• Anonym (Mamma)

Kvällsaktiviteter lågstadiebarn

Nu när hösten är här tycker jag det blir lite tråkiga kvällar på vardagarna. Barnens fotbollsträning har tagit uppehåll och det är mörkt och kallt ute. 

Det blir lätt en massa tid framför skärme. Ge mig tips på hur jag kan aktivera barnen.

• Svar på tråden Kvällsaktiviteter lågstadiebarn
  • Anonym (Karin)

Oj, så konstigt att vid den åldern inte ha saker att göra än skärm.

Mina spelade spel, lade pussel, läste böcker, pysslade, hjälpte till med hushållssysslor, vi var ute och cyklade eller joggade, gick till badhuset, hade kompisar hemma. 

• LaFontaine

Mitt lågstadiebarn har dels en idrott som fortsätter över vintern. I övrigt läser hon, pysslar, spelar spel, övar instrument, leker och går hem till, eller tar hem kompisar. Ibland tittar hon lite på tv, men det är sällan något hon gillar vid den tiden (vi har inga streamingtjänster, utan det som visas på tv är det som går att se). En eftermiddag i veckan stannar hon extra länge på fritids för att gå på en musikaktivitet.

• Anonym (eller)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-11-15 10:11:53 följande:
    Kvällsaktiviteter lågstadiebarn

Nu när hösten är här tycker jag det blir lite tråkiga kvällar på vardagarna. Barnens fotbollsträning har tagit uppehåll och det är mörkt och kallt ute. 

Det blir lätt en massa tid framför skärme. Ge mig tips på hur jag kan aktivera barnen.

Så små barn är ju rätt lätta att aktivera ändå. 

Om man vill vara utomhus så är en ficklampspromenad i en liten skogsdunge eller på en mörk lekplats roligt. 

Inomhus finns det ju hur mycket som helst, pyssel, spela spel, pussel, måla, baka. Är ju snart jul, så eget julpyssel eller planering för pepparkakshus kan ju vara kul?
  • Anonym (Leksaker?)
    Jag tycker att det är fortfarande den åldern där barn leker med leksaker och spel...? Jag tänker att det är tråkigt i allmänhet att föräldrar ger skärmar till barn så mycket och ofta att de förlorar intressen för leksaker. :-/ 

Mitt barn är 6 år, han har fortfarande intressen för leksaker, rollspel, använder mycket fantasi, leker med konstruktörer, anväder också vanliga klossar för att bygga stora och komplexa byggnader osv. 

Däremot har vi också en klasskompis, som har eget TV i sitt rum och hens mamma berättade att hens barn hade tappat intressen att leka med leksaker, de samlade allt och skänkte bort. Jag var i shock... (( 
  • Anonym (.)

När jag var barn fanns det så mycket roligt att göra. Det behövdes inga skärmar.
    Gå promenader/springa omkring som barn brukar göra, rita, leka med leksaker av olika slag, hoppa hopprep, leka i lekpark, leka olika bollekar, cykla, leka jaga med vänner...

Brukade också baka, kolla på film... 
    Kanske blir det mer roligt med "skärmtid" om ni väljer ut innan att ni endast ska kolla på en film på kvällen, som barnet kan se fram emot, i övrigt så gör ni annat som inte involverar skärmar.
    Bada i badhus gjorde vi också som barn mycket. :)

• Anonym (Anna)

Vi har en sjuåring och våra vardagskvällar ser ut ungefär så här. Vill han vara inne så tar vi en snabb dusch pga fräschare när man varit i skolan hela dan. 
    Sen brukar det bli lego ett par timmar innan vi ska äta.
    Ibland blir det lite youtube för att han vill hitta en lego-film som han tittar på en stund och sen är det mer lego.
    Finns det läxor så gör vi dem först. Mellis har han oftast hunnit äta på fritids.

Alternativt så fortsätter vi att vara utomhus en stund om det är fint väder, så  att vi går till lekparken, leker med radiostyrda bilar, åker kickbike, cyklar en sväng eller liknande. Och sen går vi in och tar en dusch, kikar på ev läxor och är inne resten av kvällen.

Sonen har inga organiserade aktiviteter än, det finns viss NPF-problematik och intresset för det är lågt just nu så vi har inte kommit dit än.

• Aliona

Vi spelar ganska mycket spel, typ schack, kortspel och brädspel. Vi läser böcker och serietidningar, bygger lego, leker med leksaker, går ut och fiskar, ritar och pysslar, badar i badkaret, lagar mat och bakar, dansar, bygger gravitrax, gör experiment, ringer till morfar, pärlar, viker tvätten, gör läxor eller tittar på film. 

Svar på tråden Kvällsaktiviteter lågstadiebarn