• Anonym (Undrande)

Vad ska jag göra?

Jag vill nog bara skriva av mig. Min sambo har varit sjuk nästan hela hösten i en otrolig jobbig förkylning med irriterande hosta. Hon har varit hos vården och fått den hjälp de kan erbjuda och förhoppningsvis är hon på bättringsvägen nu. Hon fick även sin mens för några dagar sedan. Hon har varit otroligt stark under denna period men inatt bröt hon ihop. Jag fick höra hur dålig jag är och att vi inte borde vara tillsammans längre. Samtidigt som jag jobbar vill hon att jag ska fixa lunch åt henne och jag ska bara fokusera på henne i princip. Jag försökte förklara att då måste jag också sjukanmäla mig. Jag kan inte jobba samtidigt som jag sköter henne. Efter jobbet gör jag massor av saker för att förenkla för henne men inte tillräckligt tydligen. Jag försökte under hela hennes utbrott bara vara lugn och få henne att lugna ned sig. Till sist lignade hon ned sig och somnade i min famn. Jag är helt slut idag men försöker ändå att jobba.Hon sa förlåt i morse för sitt beteende och jag sa att det behövde hon inte. Ska jag utgå från att vårt förhållande är över och börja flytta ut mina saker redan i eftermiddag eller ska jag låtsas som ingenting och bara bete mig normalt och se hennes ord inatt bara som någon typ av frustration?

• Svar på tråden Vad ska jag göra?
  • Anonym (F)

Du behöver fråga henne. Det kan vara frustration, men generellt ska man lyssna på vad folk säger och ta det till sig. Om ni ska fortsätta måste ni ändra något i relationen, det beror på varför hon tyckte att ni inte ska vara tillsammans.

• FruNyfiken

Jag tycker att du ska ta det som att det är slut mellan er och packa ihop dina saker och gå vidare i världen.
    Det är inte normalt att man ska behöva ta hand om en vuxen människa på grund av förkylning. Eller mens. Hon behöver växa upp och du behöver något annat.

• Anonym (Em)

Tycker att fet låter som att hon är less, utmattad och frustrerad över att vara sjuk. Hennes utbrott behöver inte ha något med er relation att göra. Jag har själv en kronisk sjukdom och i perioder blir jag frustrerad över situationen vilket tyvärr påverkar människor i min omgivning

• Anonym

Hon klappade ihop.
    Eftrsom hon sa förlåt i morse så har hon inte gjort slut.

Vila i helgen.
    Köp mat under helgen och gör matlådor till veckan som hon bara behöver värma

• Anonym (PMS)

Förkyld och PMS låter det som (PMS kan sitta i upp till 4 dagar efter mens). 

Det är många som övervägt skilsmässa under PMS när den är överjävlig och gjort slut. Lägg till att hon är sjuk vilket påverkar mer. 

Någon sa att du skulle göra matlådor, mitt förslag är att ni köper hem ett gäng färdiga matlådor som bara är att värma för henne.

Sedan gör du ett litet "krya på dig paket" med halstabletter, choklad och chips (PMS då vill man ofta ha fett och salt), något gott att dricka, kanske en vetekudde eller tofflor, någon bok eller tidning, blommor eller vad hon nu uppskattar. 

Läs på för din skull om PMS också. 

• Anonym (Paula)

Om du vill lämna henne så är det förstås ett val du har all rätt att göra. Man når till sist en gräns där man fått nog och saker inte går att reparera. 

Dock ser jag ingenting i din berättelse som tyder på att hon vill att det ska vara slut mellan er. Är det något som du glömde att skriva? 

• Anonym (Jill)

Men snälla, hon är sjuk, frustrerad, har ont och ingen ork. Att bägaren rann över är väl inte konstigt. Fortsätt göra det du gör, försök underlätta för er båda så ska du se att när hon blir frisk är hon sitt vanliga jag igen och ert liv ser ljust ut igen.

• Dexter dot com

Hon påstår att du är dålig, att hon inte vill att ni ska vara tillsammans och kräver orimliga tjänster av dig....och ändå tycker du inte att hon behöver be om ursäkt? Jag hade inte accepterat att en vuxen människa kräver fullt fokus av mig och att det är min uppgift att fixa mat åt henne så jag hade lämnat. Även om man är sjuk och har PMS får man ju inte bete sig hur som helst!

