• Anonym (Ny)

Dåligt samvete, ogillar föräldrarledighet!

Hej! 

Jag har varit föräldrar ledig nu ett tag och jag har inte trivts så som många andra har gjort. Vilket ger mig sån ångest.
    Jag vill verkligen njuta av denna tid med mitt barn, men känner mig så otroligt nere och understimulerad. 

Jag har lite vänner som är mamma lediga men det räcker inte liksom. Jag är på helspänn hela tiden eftersom mitt barns behov alltid kommer först. 

Jag vet inte vad jag vill med detta inlägg, men behövde skriva av mig.. 
    finns det fler som känner eller har känt som jag? 

• Svar på tråden Dåligt samvete, ogillar föräldrarledighet!
  • Anonym (Elin79)
    Anonym (Ny) skrev 2024-11-14 14:49:12 följande:
    Ja och de är så jag känner redan nu, samtidigt som jag bara vill tillbaka till jobbet och träffa vuxna. kanske kunna komma iväg och träna osv när bebis blir större. Så vet jag också som du gör med ditt andra, att tiden går fort och att jag behöver njuta av alla små stunder, för de kommer ej tillbaka.
    man är lite kluven. 
    Skulle ni kunna dela ledigheten lite tidigare och veckovis? Typ att du jobbar måndag  + tisdag och han resten av veckan? Så får du lite mer både och?
    Det var lösningen för oss men kräver förstås att det funkar med ens yrke och arbetsgivare att göra så. 
  • Anonym (Ny)
    Anonym (Elin79) skrev 2024-11-14 15:52:41 följande:
    Skulle ni kunna dela ledigheten lite tidigare och veckovis? Typ att du jobbar måndag  + tisdag och han resten av veckan? Så får du lite mer både och?
    Det var lösningen för oss men kräver förstås att det funkar med ens yrke och arbetsgivare att göra så. 

Jag ammar just nu och bebis tar inte flaska, hoppades väl nånstans att jag skulle vänja mig vid livets som mamma och allt som följer med mammaledigheten ju äldre barnet blir. 

men verkar inte bli så än.. 
    kanske när bebis inte är lika bunden till mig så kan jag unna mig lite egentid :)
    tack snälla för tips 🙏

• Anonym (Bebbi)

Nä det är ju inte svart eller vitt. Vad är det för bild man har innan man får sin bebis? Vad är det för värd som målas upp? Har märkt att många tror att den lilla människan bara anpassar sig helt  till omvärlden. 
    Att man som förälder förändras för man måste sätta sig åt sidan i olika lägen att prioritera annorlunda. 

Att man konstant ?oftast som kvinna? jämför med andra. Och att media, influensers pretto leven påverkar för man tror ja så är det ju alltid hemma hos dom?många har uselt självförtroende istället för att  våga lyssna på sig själv. Att våga göra fel. 

Man är inte perfekt ingen är det. 

Oftast är man ju två så prata med din partner bara för att man är mamma betyder det ju inte att man måste va hemma när barnet är bebis. Bara för att större delen av samhället kanske ser ut så. Så gör vuxna människor som dom själva vill. Det finns tom ensamstående pappor med spädbarn ja och det går bra?så lås dig inte för mycket med vad ?alla andra gör???alla andra säger?. Gör som du känner som du och din partner kommer överens om. 

• Anonym (g)
    Anonym (Ny) skrev 2024-11-14 14:51:54 följande:

Jag visste att någon skulle komenters en sådan här dömande kommentar. 

man kan känna som jag gör och älska att vara mamma samtidigt. Allt är inte så svart eller vitt. 

Den är inte dömande utan något du borde ta till dig av. Varför skaffade du barn?
  • Anonym (Ny)
    Anonym (g) skrev 2024-11-14 17:59:30 följande:
    Den är inte dömande utan något du borde ta till dig av. Varför skaffade du barn?

Gud du är lika sorglig som personen som skrev. 

att man inte får känna saker när man är mamma. nej då ska man va nöjd precis hela tiden. Väx upp!

• Anonym (Ny)
    Anonym (Bebbi) skrev 2024-11-14 17:04:05 följande:

Nä det är ju inte svart eller vitt. Vad är det för bild man har innan man får sin bebis? Vad är det för värd som målas upp? Har märkt att många tror att den lilla människan bara anpassar sig helt  till omvärlden. 
    Att man som förälder förändras för man måste sätta sig åt sidan i olika lägen att prioritera annorlunda. 

