• Jhannis

Vård i Norra Sverige. Blir vi utan vård?

Som rubriken och så man hör i radion dagligen. 
    Människor med höftproblem
    Människor med hörselproblem
    Människor med hjärtfel

Måste åka i väg till Stockholm för att få hjälp.
    Dessa hjälpbehövande ska ta sig till närmaste flyg/tåg för att kunna komma till Stockholm. Det ska även skaffa hotell övernattningar själva, ta sig från Arlanda till hotell allt på egen bekostnad och där i från till sjukhuset. 

Ingen tänker på att en person kan vara allt mellan 20-90 år gammal. Hur ska en person som kommit upp i åldern klara av detta?????

VARFÖR har det blivit så här? Varför har vi ingen fungerande vård i vårt Norra del av Sverige. Varför slussar Sverige på sjuka och gamla hejvilt utan att tänka på den äldres tillstånd.

Jag har vissa svar, men kommenderar inte för ingen skulle gilla svaren ändå.

• Svar på tråden Vård i Norra Sverige. Blir vi utan vård?
  • Jhannis
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-19 12:27:56 följande:

Detta gör inte en gammal dam eller herre utan hjälp . Kanske någon som aldrig förut bokat flyg och flugit till Stockholm. Vi måste tänka på de äldre.

Men det kan förstås vara både bättre och billigare att låta äldre få ledsagarservice och hjälp med att boka resa än att ha vård distribuerad i landet. Å andra sidan borde standardoperationer som tex byte av höftled vara fullt möjligt att utföra på ett stort sjukhus som Sunderby utanför Luleå. Eller på universitetssjukhuset i Umeå. 

Håller med dig. Och jag kan inte förstå att det ens skulle bli billigare att flyga ner till Stockholm tur och retur. Att ha hotellrum och ledsagare. Kan inte bli billigare än att få op i Norrbotten. Allt vad det kostar att skicka patienter till Stockholm borde bekosta special läkare i Norrbotten för operationer.
  • Anonym (?)
    Jhannis skrev 2024-11-19 14:13:14 följande:
    Håller med dig. Och jag kan inte förstå att det ens skulle bli billigare att flyga ner till Stockholm tur och retur. Att ha hotellrum och ledsagare. Kan inte bli billigare än att få op i Norrbotten. Allt vad det kostar att skicka patienter till Stockholm borde bekosta special läkare i Norrbotten för operationer.
    Dags att engare sig politiskt och bli invald i regionsfullmäktige och få möjlighet att påverka?
  • Jhannis
    Anonym (c) skrev 2024-11-19 12:38:43 följande:
    Det finns ledsagarservice.

Det är samma som som INOM en region. Alla sjukhus i en region kan inte ha alla specialiteter så patienterna blir skickade runt med regionens upphandlade sjuktransporter.

Om en region skickar patienter någon annanstans för standardoperationer som de själva utför så beror det på att de har för långa vårdköer.
    Kan du svara VARFÖR det i dag är långa vårdköer i Norrbotten....Garanterat i hela Sverige. Svara på denna enkla fråga.

Jag är född och uppväxt i Norrbotten och såna här vård problem fanns inte som jag skrivit förr på 60-70-80-90- talet. Problemen har uppkommit på 2000-talet.

Vad beror det på....Politikerna? Pengarna som inte finns till special läkare? 
    Varför finns det inga pengar???? Varför stänger man avdelningar på avdelningar i Norrbottens sjukhus. Varför går personalen på knä? Varför får personalen ingen semester? 
    Skulle kunna skriva en massa, men det finns dem som inga problem ser.
  • Anonym (?)
    Jhannis skrev 2024-11-19 14:21:12 följande:
    Kan du svara VARFÖR det i dag är långa vårdköer i Norrbotten....Garanterat i hela Sverige. Svara på denna enkla fråga.

Jag är född och uppväxt i Norrbotten och såna här vård problem fanns inte som jag skrivit förr på 60-70-80-90- talet. Problemen har uppkommit på 2000-talet.

Vad beror det på....Politikerna? Pengarna som inte finns till special läkare? 
    Varför finns det inga pengar???? Varför stänger man avdelningar på avdelningar i Norrbottens sjukhus. Varför går personalen på knä? Varför får personalen ingen semester? 
    Skulle kunna skriva en massa, men det finns dem som inga problem ser.
    Det finns tre gånger så många läkare i Sverig nu som på 70-talet. Befolkningen har samtidgt ökat med ca 20%. Antalet läkare per innevånare har mer än fördubblats.

