• Anonym (V)

Min dotter menar att få är så fattiga som vi, stämmer det?

Bortsett från alla flyktingar eller typ ensamstående med sjukdomar. 

Jag börjar nästan tro att det är sant, att vi tillhör en minoritet i Sverige gällande ekonomin. 

Jag känner då ingen som tjänar så lite som oss bortsett från våra kollegor. Jobbar inom LSS och maken på PostNord. Vi får ut i snitt 23-24000 var efter skatt. Vi har dock en väldigt låg hyra på 6000 och inga lån, och en del andra räkningar så jag har aldrig känt mig fattig. 

men sen hon började högstadiet i en helt vanlig förort fanns där ingen i hennes bekantskapskrets som bodde i hyresrätt. Alla bor i villa. 

samma ju när hon går gymnasiet inne i stan/stockhom. Ingen kompis bor i hyreslägenhet. Vi brukar berätta om hur det var när vi var små och vilten av "lika barn leka bäst" vi bodde alla i lägenhet, ingen hade råd att resa, sällan gick man ut och åt utan man var mest hemma hos varandra och ute och lekte. Bio var lyx. 

jag är fortfarande vän med mina barndomsvänner och dom har ungefär samma ekonomiska standard som oss. Men absolut att jag vet att tiderna förändrats. dottern menar att dom flesta var fattiga på 90-talet. 

har försökt förklara för dottern att alla inte har samma förutsättningar att plugga vidare och utbilda sig. Vi skaffade vårt första barn tidigt, vid 21.maken började jobba på posten har blivit kvar där. 

jag började jobba i vården och har också blivit kvar, vi trivs med våra liv och våra jobb men dottern skuldbelägger oss dagligen för detta, iaf när man börjar prata pengar. 

nej hennes vänner och föräldrar behöver aldrig tänka på pengar i den bemärkelsen att man ibland får vänta till löning med vissa saker. Även om dom inte får allt som pekar på har dom ändå pengar på kontot. 

hon jämför sig med vännerna hela tiden som får dyra kläder. Dottern får nästan allt hon pekar på. Men det håller hon inte med om...
    kan även gissa att alla som svarar i denna tråd tjänar mer än oss. 

• Svar på tråden Min dotter menar att få är så fattiga som vi, stämmer det?
  • Anonym (Kia)

Ja det kanske stämmer, ni kanske är de fattigaste föräldrarna i era barns kretsar. Än sen då? Det är som det är. Vad förväntas ni göra åt det? Inget att skämmas för. 
    Det är väl bara att förklara en gång för ditt barn att vår ekonomi är så här blabla och sen är det slutdiskuterat. Finns ingen anledning att ta upp det igen. Om hon vill ha ett annat ekonomiskt läge i framtiden kan hon plugga vidare och landa bra jobb Men ni har gjort era val, det är som det är. 

• Anonym (Nä)

Känner många med sån lön och då bor jag i Stockholm där löner är ganska höga ofta. 

Själv får hjag ut 34 o är helt ensam med 3 barn. Deras vänner har det också mycket bättre ställt men jag pratar med dem sen då var små om vikten av att inte slösa eller bry sig om märkeskläder. 

Jag kör en ful o rostig 20 år gammal Saab o deras vänner har testa, jeep och massa fina nya elbilar. Jag skäms mer för min bil än dem men har inte råd att köpa ny bara för att. Den funkar och kör så jag försöker inte bry mig 

Mina barn får också mycket de pekar på. Jag är sparsam med mycken så de ska få. Men har dyr hyra 

• Anonym (Nej)

Jag är fattig om jag jämför med Kungen, men jag är inte fattig.

Du borde veta skillnaden i att vara fattig vs att ha mer eller mindre jämfört med bekanta och din dotter är bortskämd.

• Anonym (Jag)

Oj 6000 bara, var bor ni då och hur stort?
    Då borde ni väl ha ganska mycket pengar över ändå? 

Jag bor också i hyresrätt (3:a) och det känns lite jobbigt när många av dotterns kompisar bor i radhus, hon har frågat några gånger varför inte vi gör det. Har tyvärr inte möjlighet att köpa något nu , är gravid , snart föräldraledig och pluggar just nu. Dottern är iförsej bara 8 så det är väl inte så att hon är arg eller klagar direkt och hon gillar sitt rum och lägenheten där vi bor. 

Min äldsta dotter (som är vuxen och utflyttad nu) gick i en annan skola och de flesta av hennes klasskompisar bodde också i lägenhet så hade inte riktigt det problemet med henne. Vi bodde på samma ställe då också men de fick plats i olika skolor. Tyckte det var bra att yngre dottern fick plats i en skola som låg i ett lite ?bättre? område men på ett sätt känns det inte så bra nu i efterhand eftersom så många bor i hus eller radhus och det blir lätt att barn jämför sig med kompisar. Fast hon har några i sin klass som bor i hyresrätt också. 

• Anonym (Sol)

Har svårt att tro på det här. 6000 kr i hyra? I Stockholm? Nej. Jag bor i en mindre stad och här finns inte ens tvåor att få tag på med så låg hyra. Så hur bor ni egentligen? Om ni har löner strax under medellönen i Sverige så är ni inte fattiga och borde ha råd med ett bra liv. Så frågan är ju mer vad ni gör av alla pengar. En flyktingfamilj eller ensamstående förälder eller sjukpensionär kan bo lika bra eller bättre med alla bidrag om er lägenhet är så billig. Så där är nog inte skillnaden så stor. Om det är det dottern reagerar på. 

