• Anonym (Orolig förälder)

Sova bättre om sluta nattamma men fortsätta på dagen

Min bebis är snart 11 månader. Vi har samsovit och ammat fritt på natten sedan start men nu känns det inte hållbart längre då bebisen ammar oftare under nätterna. Han sover genom amningen så vi har egentligen inte haft några uppvak men jag är vaken och har svårt att sova när han ammar. Jag är orolig att jag genom att ta bort amningen kommer göra att han istället är vaken oftare och att min sömn snarare blir sämre än bättre. Erfarenheter kring detta?

Jag funderar också om jag ska fortsätta amma på dagtid då han är svårt att få i mat (hoppas detta kan släppa om han inte äter lika mycket på natten) och inte alltid tar flaska heller. samtidigt känner jag mig ganska klar med att amma och undrar om det kanske stör att sluta amma på nätterna om han fortsätter amma på dagen. Erfarenhet kring det med? Dela gärna med er. 

• Svar på tråden Sova bättre om sluta nattamma men fortsätta på dagen
  • Anonym (Mamma)

Det är bra att vänja av med nattmatning nu, börja med att glesa ut först, erbjud inte bröstet på en gång utan vyssja och så istället.

Anonym (Mamma) skrev 2024-11-08 14:14:12 följande:

Det är bra att vänja av med nattmatning nu, börja med att glesa ut först, erbjud inte bröstet på en gång utan vyssja och så istället.

Jag tror inte glesa ut kommer fungera för oss, det kommer nog bli en väldigt lång period av att inte sova då alls. Bebis vill äta väldigt ofta och gråter och vaknar om bröstet inte är där direkt. Så vi tänkte försöka att pappan tar några nätter när han går på semester men erbjuda flaska om bebisen verkar väldigt hungrig.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Orolig förälder) skrev 2024-11-08 14:34:14 följande:
    Jag tror inte glesa ut kommer fungera för oss, det kommer nog bli en väldigt lång period av att inte sova då alls. Bebis vill äta väldigt ofta och gråter och vaknar om bröstet inte är där direkt. Så vi tänkte försöka att pappan tar några nätter när han går på semester men erbjuda flaska om bebisen verkar väldigt hungrig.
    Ja då är alternativet att sluta tvärt av, och i många fall går det snabbare så. Om bebis får flaska så är det ju ändå samma sak nästan, dvs att bebisen fortfarande får mat på natten, men det kan ju vara en bra nödlösning om ni tror att det är bäst.
  • Anonym (Min erfarenhet)

Jag slutade amma på natten i hopp om att min yngste son skulle sova lite bättre när han var runt 12 månader gammal. Tyvärr fick det inte den effekten utan han vaknade precis lika ofta, men nu behövde jag vyssa och söva på andra vis.

Med äldste sonen så började jag jobba runt hans 1-års dag, så jag ville inte göra några andra stora förändringar just då. Han gick från att vakna till och amma 10-12 gånger per natt vi 12 månader till att sova sin första natt igenom vid 14 månaders ålder. 

Anonym (Min erfarenhet) skrev 2024-11-08 16:49:46 följande:

Jag slutade amma på natten i hopp om att min yngste son skulle sova lite bättre när han var runt 12 månader gammal. Tyvärr fick det inte den effekten utan han vaknade precis lika ofta, men nu behövde jag vyssa och söva på andra vis.

Med äldste sonen så började jag jobba runt hans 1-års dag, så jag ville inte göra några andra stora förändringar just då. Han gick från att vakna till och amma 10-12 gånger per natt vi 12 månader till att sova sin första natt igenom vid 14 månaders ålder. 

Ja min oro är ju att det blir som med din yngsta, min bebis har aldrig varit så bra på att sova någonstans, alltid korta stunder (Förutom med bröstet i mun). Risken är ju att mjölken sinar eller också att det inte fungerar att gå tillbaka till vårt gamla sätt sen tänker jag.
  • Anonym (Min erfarenhet)
    Anonym (Orolig förälder) skrev 2024-11-08 17:24:48 följande:
    Ja min oro är ju att det blir som med din yngsta, min bebis har aldrig varit så bra på att sova någonstans, alltid korta stunder (Förutom med bröstet i mun). Risken är ju att mjölken sinar eller också att det inte fungerar att gå tillbaka till vårt gamla sätt sen tänker jag.
    Jag vet, men det behöver ju inte bli så för er. Jag hade själv goda förhoppningar om att vi skulle få i alla fall lite mer sömn om jag tog bort nattamningen.