Så går personalen på knäna nu måste det varit värre på 70-talet eller så var det fler sjuka som fick gå obehandlade.
  • Jhannis
    Anonym (?) skrev 2024-11-19 14:26:56 följande:
    Det finns tre gånger så många läkare i Sverig nu som på 70-talet. Befolkningen har samtidgt ökat med ca 20%. Antalet läkare per innevånare har mer än fördubblats.

Så går personalen på knäna nu måste det varit värre på 70-talet eller så var det fler sjuka som fick gå obehandlade.
    Det kanske finns 3 gånger så många läkare i dag, men varför vill dem inte jobba i Norrbotten?

Ja befolkningen har ökat med 20% vilket påverkar vården enormt.

Varför skulle det ha varit fler som var sjuka på 70-talet när invånarantalet var mindre? Jag vet ingen som klagade på vården under 70-talet.
  • Jhannis
    Region Norrbotten har tecknat ett avtal om att skicka upp till 190 patienter till Karolinska universitetssjukhuset i Stockholm. Bakgrunden är den akuta vårdplatsbristen under sommaren.

Vad kostar inte det 190 patienter som bara under sommaren har måsta åka till Stockholm för behandling????

Hur kommer det sig att det inte finns vårdplatser?
  • molly50
    Anonym (?) skrev 2024-11-19 14:26:56 följande:

Jag vet inte om jag kan hålla med om att det var värre förr om åren.
    Jag är själv 70-talist och kan inte minnas att det var några problem att få tid på vc och läkarmottagningar då.
    När jag själv började jobba inom vård och omsorg på 90-talet så var vi betydligt fler anställda och hade t om tid att sitta ner med brukarna och ta en kopp kaffe.
    Idag finns det inte en chans till det så man ska hinna med så många brukar och sysslor som möjligt på kortast möjliga tid. Allt för att minska kostnaderna.
    Man går på knäna.
    Det finns en anledning till att jag gick in i väggen till slut.
    Man orkar inte i längden.

Och om antalet läkare har ökat idag så kanske det kan bero på att befolkningen och även mängden äldre människor har ökat. 
  • Jhannis
    Anonym (?) skrev 2024-11-19 14:16:37 följande:
    Dags att engare sig politiskt och bli invald i regionsfullmäktige och få möjlighet att påverka?
    Ja det skulle vara bra och kunna påverka, men jag börjar vara närmare 70 års åldern så ingen vill ha ned en gamling.
  • Jhannis
    molly50 skrev 2024-11-19 14:46:11 följande:
    Jag är själv 70-talist och kan inte minnas att det var några problem att få tid på vc och läkarmottagningar då.
    När jag själv började jobba inom vård och omsorg på 90-talet så var vi betydligt fler anställda och hade t om tid att sitta ner med brukarna och ta en kopp kaffe.
    Idag finns det inte en chans till det så man ska hinna med så många brukar och sysslor som möjligt på kortast möjliga tid. Allt för att minska kostnaderna.
    Man går på knäna.

Och om antalet läkare har ökat idag så kanske det kan bero på att befolkningen och även mängden äldre människor har ökat. 
    Det var bättre 70-talet och vårdplatserna var många. Idag är det ont om vårdplatser, men däremot stängs många vårdplatser vilket jag inte fattar då det är ont om dem.

Håller även med om att dem som jobbar inom hemtjänsten inte får prata med sina brukare utan bara gör det som ska göras för att springa till nästa vårdtagare. Gamlingarna har det inte lätt när det ska sparas.

Sverige har fått nya gamlingar som kräver massor av vård utan att aldrig betalt in en skattekrona.
  • Anonym (?)
    molly50 skrev 2024-11-19 14:46:11 följande:
    Man går på knäna.

Befokningen har inte ökat med tre gånger sen 70-talet men det har antalet läkare gjort . Det finns mer vårdperonal idag per innevånare än det gjorde 1970.

Den stora skillanden tror jag är att vi nu behandlar mycket mer som vi inte behandlade för 50 år sedan. Det fanns åkommmer som man i mycket större utsträckning fick leva med och eventuellt dö av. Metoder fanns helt enkelt inte.

Medellivslängden har också ökat med nästa 10 år, Vilket leder till felr vårdkrävande äldre. På 70-talet dog de istället för att belasta vården. 
Svar på tråden Vård i Norra Sverige. Blir vi utan vård?