• EpicF

Min dotter menar att få är så fattiga som vi, stämmer det?

Fattiga med de lönerna? 

Nej, inte det mista fattiga. Medelinkoms absolut, men inte fattiga. 

Din dotter verkar rejält bortskämt om hon för allt hon pekar på. 

• EpicF
    Anonym (V) skrev 2024-11-08 12:33:12 följande:
    Jag har 31000 och maken 30. Det är vad vi får ut 
    Får ni ut 31' respektive 30' eller får ni ut 23-24' som du skrev först? 

Oavsett så är inte det att vara fattigt. Hade ni fått ut 15' var så hade ni varit fattiga. 
  • EpicF
    Fliselisan skrev 2024-11-08 19:01:50 följande:

Fattig eller ej beror ju beror på vad man har för utgifter.
    Om ni hade haft en hyra på 14 000 och dyra billån mm skulle ni inte ha många kronor kvar. 

Er dotter kommer själv få en chans att förverkliga sin drömmar när hon blir vuxen. Man kan förstå att hon jämför sig och er med andra, barn i den åldern gör det. 

Andra familjer som bor i dyra villor jämför sig också med grannarna och kanske arbetskamrater som har finare bilar osv. Miljonärerna jämför sina dyra båtar med varandra. 

Vi som vuxna förstår detta och är ni själva nöjda mer era val i livet så fortsätt med det. Det finns ingen åldersgräns för att studera, så vill ni få ett arbete med högre lön finns ju den chansen också.

De hade fortfarande inte varit fattiga med de inkomsterna. 
  • EpicF
    Anonym (Sol) skrev 2024-11-09 09:14:13 följande:

Har svårt att tro på det här. 6000 kr i hyra? I Stockholm? Nej. Jag bor i en mindre stad och här finns inte ens tvåor att få tag på med så låg hyra. Så hur bor ni egentligen? Om ni har löner strax under medellönen i Sverige så är ni inte fattiga och borde ha råd med ett bra liv. Så frågan är ju mer vad ni gör av alla pengar. En flyktingfamilj eller ensamstående förälder eller sjukpensionär kan bo lika bra eller bättre med alla bidrag om er lägenhet är så billig. Så där är nog inte skillnaden så stor. Om det är det dottern reagerar på. 

Jämför hon sig med barn som har föräldrar med vd-löner eller överläkarlöner så är ni ju inte rika. Men allt är relativt och det finns många steg däremellan. 

Var står att ts bor i Stockholm? Hon kan mycket väl bo i en kommun utanför och det är inte omöjligt att det finns lägenheter med den hyran. Står inte heller hur stor lägenheten är eller i vilket skick den är i. 

Dessutom verkar ts leva ett bra liv. 
  • EpicF
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-09 13:34:07 följande:
    Tycker också det låter märkligt, har aldrig hört talas om en större lägenhet för 6000 kr, det är ju vad en etta kostar. 
    Finns lägenheter i förorterna som kostar 6000kr i hyra och inte är ettor. 
  • EpicF
    Anonym (Sol) skrev 2024-11-09 17:28:47 följande:
    Hen skriver att de bor i Stockholmsområdet eftersom dottern går i gymnasiet inne i Stockholm. Bor man på pendlingsavstånd till Stockholm så finns det inte några stora lägenheter för 6000 kr/mån nej. Då bor de i ett ruckel i så fall eller väldigt litet. Och då förstår jag om dottern inte trivs. Sen är det ju väldigt märkligt att ts inte känner någon som tjänar så lite som hen och sambon gör. Vilket betyder att hen inte lär känna någon som bor i området. För med så låga hyror lär det bo väldigt många med väldigt låga inkomster där. 
    Ja, men kan fortfarande bo i en förort. 
  • EpicF
    felicityporter skrev 2024-11-09 18:01:28 följande:
    Det finns inga lägenheter stora nog för en hel familj för 6000 kr ens i förorten, vi lever inte på 90-talet längre.
    Så vad är stort nog för dig? 

Du och ts har förmodligen inte samma preferenser på vad som är stort nog för en familj. 
  • EpicF
    felicityporter skrev 2024-11-09 18:25:14 följande:
    En etta eller max en riktigt skabbig obeboelig två är inte lämpligt för en familj och då förstår jag att TS barn är arg och besviken. Med deras löner borde de kunna få en betydligt högre boendestandard än det.
    Inte säkert du och ts har samma preferenser. Sedan kan också hyra privat. Men vad spelar det för roll? 
    Det är ts liv och med de lönerna är de inte fattiga och dottern är bortskämd. 
  • EpicF
    felicityporter skrev 2024-11-09 19:14:27 följande:
    Jag har märkt på dina tidigare inlägg att din verklighetsförankring lämnar en del att önska. Det finns helt enkelt inga hyreslägenheter, både från större bolag och små vad du kallar ?privata? hyresvärdar, för 6000 kr i månaden. På 90-talet? Ja. Inte nu. Har de klämt in sig i en skabbig etta är deras dotter verkligen inte bortskämd, jag förstår att hon lider eftersom föräldrarna med sina löner borde kunna få tag i ett bättre boende där dottern kan andas.
    Och ändå bor ts med sin familj i en lägenhet med 6000kr i hyra. 

Dottern är bortskämd eftersom hon får allt hon pekar på. 

Du tjafsar med fel person. 
  • EpicF
    Challenger skrev 2024-11-09 20:01:09 följande:
    En önskan om en anständig levnadsstandard liknande den hennes kamrater har är inte att vara bortskämd.
    Nej, men att få allt man pekar på är att vara bortskämd. 
Svar på tråden Min dotter menar att få är så fattiga som vi, stämmer det?