• PeyHey

Hjälp- svårigheter med flaskmatning

Hej,

Jag har en bebis på 11 veckor som jag har flaskmatat sedan hon föddes. De första veckorna gick allt bra med flaskmatningen, och hon åt utan problem. Men när hon började få magont blev det hela mycket mer komplicerat. Även när hon är tydligt hungrig har hon svårt att ta nappflaskan. För att få henne att börja äta har vi behövt bära runt henne, vagga och avleda uppmärksamheten. När hon till slut accepterar flaskan, äter hon ? men det kräver ofta mycket tid och tålamod.

Den senaste veckan har situationen blivit ännu svårare. Så fort vi närmar flaskan mot hennes mun börjar hon gnälla och gråta, även om jag vet att hon är väldigt hungrig. Detta har blivit psykiskt påfrestande för mig, då det kan ta lång tid att få henne att börja äta, och dessutom verkar hon äta mindre mängder än tidigare. Om hon släpper flaskan efter att ha börjat dricka blir det nästan omöjligt att få henne att ta den igen.

Jag känner mig helt hjälplös och har flera gånger börjat gråta under matningen eftersom jag inte vet vad detta beteende kan bero på. Trots att jag har försökt få hjälp från barnavårdscentralen (BVC) verkar det inte som att de kan eller vill hjälpa oss. Vi har även testat flera olika nappflaskor och märken, men inget verkar göra någon skillnad.

Jag känner att tålamodet håller på att ta slut. Denna situation är både frustrerande för mig och för min bebis, och jag vet inte hur jag ska kunna göra matningen till en mindre stressande stund för oss båda.

Någon där ute som anar vad detta kan beror på eller har tips 🧡

• Svar på tråden Hjälp- svårigheter med flaskmatning
  • Anonym (Em)

Har ni kollat så hon inte har svampinfektion i munnen? Då gör det ont att äta

• PeyHey
    Anonym (Em) skrev 2024-11-09 11:04:41 följande:

Har ni kollat så hon inte har svampinfektion i munnen? Då gör det ont att äta

Ja. Vi ser inget ovanligt i munnen. :(
  • Tow2Mater

Finns det privat barnläkare du kan gå till? ert BVC verkar ju vara värdelöst.

Prova mata med kopp?

• Anonym (Flaskmatare)

Du skriver magont. 
    Har ni provat olika märken på ersättning 
    Ett barn behövde nästan matas i lodrätt ställning.
    Om du känner stress låt någon annan mata.

• PeyHey
    Anonym (Flaskmatare) skrev 2024-11-09 17:46:57 följande:

Du skriver magont. 
    Har ni provat olika märken på ersättning 
    Ett barn behövde nästan matas i lodrätt ställning.
    Om du känner stress låt någon annan mata.

Ja, vi har testat att byta ersättning, men det har inte hjälpt. Vi är inte helt säkra på om det har att göra med magontet, men det var så det började. Hon är 12 veckor nu, så det borde väl börja avta snart? Tyvärr är jag ensam med henne på dagarna, och på kvällarna försöker min man hjälpa till, men han ger upp efter första försöket. Så det slutar med att det är jag som får mata igen.

• PeyHey
    Tow2Mater skrev 2024-11-09 17:28:24 följande:

Finns det privat barnläkare du kan gå till? ert BVC verkar ju vara värdelöst.

Prova mata med kopp?

Min man anser att det inte behövs någon läkare eftersom hon trots allt går upp i vikt, vilket visar att hon får i sig tillräckligt ( precis som BVC sa till mig) . Han har svårt att riktigt förstå vad jag går igenom, och utan mina ansträngningar hade vår bebis inte ökat i vikt.

måste testa med kopp ❤️

• Anonym (H)

Gå till barnläkare, hon verkar ju ha ont.
    Inte så lätt kanske men försök att inte gråta under matning, det ska vara trevligt och lugnt. 

