkad av endel stress. 
  • Anonym (K)

Kan han inte ta en raggardush då? Bara tvätta armhålorna och de privata delarna. Köp en såndär handdush.

• Maac

Att han inte luktar illa för dig och din omgivning får väl gå före irriterad hud. Jag hade inte tolererat nåt annat. 

Självklart måste han byta underkläder varje dag om han ska bli av med svamp. Kräm mot svamp, finns även i pulver om man frågar personalen på apoteket (brukar stå bakom kassan). 

En raggardusch om dagen är det minsta man kan berätta, och kanske tvätta av underlivet med intimservetter?

• Maggena

Har han testat med duscholja istället för duschtvål? Han blir inte så uttorkad då

• Dexter dot com
    Anonym (Kräsen) skrev 2024-11-15 22:48:18 följande:
    Han klarar inte en dusch omdagen pga känslig hud. Kräm mot svamp kan ju vara en bra ide
    Då får tvätta sig med våtservetter i armhålor,skrev, fötter mm ett par gånger per dag och byta kläderna närmast kroppen. Använder han tex  Bats deo som motverka svettlukt effektivt? Vilken kräm använde han efter dusch om han är så känslig?
  • Anonym (Eleven)
    Dexter dot com skrev 2024-11-16 06:17:42 följande:
    Då får tvätta sig med våtservetter i armhålor,skrev, fötter mm ett par gånger per dag och byta kläderna närmast kroppen. Använder han tex  Bats deo som motverka svettlukt effektivt? Vilken kräm använde han efter dusch om han är så känslig?

Håller med men skulle byta våtservetten (dumt med engångs och innehåller ämnen som kan irritera) till frottétrasa med vatten och mild tvål. 

TS, flera har tagit upp att han kan tvätta sig utan att duscha hela kroppen. Är det inget alternativ han kan tänka sig? 

Det finns piller mot svamp också. Om han kämpat länge med salva, rengöring mm och ändå inte blir av med infektionen är det kanske en möjlig lösning. 

Om infektionerna uppstår pga hudveck orsakade av övervikt är ju det också en sak att ta tag i, men så klart en stor och omfattande grej som kräver mycket av honom. 

• Anonym (Mia)
    Anonym (Kräsen) skrev 2024-11-15 22:48:41 följande:
    Jo men det gör han
    Är du helt säker? Just de delarna av huden där man lätt får problem kan man behöva torka riktigt noga. Helst ta en sista vända med ett helt torrt hörn av handduken. Och sedan smörja in sig efteråt.

Andra tips är att använda duscholja istället för tvål och att göra punkttvätt med en tvättlapp de dagar han inte duschar (och torka torrt och smörja då också förstås).
  • Maac

Det där med att huden måste torka helt .. vet en som använde hårfön på huden efter dusch, så blev den helt helt torr. Be honom testa det! 

• Anonym (Halvblodsprins)
    Anonym (Kvinna) skrev 2024-11-13 01:34:32 följande:

Urvidrigt. 

Varför måste allt vara en diagnos? 
Svar på tråden Man som har svårt att sköta hygienen. Haft exem som yngre. Har ni tips?