Hjälp- svårigheter med flaskmatning
Hej,
Jag har en bebis på 11 veckor som jag har flaskmatat sedan hon föddes. De första veckorna gick allt bra med flaskmatningen, och hon åt utan problem. Men när hon började få magont blev det hela mycket mer komplicerat. Även när hon är tydligt hungrig har hon svårt att ta nappflaskan. För att få henne att börja äta har vi behövt bära runt henne, vagga och avleda uppmärksamheten. När hon till slut accepterar flaskan, äter hon ? men det kräver ofta mycket tid och tålamod.
Den senaste veckan har situationen blivit ännu svårare. Så fort vi närmar flaskan mot hennes mun börjar hon gnälla och gråta, även om jag vet att hon är väldigt hungrig. Detta har blivit psykiskt påfrestande för mig, då det kan ta lång tid att få henne att börja äta, och dessutom verkar hon äta mindre mängder än tidigare. Om hon släpper flaskan efter att ha börjat dricka blir det nästan omöjligt att få henne att ta den igen.
Jag känner mig helt hjälplös och har flera gånger börjat gråta under matningen eftersom jag inte vet vad detta beteende kan bero på. Trots att jag har försökt få hjälp från barnavårdscentralen (BVC) verkar det inte som att de kan eller vill hjälpa oss. Vi har även testat flera olika nappflaskor och märken, men inget verkar göra någon skillnad.
Jag känner att tålamodet håller på att ta slut. Denna situation är både frustrerande för mig och för min bebis, och jag vet inte hur jag ska kunna göra matningen till en mindre stressande stund för oss båda.
Någon där ute som anar vad detta kan beror på eller har tips 🧡