För mig så har mjölkproduktionen alltid anpassat sig snabbt efter behovet, så det var inga problem att gå mellan perioder när barnen var mer eller mindre begivna på att amma. Jag ammade mina barn lite knappt två år var och efter avslutad amning tog det förvånansvärt lång tid (typ ett halvår till ett år) innan mjölken sinade helt. Jag är rätt övertygad om att jag skulle ha kunnat få igång produktionen rätt snabbt igen om jag velat under den tiden. 

Inga av mina barn har varit bra (världens underdrift) på att sova, men i viss mån kan det nog ha varit självförvållat då jag inte ens kan sömnträna en hund.
  • Anonym (N)

Hej!

ville bara höra om ni bestämde er för att sluta nattamma tillslut? och hur gick det för er :) det kunde nämligen varit jag som skrev ditt inlägg då vi är i princip samma sits just nu och jag har samma oro, att våran son istället kommer vakna lika ofta men inte somna om istället.

• Anonym (F)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-11-08 14:14:12 följande:

Ja det är det enda som fungerar, och gör det så tidigt som möjligt för annars blir det i princip omöjligt.
    Anonym (N) skrev 2025-01-20 23:35:01 följande:

Hej!

ville bara höra om ni bestämde er för att sluta nattamma tillslut? och hur gick det för er :) det kunde nämligen varit jag som skrev ditt inlägg då vi är i princip samma sits just nu och jag har samma oro, att våran son istället kommer vakna lika ofta men inte somna om istället.

Ja vi slutade nattamma. Själva avvänjningen gick bra, pappan fick sitta uppe två nätter i rad i sele. Däremot är sömnen inte ett dugg bättre, snarare sämre skulle jag säga. Vi har sovit otroligt dåligt de två senaste månaderna, uppvak nätterna igenom, ibland går det att bebis sover vidare med buffande Och hyssjnade men ibland behöver vi vagga och då kan de ofta ta 2-3 timmar innan bebis somnar om. Så ingen självklarhet att sömnen blir bättre bara för att ammandet slutar dessvärre. 
  • Anonym (N)

Tack för svaret! vad tråkigt att det blev så?jag har så stark magkänsla på att det kommer bli samma sak för oss. Dock är jag så otroligt trött på att amma nattetid och sonen äter väldigt dåligt under dagen så det är också en anledning till varför vi vill sluta. Hur blev det med maten för er om man får fråga? blev den iallafall bättre? Rynkar på näsan

• Lykkan13

Är lite i samma sits min blir snart 10 månader och kan amma allt mellan 3-100 ggr på en natt typ så känner att de snart är dags. Ammar mycket dagtid oxå. Tänker att lättast borde väl vara att ta bort dagtid till att börja med. Ha kvar morgon snutt å kväll/natt 🤷🏻?♀️ och sen ta bort natten. Men oxå orolig för tusen uppvak. 

Anonym (N) skrev 2025-01-21 12:59:08 följande:

Tack för svaret! vad tråkigt att det blev så?jag har så stark magkänsla på att det kommer bli samma sak för oss. Dock är jag så otroligt trött på att amma nattetid och sonen äter väldigt dåligt under dagen så det är också en anledning till varför vi vill sluta. Hur blev det med maten för er om man får fråga? blev den iallafall bättre? Rynkar på näsan

Ja maten blev ändå bättre, men det tog också ett litet tag. Sen varierar det lite olika dagar, men det tänker jag inte är något konstigt för så är ju även i vuxnas aptit. Jag tyckte ändå det var skönt att sluta amma för jag kände mig klar, nu är det också lättare att jag och pappan kan dela på nätterna även om det fortsätter vara uppvak. Lycka till och hoppas det blir bättre för er!
    Lykkan13 skrev 2025-01-26 08:59:21 följande:

Är lite i samma sits min blir snart 10 månader och kan amma allt mellan 3-100 ggr på en natt typ så känner att de snart är dags. Ammar mycket dagtid oxå. Tänker att lättast borde väl vara att ta bort dagtid till att börja med. Ha kvar morgon snutt å kväll/natt 🤷🏻?♀️ och sen ta bort natten. Men oxå orolig för tusen uppvak. 

Jag tyckte det kändes bättre att sluta på natten först, men jag ammade knappt på dagen i slutet egentligen så när jag väl hade slutat med natten ammade jag typ en gång per dag, ibland varannan och sen efter två veckor så hade det plötsligt gått flera dagar utan att jag ammat och då slutade jag helt enkelt. Lycka till!
  • Anonym (A)

Min dotter är 13 månader och jag ammar fritt, dag och natt. Hade samma problem med nattamningen men det vänder nu när hon började förskolan. Nu sover hon igenom nätterna, ammar visserligen vid midnatt fortfarande men sen inte förrän typ 7 på morgonen. 

Svar på tråden Sova bättre om sluta nattamma men fortsätta på dagen