Orkar vi med ett andra barn?
Jag och min sambo har i över ett års tid vridit och vänt på frågan om huruvida vi ska skaffa ett syskon till vår 3,5 åring. Jag fyller 37, och han 36 nästa år och vi känner båda att det är sista rycket innan det är för sent.
I hjärtat vill vi båda ha ett barn till. Jag har allt mer börjat längta efter en bebis och har en stark oro för att ångra mig om vi inte försöker.
Problemet är framför att min, men även min sambos hälsa. Jag har nyligen varit sjukskriven för utmattning - något jag tyvärr kämpat med i flera års tid. Jag har nyligen bytt både bransch och jobb och upplever därför att jobbet tar väldigt mycket energi. Jag klarar knappt av att jobba med ett barn utan att gå sönder. Min sambo har också ett krävande jobb som också tar mycket på krafterna.
Fram till att vår 3,5 åring fyllde 2 var vi helt säkra på att vi absolut inte ville ha ett syskon. Vår energi räckte helt enkelt inte till och vardagen har i perioder varit väldigt tuff. Min känsla är att vi är betydligt mer slitna och i större behov av återhämtning än de flesta andra småbarnsföräldrar vi känner. Vi orkar sällan med aktiviteter på helgerna och alla semestrar sedan vår son föddes har spenderats hemma pga att vi varit helt utmattade.
Min största rädsla med att skaffa ett till barn är att inte klara av det energimässigt. Att det ska bli för tufft och att jag ska bli sjukskriven igen - vilket känns ganska troligt. Min sambo är också orolig för sin ork. Men i hjärtat längtar vi som sagt efter en bebis och vi behöver verkligen ta ett beslut nu. Men vi kan verkligen inte bestämma oss!
Hur tänker/tänkte ni andra småbarnsföräldrar? Hur kände ni inför att skaffa syskon? Hur väl orkar ni med era barn?