• Anonym (PMS)
    Dexter dot com skrev 2024-11-08 11:14:25 följande:

Även om man är sjuk och har PMS får man ju inte bete sig hur som helst!

Får och får, är det PMS, vilket ingen av oss vet, så är det inte ena säkert att hon är medveten om det. 
  • Anonym (M)

Jag skulle personligen inte orka dadda någon och man kan inte förvänta sig att någon ska vara hemma och sköta om en när man har varit sjuk hela hösten. Då får man ringa någon annan, typ mamma eller mormor. En heltidsarbetande person har inte tid att vara full time vårdare.

Hon är säkert less och trött och ledsen och allt det där, men hon är också en vuxen människa som har ett eget ansvar för sitt mående. 

• Anonym (E)

Visst är det jobbigt att vara sjuk men att inte ens kunna laga sin egen lunch pga av förkylning låter lite väl, och om hon är så pass sjuk så lär hon väl inte heller kunna äta tänker jag

Min man blev alltid världens största bebis så fort han blev sjuk, till slut gick jag nog och sa till honom rakt ut, ja visst hjälper jag till, kan hämta vatten och Alvedon tex medan han ligger i sängen/soffan och kollar på tv, men om han är uppe på toa tex kan han ju ta med sig något att äta eller dricka på väg tillbaka

• Dexter dot com
    Anonym (PMS) skrev 2024-11-08 11:28:16 följande:
    Får och får, är det PMS, vilket ingen av oss vet, så är det inte ena säkert att hon är medveten om det. 
    Om hon inte var medveten om att hon beter sig riktigt illa skulle hon ju inte be om ursäkt. 
  • Anonym (Linn)

Men snälla, det finns ju massor av människor som lever ensamma och måste klara allt själv även när man är sjuk. Din sambo verkar dessutom inte jobba eller? Tycker hon låter som en stor bebis. Hade inte stannat kvar. 

• Anonym (Emma)

hon fick ett sammanbrott när hon mådde dåligt. hon har bett om ursäkt. jag hade nog förlåtit men händer det igen så hade jag inte stått ut med det.

• Anonym (ehh)
    Anonym (Undrande) skrev 2024-11-08 09:17:59 följande:
    Vad ska jag göra?

Jag vill nog bara skriva av mig. Min sambo har varit sjuk nästan hela hösten i en otrolig jobbig förkylning med irriterande hosta. Hon har varit hos vården och fått den hjälp de kan erbjuda och förhoppningsvis är hon på bättringsvägen nu. Hon fick även sin mens för några dagar sedan. Hon har varit otroligt stark under denna period men inatt bröt hon ihop. Jag fick höra hur dålig jag är och att vi inte borde vara tillsammans längre. Samtidigt som jag jobbar vill hon att jag ska fixa lunch åt henne och jag ska bara fokusera på henne i princip. Jag försökte förklara att då måste jag också sjukanmäla mig. Jag kan inte jobba samtidigt som jag sköter henne. Efter jobbet gör jag massor av saker för att förenkla för henne men inte tillräckligt tydligen. Jag försökte under hela hennes utbrott bara vara lugn och få henne att lugna ned sig. Till sist lignade hon ned sig och somnade i min famn. Jag är helt slut idag men försöker ändå att jobba.Hon sa förlåt i morse för sitt beteende och jag sa att det behövde hon inte. Ska jag utgå från att vårt förhållande är över och börja flytta ut mina saker redan i eftermiddag eller ska jag låtsas som ingenting och bara bete mig normalt och se hennes ord inatt bara som någon typ av frustration?

På vilket sätt har HON varit otroligt stark? Hon har varit hemma och haft en förkylning och haft lite mens, wow stackars henne alltså....
    Och har hon sagt att hon tycker du är dålig så tycker hon det, annars hade hon aldrig sagt det
  • Anonym
    Dexter dot com skrev 2024-11-08 11:14:25 följande:

Hon påstår att du är dålig, att hon inte vill att ni ska vara tillsammans och kräver orimliga tjänster av dig....och ändå tycker du inte att hon behöver be om ursäkt? Jag hade inte accepterat att en vuxen människa kräver fullt fokus av mig och att det är min uppgift att fixa mat åt henne så jag hade lämnat. Även om man är sjuk och har PMS får man ju inte bete sig hur som helst!

Det är bekvämt att skylla på PMS.
Svar på tråden Vad ska jag göra?