• simonwallin

Studie om psykisk hälsa för barn 9-12 år

Hej!

Jag och min klasskamrat söker deltagare i åldern 9-12 år till vårt examensarbete som är en del av ett större projekt på Uppsala universitet.

Att delta i studien innebär att fylla i formulär och göra kognitiva uppgifter.

Allt deltagande sker online och i barnets egna takt. Deltagandet tar ca en timme fördelat på två tillfällen.

Om du och ditt barn vill delta vore vi väldigt tacksamma. Som tack för hjälpen får ditt barn en biobiljett. Läs mer genom att klicka på länken nedan.

Länk till studien: https://redcap.link/zjep12nn
  • Svar på tråden Studie om psykisk hälsa för barn 9-12 år
  • Anonym (XX&)

Det låter tyvärr väldigt oseriöst att leta barn till studier på familjeliv.

Ta kontakt med kuratorer i skolor eller liknande så att ni kan göra en seriös presentation av er forskning så att de kan ta ställning utifrån den informationen innan de slussar vidare till barnen och deras föräldrar.

Sedan ska ni skicka en biobiljett - så jag antar att undersökningen inte är anonym? 

Jag hoppas att ingen går på detta. 

• simonwallin

Hej!

Tack så mycket för din återkoppling! Vi kan förstå att det känns konstigt med ett inlägg på Familjeliv, och ber om ursäkt om det skapar något obehag för någon. Det var absolut inte avsikten!

Vi vill förtydliga att studien genomgått etisk granskning av etikprövningsmyndigheten och har blivit godkänd. Vi har alltså tillstånd att rekrytera direkt via föräldrar, och i det ingår även att bland annat annonsera via sociala medier. Att annonsera via sociala medier är vanligt i forskningsvärlden, men just Familjeliv är kanske mindre vanligt än t.ex. Facebook ? vår tanke var här att fånga in fler deltagare för att få in så många perspektiv som möjligt. På lång sikt kan forskningen komma att påverka insatser för barn som mår dåligt, och alla bidrag är därför värdefulla.

Som deltagare lämnar man sin e-postadress, och det är dit man får en digital biobiljett.

Allt gott!

Svar på tråden Studie om psykisk hälsa för barn 9-12 år