• Anonym (Jessan)

Hur lyckas ni få barnen sova i deras säng?

Hej! Är en av dem föräldrar som sa att "mitt barn kommer aaaaaldrig sova i vår säng"..ja... Nu är mitt barn 3mån, och har knappt sovit i den bedside crib vi köpte.

Blev automatisk så,såfort sonen las ner i sängen efter att ha somnat,vakna han. Blev att jag tog tillbaka honom i sängen och fortsatte amma, tills han eller jag somna o där stanna vi båda kvar.

Kan inte flytta honom under natten till sin bedside crib, han vaknar ju såfort jag tar upp honom,sedan somnar han inte om.

Har någon av er lyckats få er barn sova i sin bedside crib o hur gör ni??!?? ..ser demhär klippen och Bilderna på instagram där föräldrar har sina barn i sin bedside crib sovandes bredvid dem och blir så frustrerad..

Missförstå mig ej för jag älskar o ha mitt barn med mig i sängen, är så mysigt ändå. Men vet att det säkraste för barn är att dem ligger i sin egna säng. Dessutom vill man ju själv ligga bekvämt o kunna sträcka ut sig i sängen hursom utan att komma åt sitt barn. Hjälp!

• Svar på tråden Hur lyckas ni få barnen sova i deras säng?
  • Anonym (Mamman)

Hitta ett sätt att natta honom där du vill att han ska sova istället för att amma honom till sömns. Du kommer att tjäna på det i längden att få in en sån rutin. Stryk honom försiktigt över ansiktet, erbjud napp, sjung eller vad som får honom lugn

• Anonym (Jessan)
    Anonym (Mamman) skrev 2024-11-11 13:42:53 följande:

Hitta ett sätt att natta honom där du vill att han ska sova istället för att amma honom till sömns. Du kommer att tjäna på det i längden att få in en sån rutin. Stryk honom försiktigt över ansiktet, erbjud napp, sjung eller vad som får honom lugn

Nån sån rutin vill jag ju få in.. försökt nångång att natta honom bredvid sängen i sin crib men han vägrar bara somna o gråter, han kanske har fått in den vanan att ammas till sömn i vår säng som du säger. Han är ju van att det är i vår säng han sover,hur får man bort den vanan liksom? Och somna utan o ammas? Aldrig typ hänt att han inte somnat så..Är mitt första barn så allt är nytt och försöker försöker klura ut vad jag gör än haha.. Åh..
  • Anonym (Jessan)
    Anonym (Mamman) skrev 2024-11-11 13:42:53 följande:

Men tack för tips förresten!!.. får väl prova mig fram lite vad mer funkar o få honom att somna
  • Räkan77

Visst kan man försöka ändra på bebisens behov så länge man gör det försiktigt. Men var bara lite försiktig så du inte hamnar i en situation där din och bebisens sömn påverkas för mycket. 

Att försöka hitta nattningsrutiner för en tremånaders kan vara bortkastad tid. Jag gjorde det ofta enkelt för mig och nattade genom att amma i soffan när jag tittade på tv tillsammans med pappan. När bebisen somnat tog pappan över så fick de närhet. Sen sov bebisen i sängen med oss. Vi köpte en fast madrass och jag hade bara lakan, inget täcke. Då kändes det säkert att samsova.

• Anonym (Mamman)
    Anonym (Jessan) skrev 2024-11-11 14:35:18 följande:
    Nån sån rutin vill jag ju få in.. försökt nångång att natta honom bredvid sängen i sin crib men han vägrar bara somna o gråter, han kanske har fått in den vanan att ammas till sömn i vår säng som du säger. Han är ju van att det är i vår säng han sover,hur får man bort den vanan liksom? Och somna utan o ammas? Aldrig typ hänt att han inte somnat så..Är mitt första barn så allt är nytt och försöker försöker klura ut vad jag gör än haha.. Åh..
    Menade inte att ni redan fått in en rutin som skulle vara svår att bli av med. Utan att det blir lättare sen när du vill sluta amma osv att han redan är van vid att nattas i egen säng på annat sätt. Tiden går så fort, vips så är han ett år 
  • Anonym (M)

Men om ni har en bedside crib så sitter ju den fast mot sängen, då kan du väl ligga intill och amma när sonen ligger i sin bedside crib? Du kan ligga nära och hålla om och hålla handen. Om sonen dessutom bara är 3 mån så hade jag inte känt stress att han ska sova själv då närhet bara är bra. 

• Blåbil

När min dotter var liten värmde jag en vetevärmare som jag lär ligga i hennes babynest medan jag ammade henne. När hon hade somnat lade jag ner henne i nestet med vetevärmaren, som då hade svalnat lite viktigt att den inte är för varm. På det viset låg hon lite varmare och trängre än när hon låg bredvid mig. 

Vet inte vad en bedside crib är, men det måste väl gå att göra det lite trångt och mysigt i den? Varmt och trångt är ju det de gillar när de är små. 

