• Anonym (Teresa Q)

Tror folk verkligen att Familjeliv är bra för relationsråd?

Har startat flera trådar på FL  ov läst andras och insett en sak. Folk kommer sällan med bra och nyanserade råd. Det är dumpa hit och dumpa dit, projektion av egen erfarenhet och sällan sägs något som TS kan dra nytta av. För att inte tala om alla som är eleka av oklar anledning. Vad anser ni, har ni fått bra råd som ni kunnat applicera på er situation efter råd på FL? Har ni erfarenhet av andra forum?

Är det kanske rentav lönlöst att fråga random personer?

Inser att denna tråd är lite meta.

• Svar på tråden Tror folk verkligen att Familjeliv är bra för relationsråd?
  • Anonym (Em)

Man får ibland sålla en hel del för att se de vettiga råden. Men tycker att de finns där 

• Dr Nail

Det här är absolut inte ett bra ställe att be om råd angående viktiga saker. Familjeliv är inte en doktor/terapeut/präst utan är ett ställe för hjärndöd vardagsunderhållning. Samma sak gäller andra såsom flashback, reddit.

• Anonym (Josefine)

Många "råd" är så aggressiva: Dumpa och släng ut honom! Kontakta soc! Polisanmäl! Lättare sagt än gjort, och frågan är om de som skriver detta själva skulle göra samma sak? 

• Anonym (ssss)
    Anonym (Josefine) skrev 2024-11-08 15:41:10 följande:

Många "råd" är så aggressiva: Dumpa och släng ut honom! Kontakta soc! Polisanmäl! Lättare sagt än gjort, och frågan är om de som skriver detta själva skulle göra samma sak? 

Ja.
  • Anonym (Yes)

Trådstartarna beskriver ofta främst partners (men även syskon, svärföräldrar etc) som i mitt tycke verkar helt dumma i huvudet. Ofta väldigt nära psykisk misshandel.

Jag är faktiskt helt chockad över vilka idioter till (främst) män det verkar finnas och hur många kvinnor som en gång valt att bilda familj med dem. Ser jag mig om i mina nätverk finns det förvisso lite själviska män, men inte i närheten av de som ofta beskrivs här. Även om man förstår att dessa kvinnor ser det ur sitt perspektiv och kanske skriver i stridens hetta så beskrivs ofta män på ett sätt som gör mig mörkrädd.

Så jag förstår verkligen att man ropar lämna. För mig skulle det vara otänkbart att leva ihop med en empatilös, självupptagen man, utan omsorg eller intresse för varken partner eller barn. Kvinnan förväntas ofta dra nästan hela lasset för både hushåll och barn. 
  • Anonym (J)

Ja jag har kontaktat soc för flera jag känner. 

• Anonym (Amanda)

Och frågor som varför är du ihop med honom då? Det är inga välmenande råd.
  • Tecum

Jag tycker absolut att det kommer fram en del bra råd här, men det gäller att sålla bland inläggen. En tumregel är att i första hand lägga vikt vid inlägg från de med fasta nick. De dubbelanonyma är ofta antingen troll eller folk som är har för att racka ner på andra.

Sen har TS själv ett ansvar att förklara problemet utan att förtiga vissa detaljer, vilket är alltför vanligt. Trots anonymiteten vill många ställa sig själva i god dager och svartmåla partnern de har en konflikt med. Då blir råden en följd av det.

• Anonym (ssss)
    Anonym (Amanda) skrev 2024-11-08 16:19:55 följande:
    Och frågor som varför är du ihop med honom då? Det är inga välmenande råd.
    Raka råd utan gulligull är inte likställt med illasinnat.
  • Anonym (sek)

Många svarar med agendan att få ur sig sina egna känslor vad det verkar. Och att få fram sina egna åsikter som inte ens är relevant för vad TS bad om hjälp med. 

Men absolut det kan finnas guldkorn bland svaren. Men tyvärr tror jag vissa inlägg kan förstöra trådar och skrämma bort de som hade kunnat ge vettiga svar.

Misstänkliggöra och anklaga TS tex. De inläggen tillför ingenting till frågeställningen heller utan verkar bara vilja sabba.

En del vill visa sig duktiga också när de tror de avslöjat och snokat upp någon som skrev i en annan tråd.

Svar på tråden Tror folk verkligen att Familjeliv är bra för relationsråd?