Jämför hon sig med barn som har föräldrar med vd-löner eller överläkarlöner så är ni ju inte rika. Men allt är relativt och det finns många steg däremellan. 

• EpicF
    Anonym (Sol) skrev 2024-11-09 09:14:13 följande:

Har svårt att tro på det här. 6000 kr i hyra? I Stockholm? Nej. Jag bor i en mindre stad och här finns inte ens tvåor att få tag på med så låg hyra. Så hur bor ni egentligen? Om ni har löner strax under medellönen i Sverige så är ni inte fattiga och borde ha råd med ett bra liv. Så frågan är ju mer vad ni gör av alla pengar. En flyktingfamilj eller ensamstående förälder eller sjukpensionär kan bo lika bra eller bättre med alla bidrag om er lägenhet är så billig. Så där är nog inte skillnaden så stor. Om det är det dottern reagerar på. 

Jämför hon sig med barn som har föräldrar med vd-löner eller överläkarlöner så är ni ju inte rika. Men allt är relativt och det finns många steg däremellan. 

Var står att ts bor i Stockholm? Hon kan mycket väl bo i en kommun utanför och det är inte omöjligt att det finns lägenheter med den hyran. Står inte heller hur stor lägenheten är eller i vilket skick den är i. 

Dessutom verkar ts leva ett bra liv. 
  • enfunderandeman

Ni har relativt låga löner. Men jag känner och vet om folk som tjänar runt dom summorna du nämner med. Det existerar ju låginkomsttagare I Sverige.

Däremot tror jag vi har haft det så bra i Sverige, under en väldigt lång tid. Att det blivit svårt för många att acceptera  alternativt förneka att mycket saker i Sverige, har blivit betydligt sämre. Det är ju bara titta på världsbilden i stort. När jag var barn och mina systrar. Var det inte alls samma samhällsklimat. Knapra tider fanns absolut. Men man klarade sig bättre. Problemet är att saker blivit väldigt dyrt, på väldigt kort tid. Och löner släpar efter.

Klyftorna har ökat rätt bra i Sverige med, vi sticker ut i hela Europa, som det land där det går fortast. Det var en journalist som skrev en väldigt bra artikel om det nyligen.
    Hur Sverige blir alltid fattigare, problemet är att det är för tyst omkring det. Inga politiker talar om det längre. Jag har ju mina personliga teorier om det, med nuvarande regering som sitter. Men det är väldigt dåligt att inte oppositionen tar upp det. Det spär förmodligen på myten om att alla har det så bra i Sverige. Därför att det inte tas upp i media tillräcklig mycket. 

Det finns även en bild av att det ska se bra ut på utsidan. Men Kronofogden har aldrig sett så mycket skulder som nu. Och då talar vi även om bolån. Folk skuldsätter sig för att ha en viss livsstil. Det säger mycket om vårat samhälle.

Din dotter ser nog att andra köper unnar sig mycket. Men sanningen I väldigt många fall är nog inte så grann som det verkar. Ni bör ta ett samtal med er dotter on det där. I den åldern är det väldigt mycket fokus på märkeskläder etc 

Å andra sidan visat ju forskning på, att dom dom skaffar barn är folk som har det gott ställt ekonomiskt idag I framtiden kommer t ex. Föräldrar som mina. Inte att skaffa barn. Det kommer styras helt av pengar och rätt DNA.  Det kommer vara ekonomiskt omöjligt för folk med den typen av inkomster som t ex. mina föräldrar klarade sig på under 80-talet. Att få barn i framtiden.

Problemet är att för att ett samhälle ska kunna överleva. Behövs såklart även att andra samhällsklasser får barn. Tyvärr börjar raderas, dom ekonomiska förutsättningar är mycket tuffare idag.

Jag tycker ni borde prata med ert barn om det här med olika ekonomiska förutsättningar. Hon är säkert i en fas just nu. Jag var likadan som tonårsgrabb. Jag mognade närmare 18. Och man förstår att ens föräldrar gör så gott dom kan, med dom förutsättningar dom har.

Ha för fan inte dåligt samvete. Många ungdomar är dessutom väldigt bortskämda idag.

• Anonym (Jag)
    EpicF skrev 2024-11-09 12:13:05 följande:
    Var står att ts bor i Stockholm? Hon kan mycket väl bo i en kommun utanför och det är inte omöjligt att det finns lägenheter med den hyran. Står inte heller hur stor lägenheten är eller i vilket skick den är i. 

Dessutom verkar ts leva ett bra liv. 

Ja omöigt är det inte om det är en 2:a eller kanske till och med 3:a som inte har varit renoverad på länge. 

Min 3:a kostar bara 7700 nu men den har inte varit renoverad på över 20 år , snart ska den stambytas och renoveras och då kommer den kosta 10-11000 om vi bor kvar då (letar lite efter större pga att jag väntar ett barn till) 

Jag bor i en förort men det finns ju lägenheter inne i stan som är väldigt billiga också , bara att man måste ha stått jättelänge i kö för att få dom. 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Sol) skrev 2024-11-09 09:14:13 följande:

Tycker också det låter märkligt, har aldrig hört talas om en större lägenhet för 6000 kr, det är ju vad en etta kostar. 
  • EpicF
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-09 13:34:07 följande:
    Tycker också det låter märkligt, har aldrig hört talas om en större lägenhet för 6000 kr, det är ju vad en etta kostar. 
    Finns lägenheter i förorterna som kostar 6000kr i hyra och inte är ettor. 
Svar på tråden Min dotter menar att få är så fattiga som vi, stämmer det?