• Anonym (Jessan)
    Räkan77 skrev 2024-11-11 14:45:17 följande:

Visst kan man försöka ändra på bebisens behov så länge man gör det försiktigt. Men var bara lite försiktig så du inte hamnar i en situation där din och bebisens sömn påverkas för mycket. 

Att försöka hitta nattningsrutiner för en tremånaders kan vara bortkastad tid. Jag gjorde det ofta enkelt för mig och nattade genom att amma i soffan när jag tittade på tv tillsammans med pappan. När bebisen somnat tog pappan över så fick de närhet. Sen sov bebisen i sängen med oss. Vi köpte en fast madrass och jag hade bara lakan, inget täcke. Då kändes det säkert att samsova.

Det är det, verkar så lätt för andra men för oss blir det så svårt! Åh.. jag gör ju ofta så, ochhar inga rutiner alls nu då jag är mammaledig och ej har tider o passa direkt ,så känner att det inte spelar roll. Lägger mig lite när jag vill och alltid rätt så sent, alltid vart en nattuggla. Jag ammar honom tills sömn framför tvn,till rätt sent,sedan när jag går till sovrummet och försöker lägga ner honom i sin crib vaknar han till...då får jag lägga honom i sängen med oss och amma. Där vi sedan somnar. Vi har en medelfast madrass, vet ej om det är så bra för en liten bebis. Vet att vi har ordenligt koll på bebis i sängen iaf men i bakhuvvet är man ändå orolig,läst så många skräckhistorier. Kollar flera ggr under natten att han andas o så..Därför jag hade föredragit att han sover i sin egna säng :(
  • Anonym (Jessan)
    Anonym (M) skrev 2024-11-11 15:03:03 följande:

Men om ni har en bedside crib så sitter ju den fast mot sängen, då kan du väl ligga intill och amma när sonen ligger i sin bedside crib? Du kan ligga nära och hålla om och hålla handen. Om sonen dessutom bara är 3 mån så hade jag inte känt stress att han ska sova själv då närhet bara är bra. 

Blir ju så orolig att han sover med oss med tanke på det jag skrev i kommentaren innan...
    Nja tror det blir lite svårt att amma honom från sängen och han liggandes i sin crib, den ligger ju sida vid med sängen men blir ändå en bit ifrån typ. Har inte provat däremot,ska se om det skulle vara möjligt :) vore ju skitbra. Tänker däremot att jag ändå måste amma från andra bröstet också och då går det inte, bara från ena.
  • Räkan77

Har du provat att lägga över honom i sin säng typ en halvtimme efter att han somnat, och att du ligger så nära du kan? Har du tur funkar det ibland i nån timme. 

• Räkan77

Kollade in gällande råd om samsovning och rekommendationen om egen säng gäller ju bara fram till 3 månader så jag tycker du kan släppa oron för plötslig spädbarnsdöd så länge du följer övriga råd. Sen är det ju skönt att få sova utan bebis alldeles intill, man ksn ju ofta slappna av mer då. Men viktigaste är ju trots allt att få sova.

• Zixtri

Vi hade det likadant och runt 3-månadersåldern kände jag också att något behövde förändras. Räddningen var babynestet! Jag liggammade med bebisen i nestet (tricket är att om du ligger på höger sida ammar du med vänster bröst för att vara någorlunda bekväm). Liggammade så länge (två timmar till att börja med) tills jag kände att dottern sov djupt. Då lyfte jag över henne till spjälsäng bredvid vår säng med hela babynestet (nestet gjorde att flytten inte väckte henne). Successivt ammade jag kortare tid. Sen när hon var ca 5 1/2 månader flyttade hon till eget rum. Då ammade jag henne likadant i babynestet fast sittande med henne i knät, när hon hade somnat la jag henne med nestet i spjälsängen. Runt 6 månader fick hon börja med välling som mellanmål på dagen och när hon väl älskade flaskan och vällingen (tog några månader) så gav jag henne flaskan istället för bröstet på kvällen och på så sätt slutade vi amma till sömns. Då kunde vi också ta bort babynestet eftersom hon dricker flaskan i sängen. 

• Anonym (morsan Baloo)

Vi köpte en 120- sängbotten och ställde direkt på golvet. När sonen blev mobil hade vi ett tag en tjock filt på mattan utanför sängen för att hindra fall men det hände aldrig då sängen var så bred, och fallet var ca 23 cm.

Sen la vi sonen innerst mot väggen (med en plyschgoseorm längs hela väggen) och klappade honom tills han somnade. Man buffar upp en extra kudde vid ryggen på barnet bara så det är omslutet när man går.

Vaknade han skyndade vi dit och låg bredvid igen tills han somnat om, och det går ju bra att sova kvar i en 120-säng, medan t.ex. en växasäng är helt omöjlig och ger en ryggskott.

Poängen är att barnet lär sig att här sover jag, det luktar rätt och det är tryggt.
    Vår son sov bara i sin egen säng från 16 månader.

