• Anonym (Börjat bli arg)

Behöver mer avlastning

Hej familjeliv!
    Vi är en familj på två vuxna och två barn. Ett sexårigt bonusbarn från sambon och ett gemensamt barn på sex månader. Jag tar hand om båda som mina och vi har en bra relation med bonusbarnets andra förälder som ibland är barnvakt åt den yngre. Min partner är väldigt tålmodig och bra men jag behöver ändå mer avlastning. På vardagar är jag själv med bebisen 07-17 och 20 nattar sambon den äldre. Så 17-20 har jag lite men inte fullständig avlastning. På helgerna hjälps vi åt. Min sambo verkar inte helt förstå detta och att det blir svårare för mig när bonusbarnet är här eftersom sambon nattar 1-3 h på kvällen då. Det känns som att det kommer vara såhär för alltid. Vad kan jag begära?

• Svar på tråden Behöver mer avlastning
  • Anonym (Mamma)

Du kan kräva att pappan är föräldraledig.

• Jemp

Tar det 3 timmar att natta behöver han ju (och det utgår jag från att han gör) jobba på att få till mer fungerande rutiner med den äldre. Det sker ju dock inte över en natt. 

Att det är två barn i familjen och därmed mindre tid till den minsta går ju inte att komma ifrån. Däremot går det ju att skapa rutiner att tex lägga båda samtidigt så den andre kan få egentid.
    Det kommer såklart inte heller vara för evigt. Så fort det är pappans tur att vara föräldraledig ändras ju dynamiken. 

Anonym (Mamma) skrev 2024-11-14 21:04:02 följande:

Du kan kräva att pappan är föräldraledig.

Han är det en gång i veckan och kan tänka sig vara det heltid men egentligen vill jag vara det tills bebisen är 9 månader, vi ska dela rakt av. Jag behöver bara mer avlastning på kvällen, men det går ju inte varannan vecka. Det känns som att min sambo tycker att han måste natta länge och ordentligt och bara dem eftersom bonusbarnet är ett skilsmässobarn. Jag tycker de kan prova korta ned det etc, det känns som att det hänger mer på min sambo än mitt bonusbarn.
    Jemp skrev 2024-11-14 21:06:44 följande:

Tar det 3 timmar att natta behöver han ju (och det utgår jag från att han gör) jobba på att få till mer fungerande rutiner med den äldre. Det sker ju dock inte över en natt. 

Att det är två barn i familjen och därmed mindre tid till den minsta går ju inte att komma ifrån. Däremot går det ju att skapa rutiner att tex lägga båda samtidigt så den andre kan få egentid.
    Det kommer såklart inte heller vara för evigt. Så fort det är pappans tur att vara föräldraledig ändras ju dynamiken. 

Tack för ditt svar, väldigt skönt att höra att det är så helt enkelt men att det också kan ändras. Min sambo har denna vecka försökt natta båda samtidigt då jag rest med bebisen utan avlastning och är helt slut. Men när bebisen skriker kan inte den äldre sova. Den äldre har alltid haft sömnproblem och måste nattas ordentligt med bok, sång, ligga bredvid, ligga i samma säng osv. Hur gör man då?
  • Anonym (E)

Det är väl självklart att det inte kommer vara så för alltid, vart får du det ifrån? Bägge barnen blir större med tiden.

Du kan inte kräva mer, ni hjälps ju åt på helgen och han hjälper till när han kommer hem förutom när han nattar det andra barnet, vad tycker du mer att han ska göra? 

Som ovan skrev så kan ju pappan vara föräldraledig och så kan du gå och jobba, du kan inte kräva att han ska jobba heltid plus ta allt ansvar när han är ledig. Du skriver även att ni har barnvakt ibland så du verkar ju ha mer avlastning än många andra

• Jemp
    Anonym (Börjat bli arg) skrev 2024-11-14 21:08:50 följande:
    Tack för ditt svar, väldigt skönt att höra att det är så helt enkelt men att det också kan ändras. Min sambo har denna vecka försökt natta båda samtidigt då jag rest med bebisen utan avlastning och är helt slut. Men när bebisen skriker kan inte den äldre sova. Den äldre har alltid haft sömnproblem och måste nattas ordentligt med bok, sång, ligga bredvid, ligga i samma säng osv. Hur gör man då?
    Jag minns själv att jag kände mig som superwoman när jag nattade båda själv första gången! Låg bredvid, liggammade lilla (fördelen med att vara kvinna i sammanhanget?)

Man får ju prova sig fram. Bok kan man ju tex sitta och läsa med bebisen i bärsele. Sen ligga bredvid. Tar det ofta tre timmar är frågan om det är värt att börja kl 8? Och vilka rutiner man kan ändra på under dagen i övrigt (Beror såklart på trötthet och vilken tid sexåringen vaknar också).
    Successivt kan ju sen sexåringen vänja sig vid att somna själv, men har hon så stora sömnproblem förstår jag att man vill gå försiktigt fram. 

Såklart svårt att somna om bebisen skriker. Man får väl ladda upp med nymatad nybytt bebis osv, så hen har så bra förutsättningar som möjligt att vara nöjd. Har bebisen kommit in i nån rutin kring läggtid än?

Kan pappan vara ledig mitt i veckan (om det är tex en fredag idag)? Det är ju inte så många dagar i månaden. 
  • Anonym (Vad)

Men bor sexåringen hos er varannan vecka? Då har du väl avlastning den veckan hem inte är hos er. 

Tack snälla för era svar. Jag vet att jag har mycket hjälp, och tycker det är bra att jag ordnar det också tex med barnvakt, men är ändå sliten på just kvällarna. Har ingen toppen psykisk hälsa just nu helt enkelt. Behöver mer hjälp eller sjukskrivning

• Jemp
    Anonym (Börjat bli arg) skrev 2024-11-14 21:34:34 följande:

Tack snälla för era svar. Jag vet att jag har mycket hjälp, och tycker det är bra att jag ordnar det också tex med barnvakt, men är ändå sliten på just kvällarna. Har ingen toppen psykisk hälsa just nu helt enkelt. Behöver mer hjälp eller sjukskrivning

Då får han väl gå ner i tid de veckorna helt enkelt. 

Tar du dig iväg och får vara själv tidigare under kvällarna? Skulle det vara en avlastning om du lägger stora istället? Har du kontakt med BVC om ditt mående?

• Anonym (Vad)
    Anonym (Börjat bli arg) skrev 2024-11-14 21:34:34 följande:

Sjukskrivning i ditt fall innebär ju att pappan tar över föräldraledigheten och det kan ni ju göra när ni vill ändå. så kan du jobba istället. 
Svar på tråden Behöver mer avlastning