Att man konstant ?oftast som kvinna? jämför med andra. Och att media, influensers pretto leven påverkar för man tror ja så är det ju alltid hemma hos dom?många har uselt självförtroende istället för att  våga lyssna på sig själv. Att våga göra fel. 

Oftast är man ju två så prata med din partner bara för att man är mamma betyder det ju inte att man måste va hemma när barnet är bebis. Bara för att större delen av samhället kanske ser ut så. Så gör vuxna människor som dom själva vill. Det finns tom ensamstående pappor med spädbarn ja och det går bra?så lås dig inte för mycket med vad ?alla andra gör???alla andra säger?. Gör som du känner som du och din partner kommer överens om. 

Anonym (Bebbi) skrev 2024-11-14 17:04:05 följande:

Gud! Tänker inte ta denna diskussion med dig. jag skrev för att jag hade dåligt samvete över hur jag kände och var väldigt ledsen. kag skulle aldrig skriva som du för att få nån annan må värre. 
    är glad att jag hade andra här som förstod och faktiskt ville hjälpa. 

du kan ta denna lilla diskussion och fortsätta med den själv.. pinsamt!

• Goneril

"Föräldraledig" heter det, inget "r" efter "a" och ingen särskrivning. Detta fel är vanligt förekommande I Familjeliv; ni som är "föräldralediga" borde veta hur man stavar till det.

• Anonym (Kastanjer)
    Goneril skrev 2024-11-15 04:49:05 följande:

"Föräldraledig" heter det, inget "r" efter "a" och ingen särskrivning. Detta fel är vanligt förekommande I Familjeliv; ni som är "föräldralediga" borde veta hur man stavar till det.

Som gammal banktjänsteman borde du veta att det heter "på Familjeliv", inte "I Familjeliv".

Man ska inte kasta kastanjer i växthus.
  • Anonym (M)

Hej, blev också knäpp av att vara hemmamed mitt barn. Efter 4 månader så började jag jobba 3 dagar i veckan och föräldraledig 2 dagar, resten av tiden fick hon vara med pappa 
    Vår dotter är 15 månader nu och det har funkat jättebra för oss. Vi båda njuter av ledigheten. 
    Och jag har även ammat och pumpat på jobbet, så det går om man vill. 

• Anonym (JB)

Din man kanske kan ta över tidigare? De första 2-3 månaderna är ju supertråkiga, bebisen bara ligger där... Det roligaste är efter de fyllt ett, enligt mig. Din man får ju mest den roliga tiden. Obestämd

• Goneril
    Anonym (Kastanjer) skrev 2024-11-15 06:30:32 följande:
    Som gammal banktjänsteman borde du veta att det heter "på Familjeliv", inte "I Familjeliv".

Man ska inte kasta kastanjer i växthus.
    Inlägg "i" ett forum såsom Familjeliv, "i" en grupp, "i" Facebook till exempel, "på" går också bra. Ett inlägg under ett fysiskt gruppmöte, "i".
  • Anonym
    Tant Förmeehr skrev 2024-11-15 09:23:36 följande:
     "i" Facebook
    Skrattande
  • Anonym (Ehh)
    Anonym (Ny) skrev 2024-11-14 16:42:12 följande:

Jag ammar just nu och bebis tar inte flaska, hoppades väl nånstans att jag skulle vänja mig vid livets som mamma och allt som följer med mammaledigheten ju äldre barnet blir. 

men verkar inte bli så än.. 
    kanske när bebis inte är lika bunden till mig så kan jag unna mig lite egentid :)
    tack snälla för tips 🙏

Borde du inte vila spendera "egentiden" på ditt barn när du blivit mamma?????
  • Anonym (Svensk)

Det som är stimulerande när man är hemma med bebis är väl kärleken och stoltheten man känner? Man älskar sin unge och känner sig som den enda kvinnan som lyckats klämma ut en dylik😀 MEN det blir ju lätt långa dagar och jag tycker man FÅR känna så!

• Anonym (Vic)

Jag har inte heller gillat föräldraledigheten, speciellt inte med första barnet. Därför delade vi föräldraledigheten med andra barnet på ett annorlunda sätt. Efter sju månader började jag jobba halvtid. Fram tills dess hade pappan varit helt ledig varje fredag när båda barnen var hemma.

Eftersom det äldre syskonet var iväg om dagarna, gick dagarna också snabbare. Hon skulle ju lämnas och hämtas och gå på aktivitet en dag i veckan. Det fanns något att hänga upp dagarna på. Med första barnet var det bara en oändlig raksträcka tills kvällen kom.

Svar på tråden Dåligt samvete, ogillar föräldrarledighet!