• Anonym (Jessan)
    Räkan77 skrev 2024-11-11 22:09:03 följande:

Har du provat att lägga över honom i sin säng typ en halvtimme efter att han somnat, och att du ligger så nära du kan? Har du tur funkar det ibland i nån timme. 

Han vaknar såfort jag lägger ner honom!... inte tänkt på om det gått just nån halvtimma, men mer eller mindre. Har provat natta honom i hans crib däremot, bredvid vår säng då, och haft white noise på (dammsugar ljud), det brukar han somna av i bl.a. vagnen. Försökte runt 10 min eller så men näe han grät och rörde sig rejält. Blev lugn då jag gav upp och flytta över honom till vår säng
  • Anonym (Jessan)
    Zixtri skrev 2024-11-12 11:32:06 följande:

Vi hade det likadant och runt 3-månadersåldern kände jag också att något behövde förändras. Räddningen var babynestet! Jag liggammade med bebisen i nestet (tricket är att om du ligger på höger sida ammar du med vänster bröst för att vara någorlunda bekväm). Liggammade så länge (två timmar till att börja med) tills jag kände att dottern sov djupt. Då lyfte jag över henne till spjälsäng bredvid vår säng med hela babynestet (nestet gjorde att flytten inte väckte henne). Successivt ammade jag kortare tid. Sen när hon var ca 5 1/2 månader flyttade hon till eget rum. Då ammade jag henne likadant i babynestet fast sittande med henne i knät, när hon hade somnat la jag henne med nestet i spjälsängen. Runt 6 månader fick hon börja med välling som mellanmål på dagen och när hon väl älskade flaskan och vällingen (tog några månader) så gav jag henne flaskan istället för bröstet på kvällen och på så sätt slutade vi amma till sömns. Då kunde vi också ta bort babynestet eftersom hon dricker flaskan i sängen. 

Intressant ,provade det med,babynest,men han är så envis min son att även då jag flytta över honom med babynestet till hans crib så vakna han haha.. dessutom tog min rygg skada,vakna upp med ryggont varje dag ,och var sjukt obekvämt att amma så mest därför jag sluta. Inte provat amma som du säger däremot? Kanske kan ge det en chans igen o prova. Kände ju ändå att jag ville få det att funka så, kändes så smidigt. 
  • Anonym (Ingi)

Barn är olika. Det handlar mer om det än om vad du själv gör. Mitt ena barn sov i egen säng utan några bekymmer och mitt andra sov inte i egen säng förrän uppåt skolstartsåldern, men kom ofta in på nätterna även efter det. 

Istället för babynest ställde vi sängen intill väggen och hade en stadig långsmal kudde som jag la mellan mig och barnet efter nattamning (hen vaknade ofta!). På så vis minskade risken med samsovning men det var ändå lätt att amma barnet till sömns och snabbt finnas nära när hen vaknade. 

• Anonym (Jessan)

Hej! Inte varit aktiv. Provade som någon nämnde med babynestet i sängen en sista gång, och ammade med högra bröstet när jag ligger på vä-sida och tvärtom..men nä. Funkade ej. Låg ändå obehagligt och det tog på ryggen. Så gett upp babynest i sängen nu.
    Har ingen annan alt. än o ha honom i sängen..fortsatt testa att lägga honom(vaken) i bedside crib bredvid sängen, med white noise som han annars somnar av i vagnen, o vagga honom. Funkar ej heller, han är lugn i början men så småningom börjar han gråta o kännee ju att han vill till mig.

Har vid ca 2 tillfällen hänt att han somnar då jag ammat honom framför tv:n till natten, och sedan faktiskt kunna lägga honom i sin crib o han fortsatt somnat där i 1-2 h. Vet inte vad skillnaden är då,för dem flesta gångerna jag gör såhär vaknar han till då jag lägger ner honom. 

Men även efter detta om han som då sover i 1-2 h i sin crib, om han nu vaknar ,o jag ammar i sängen, så hade jag velat att det funkar att lägga honom i sin crib när han väl vaknar, o funkar ju ej. Så han ligger kvar i vår säng ändå efter det.

• Anonym (Jessan)
    Anonym (Ingi) skrev 2024-11-13 04:54:34 följande:

Barn är olika. Det handlar mer om det än om vad du själv gör. Mitt ena barn sov i egen säng utan några bekymmer och mitt andra sov inte i egen säng förrän uppåt skolstartsåldern, men kom ofta in på nätterna även efter det. 

Istället för babynest ställde vi sängen intill väggen och hade en stadig långsmal kudde som jag la mellan mig och barnet efter nattamning (hen vaknade ofta!). På så vis minskade risken med samsovning men det var ändå lätt att amma barnet till sömns och snabbt finnas nära när hen vaknade. 

Det kan va nåt!! Om det ändå liksom inte funkar på annat sätt än o ha bebis i sängen...ska skaffa en sån kudde, tack för tips!
Svar på tråden Hur lyckas ni få barnen sova i deras säng?