• Humorista

20 månaders vill inte sluta amma

Mitt barn ammar och vill inte sluta. Jag vill egentligen inte heller sluta men behöver börja med en medicin som kräver det. 

jag har testat alla(!) tips jag har läst mig till förutom magnesiumspray på bröstet. 

jag behöver tips och hjälp. 

har testat ökad närhet, nappflaska, nya mysrutiner osv?
    barnet ammar nu en gång när jag kommer hem från jobbet och när barnet ska sova. Jag är själv om kvällarna så kan inte låta annan natta. 

någon med tips?

• Svar på tråden 20 månaders vill inte sluta amma
  • Luffymon

jag var i en liknande situation och blev ?räddad? av att barnet blev magsjukt och inte kunde amma utan att kräkas (det blev för mycket på en gång), så gav barnet vatten i nappflaska. prata med barnet om att ni behöver sluta amma och ge nappflaska. det kommer att vara npgra ledsna kvällar, men se om ni kan göra något annat mysigt istället, längre godnattsaga? Pch se till att barnet är mätt?

• Humorista
    Luffymon skrev 2024-11-08 11:05:56 följande:

jag var i en liknande situation och blev ?räddad? av att barnet blev magsjukt och inte kunde amma utan att kräkas (det blev för mycket på en gång), så gav barnet vatten i nappflaska. prata med barnet om att ni behöver sluta amma och ge nappflaska. det kommer att vara npgra ledsna kvällar, men se om ni kan göra något annat mysigt istället, längre godnattsaga? Pch se till att barnet är mätt?

Har försökt prata, förläbga läggning med barnets favoritgosedjur och böcker, försökt erbjuda vatten, erbjuda varm mjölk, gett ordentligt med kvällsmat, men inget funkar :/ 

får väl hoppas på en magsjuka :?)  skämt o sido
  • Anonym (Hin Håle)

Vill inte sluta amma? 
    Lägg inte ansvaret på det lilla barnet, du är vuxen du sätter regler. Barnet kommer självklart inte att dö av svält om du står på dig att ammandet är över. 

• Humorista
    Anonym (Hin Håle) skrev 2024-11-08 13:45:52 följande:

Vill inte sluta amma? 
    Lägg inte ansvaret på det lilla barnet, du är vuxen du sätter regler. Barnet kommer självklart inte att dö av svält om du står på dig att ammandet är över. 

Haha herregud. hur lägger jag över ansvaret på barnet för att jag ber om tips på metoder som kan underlätta för barnet att acceptera att amningen upphör? Jag förstår självklart att barnet inte dör av svält men det är inte hungern det handlar om, vilket jag hoppas att du förstår om du är förälder. Jag Vet mycket väl om att jag är vuxen och jag sätter regler, det tar inte bort att jag vill göra det mindre jobbigt för mitt barn att ta emot beslutet. 

• Anonym (vad)
    Humorista skrev 2024-11-08 10:56:00 följande:
    20 månaders vill inte sluta amma

Mitt barn ammar och vill inte sluta. Jag vill egentligen inte heller sluta men behöver börja med en medicin som kräver det. 

jag har testat alla(!) tips jag har läst mig till förutom magnesiumspray på bröstet. 

jag behöver tips och hjälp. 

har testat ökad närhet, nappflaska, nya mysrutiner osv?
    barnet ammar nu en gång när jag kommer hem från jobbet och när barnet ska sova. Jag är själv om kvällarna så kan inte låta annan natta. 

någon med tips?

Alltså, ditt barn bestämmer ju inte vad du gör med din kropp. Det är ju du som möjliggör att amningen fortsätter. Och det är du som måste sätta gränsen att nu ska amningen upphöra. Du är mamman, du är vuxen. 

Det går att prata och förklara för ett 20 mån gammalt barn. Att nu är mjölken slut, nu är mammas bröst tomma. Stora barn äter mat och kanske välling. Och sen håller man sig till det. Tröstar när barnet är arg eller ledsen över detta nya. 
  • Räkan77

Jag hade en 18 månaders som inte ville sluta amma på nätterna. Han ammade även en gång på eftermiddagen men den gick att avleda bättre. 

Jag körde sportbh på kvällar och nätter under minst en månad. Nattade genom att ta en kvällspromenad i bärsele (vänd mot mig). Men det var under sommaren så det var ju inga problem. Fick natta så i ett par veckor. Första nätterna var jobbiga. Han vaknade och grät. Han fick stoppa in handen innanför sportbh:n och det hjälpte lite. Jag sa att tuttarna sover. Tredje natten sov han typ sju timmar i sträck, från att ha ammat varannan timme nätterna igenom.

Han var superenvis, men det var jag också.

• Bergegardh

Fick rådet att lägga något på bröstet barnet inte gillar men inte testat detta.

Mitt råd, testa att somna på olika sätt. Vagn, i gunga, i bilen osv. Ju fler sätt och ju oftare barnet kan somna utan att amma ju lättare blir det. Gå inte och lägg ditt barn på samma sätt som du brukar. Ligga bredvid brukar det ju vara. Det blir ju automatiskt att barnet tror att nu ska jag amma. 

Om du måste låt barnet bryta sina rutiner, börja då gärna en fredag(förutsatt att du är ledig på helgen). Låt barnet missa sovstunder eller själva läggningen och försök lura barnet att somna. 

Nu har jag utgått från att barnet vill amma för att kunna sova men så kanske det inte var?

• Anonym (Hin Håle)
    Humorista skrev 2024-11-08 14:46:11 följande:

Haha herregud. hur lägger jag över ansvaret på barnet för att jag ber om tips på metoder som kan underlätta för barnet att acceptera att amningen upphör? Jag förstår självklart att barnet inte dör av svält men det är inte hungern det handlar om, vilket jag hoppas att du förstår om du är förälder. Jag Vet mycket väl om att jag är vuxen och jag sätter regler, det tar inte bort att jag vill göra det mindre jobbigt för mitt barn att ta emot beslutet. 

Tips och råd, okej. 
    Sluta amma, använd flaska?
  • Anonym (Anonym)
    Räkan77 skrev 2024-11-08 14:55:41 följande:

Jag hade en 18 månaders som inte ville sluta amma på nätterna. Han ammade även en gång på eftermiddagen men den gick att avleda bättre. 

Jag körde sportbh på kvällar och nätter under minst en månad. Nattade genom att ta en kvällspromenad i bärsele (vänd mot mig). Men det var under sommaren så det var ju inga problem. Fick natta så i ett par veckor. Första nätterna var jobbiga. Han vaknade och grät. Han fick stoppa in handen innanför sportbh:n och det hjälpte lite. Jag sa att tuttarna sover. Tredje natten sov han typ sju timmar i sträck, från att ha ammat varannan timme nätterna igenom.

Han var superenvis, men det var jag också.

Men gud vad gulligt! "Tuttarna sover" 🥰 nu har ju inte jag någon erfarenhet då min unge bara bestämde sig en dag. Men jag tror också att han inte blev nöjd liksom och fick tillräckligt med närhet på annat sätt. Jag tror verkligen på det du skriver! Man måste vara envis! 
  • Agda90

Säg nej och ta bort händerna när barnet vill komma åt brösten. 
    Även om du vill göra det så odramatiskt som möjligt så är resultatet att du curlar. Det är rätt nyttigt för ett barn att lära sig vad ordet nej betyder utan att det lindas in i bomull.

Jag har själv två barn så jag vet vad det innebär att sluta amma. 

Svar på tråden 20 månaders vill inte sluta amma