• Tow2Mater
    PeyHey skrev 2024-11-10 12:44:13 följande:

Min man anser att det inte behövs någon läkare eftersom hon trots allt går upp i vikt, vilket visar att hon får i sig tillräckligt ( precis som BVC sa till mig) . Han har svårt att riktigt förstå vad jag går igenom, och utan mina ansträngningar hade vår bebis inte ökat i vikt.

måste testa med kopp ❤️

Kan inte du bestämma själv över en sådan liten sak som att ta barnet till en läkare för koll? Varför väger hans tyckande högre än ditt?
  • Devinivilla

Har fram tills nyligen haft det som du!
    Min tjej är 3,5mån nu. Ammade i två veckor och sen gick det inte av olika skäl. Hon fick då NAN Pro 1, men blev hård i magen så vi bytte till Sensitive, blev lite bättre. På inrådan av bvc la vi till sempers magdroppar och jag tyckte det blev lite bättre. Tänkte att krånglet vid matningen var att hon ville "amma" då hon vred in huvudet mot armhålan hela tiden, fick mata henne liggande framför mig med en snuttefilt på huvudet och flaskan instoppad i en mjuk strumpa... Aja, hon gick upp som hon skulle så bvc var ju inte oroliga.
    Vid ungefär 2mån fick hon världens panik en kväll vid matning och efter det ville hon knappt äta alls. Ringde 1177 och vi fick rådet att testa Minifom och höra av oss till bvc/vårdcentral på måndagen (det här var en lördag). 
    Efter prat med bvc så bestämde vi att testa mjölkproteinfritt (de trodde väl eg inte att det var problemet men såg väl hur slut jag var...)
    Nu äter hon Althéra, och det har blivit mycket lättare med matningen, går fint att hålla! Dock myser vi fortfarande extra med snuttefilt vid sista kvällsmålet.

• PeyHey
    Devinivilla skrev 2024-11-14 20:39:40 följande:

Har fram tills nyligen haft det som du!
    Min tjej är 3,5mån nu. Ammade i två veckor och sen gick det inte av olika skäl. Hon fick då NAN Pro 1, men blev hård i magen så vi bytte till Sensitive, blev lite bättre. På inrådan av bvc la vi till sempers magdroppar och jag tyckte det blev lite bättre. Tänkte att krånglet vid matningen var att hon ville "amma" då hon vred in huvudet mot armhålan hela tiden, fick mata henne liggande framför mig med en snuttefilt på huvudet och flaskan instoppad i en mjuk strumpa... Aja, hon gick upp som hon skulle så bvc var ju inte oroliga.
    Vid ungefär 2mån fick hon världens panik en kväll vid matning och efter det ville hon knappt äta alls. Ringde 1177 och vi fick rådet att testa Minifom och höra av oss till bvc/vårdcentral på måndagen (det här var en lördag). 
    Efter prat med bvc så bestämde vi att testa mjölkproteinfritt (de trodde väl eg inte att det var problemet men såg väl hur slut jag var...)
    Nu äter hon Althéra, och det har blivit mycket lättare med matningen, går fint att hålla! Dock myser vi fortfarande extra med snuttefilt vid sista kvällsmålet.

Åh, så skönt att veta jag inte är ensam om det. Vi gick till BVC idag och sköterskan visste inte vad det bror på. Hon hade gått upp lite i vikt på en månad endast men hon tyckte det var fortfarande normalt. Jag bad henne skicka remiss till en barnläkare. min bebis tog Nan sensitive först men nu tar hon Sampers sensipro och igårkväll bytte till vanlig Semper men det gjorde hela värre( BVC rekommenderade). Hon äter knappt nu. Har fått i sig 30 ml var 4:e timme endast. 

Nu kom jag på att kanske hålet på dinappen är för lite så har beställt större. Dock tror jag inte  det gör någon skillnad

Minifom som du nämnde, hjälper det mot magont och kramper? För hon tar redan sampel magdroppar.

Så din bebis hade mjölkprotein allergi?Tog de tester eller ni bara provade er fram?

Svar på tråden Hjälp- svårigheter med flaskmatning