• Hemligtjej321

Slut på amningstiden?

Hej!

måste bara få ventilera och se om någon varit i liknande sits.. gällande min lilla tjej på 3 mån (prematur och vägde bara 2,3 när hon föddes, fick sondmatas och ligga på Neo i 2v) 
    vi har helammat, bortsett från en vecka på neo innan mjölk kom igång, vi introducerades till amningsnapp tidigt på Neo då hon va så liten och inte fick grepp och den har vi varit fast med. 
    För en månad sen vägde hon 3515, idag vägde hon 3315.. 
    BVC sa att jag inte längre kan amma utan måste ge ersättning och att jag inte framöver kommer kunna helamma heller utan bara ?mysamma?.. 

känner mig så så misslyckad. Först vill hon inte vara kvar i magen utan kommer tidigt, sen kämpar jag, alltså jag har pumpat, ammat, testat olika positioner, krånglat med den där jäkla nappen, hon har typ bott på bröstet och jag har verkligen gjort allt för att få igång mjölken och räcka till.. hon har verkat nöjd efter varje amningstillfälle, pumpat efter för att tömma och det har knappt kommit något då.. men tydligen har ju hon hungrat ihjäl i en månad nu då? känner mig helt värdelös och misslyckad som mamma som inte kan ge mitt barn det hon behöver. VILL ju så gärna amma också. Vet att ersättning numera är lika bra egentligen (utöver immunförsvaret) men det kan väl inte vara slut redan? 

någon annan som haft liknande problem med amningen Och kanske har någon magisk ?det blev bra till slut? story?
  • Svar på tråden Slut på amningstiden?
  • Anonym (Agnes)

Jag hade inte samma problematik, snarare det omvända i början (gick över tiden, blev akut snitt, jättestor bebis som aldrig var nöjd). Men allt strul du kan tänka dig med amningen har vi haft: fel grepp, för slö och ineffektiv på att suga, svamp, mjölkstockning, amningsnapp...

Jag tycker det är lite synd att de säger att du bara kan mysamma framöver. Och sen punkt liksom. Jag skulle vända på det istället, fortsätt amma som du gör men mot slutet när det kanske inte kommer lika mycket eller strax innan barnet annars skulle släppt själv så ger du flaska. 
    Inte flaska först och sen amma utan börja amma och sen fyll upp det sista med flaskan så att säga. Jag är verkligen inget proffs på amning men så hade jag i alla fall börjat. 

Märker du stor skillnad då på sovstunder eller hur lång tid det tar innan bebisen vill amma igen så skulle jag tolka det som att bebisen fått i sig mer och är mätt en längre stund. Då borde det synas på vikten sen också.

Hur exakt du gjort behöver inte BVC få veta, de vill bara se en god utveckling på vikten.

Och känn dig inte nedslagen, det är svårt. Och du har gjort allt rätt. Min bebis tappade 1kg från sin födelsevikt och vägde mindre när hen var 6v än när hen kom. Nu hade hen de marginalerna så det var ingen fara men det var ju inte "bra". Det löste sig dock och hen är en frisk tonåring idag. 

Vill du ha ännu mer direkt stöd och en kvinna/mamma kunnig inom amning som du kan kontakta när du behöver så kika här:

Kontakta en hjälpmamma (amningshjalpen.se)

• Anonym (g)

Du kan inte direkt göra något åt att din barn behöver mer än din mjölk ger. Varför skulle det vara ett misslyckande när du gjort allt? Ditt barn har redan haft en tuff start. Det blir bra till slut ändå även om du inte heltidsammar.

• Anonym (Gro)

Sök Amningshjälpen slutna grupp på Facebook, där finns massa kunskap från kunniga hjälpmammor. Lycka till

• Anonym (Q)

Jag gav ersättning genom en slang som jag fäste vid bröstet så att sonen fick dia samtidigt. Efter några veckor av detta så var sonen starkare och kunde amma mer effektivt och mjölkproduktionen var i full gång, så vi kunde skippa ersättningen. 

Och jag vet att det är nästan hopplöst svårt, men snälla släpp alla känslor om att du är misslyckad. Ditt jobb är att hålla ditt lilla barn vid liv med alla medel som finns att tillgå, inklusive ersättning. Du är en mamma som kämpar för sitt barns bästa - den allra bästa typen av mamma. Jag önskar att jag var smart nog att förstå det när jag var mitt i det hela.

• Anonym (tankar)
    Hemligtjej321 skrev 2024-11-13 16:29:12 följande:
    Slut på amningstiden? Hej!

måste bara få ventilera och se om någon varit i liknande sits.. gällande min lilla tjej på 3 mån (prematur och vägde bara 2,3 när hon föddes, fick sondmatas och ligga på Neo i 2v) 
    vi har helammat, bortsett från en vecka på neo innan mjölk kom igång, vi introducerades till amningsnapp tidigt på Neo då hon va så liten och inte fick grepp och den har vi varit fast med. 
    För en månad sen vägde hon 3515, idag vägde hon 3315.. 
    BVC sa att jag inte längre kan amma utan måste ge ersättning och att jag inte framöver kommer kunna helamma heller utan bara ?mysamma?.. 

känner mig så så misslyckad. Först vill hon inte vara kvar i magen utan kommer tidigt, sen kämpar jag, alltså jag har pumpat, ammat, testat olika positioner, krånglat med den där jäkla nappen, hon har typ bott på bröstet och jag har verkligen gjort allt för att få igång mjölken och räcka till.. hon har verkat nöjd efter varje amningstillfälle, pumpat efter för att tömma och det har knappt kommit något då.. men tydligen har ju hon hungrat ihjäl i en månad nu då? känner mig helt värdelös och misslyckad som mamma som inte kan ge mitt barn det hon behöver. VILL ju så gärna amma också. Vet att ersättning numera är lika bra egentligen (utöver immunförsvaret) men det kan väl inte vara slut redan? 

någon annan som haft liknande problem med amningen Och kanske har någon magisk ?det blev bra till slut? story?
    Har du kontakt med neomottagningen fortfarande och dietist från den mottagningen? För där kan du få mer riktad hjälp än vad BVC kan ge.

För det första: ja, vikten tyder på att din bebis får lite för lite mat jämfört med behovet, men det betyder itne att du är misslyckad eller att hon varit hungrig. Hon kan ha mått bra trots att hon fått för lite. Sånt händer, och det är fint att det uppmärksammas så att det kan åtgärdas. 

För det andra: du kan visst fortsätta att amma, men kanske inte helamma. Men börja med att försöka tillmata på flaska, antingen med urpumpad mjölk om du kan eller mer ersättning. Massor av barn får helt eller delvis ersättning och växer upp och mår toppen.

För det tredje: på neonatalen använder man ibland nåt som kallas amningsshots. Det passar för barn som inte orkar äta så mycket som de behöver för att växa. Då blandar man bröstmjölk eller ersättning med nåt slags berikning och ger som små shots, tex 3-5 ml x 6 under hela dagen. Då blir det inte så stora volymer, utan maximal näring på liten mängd. Kolla med neomottagningen om de kan hjäpa dig med nåt sånt. 
Svar på tråden Slut på amningstiden?