• Anonym (Anonym)

Orosanmälan om hot och våld mot barn

min vän fick en orosanmälan om hot och våld mot sina barn. ena barnet hade sagt på skolan att mamma har snärtat lillasyster på näsan och att pappa gett henne ett blåmärke.
    nu är familjen under utredning på soc och soc hade även gjort en polisanmälan mot föräldrarna.
    barnen hade utan föräldrarnas vetskap hämtats till förhör och igår fick föräldrarna en delgivning från åklagaren om att barnen fått egna ombud. föräldrarna har själva inte fått höra från polisen ännu. Är det någon som vet vad föräldrarna kan tänkas vänta sig nu?

• Svar på tråden Orosanmälan om hot och våld mot barn
  • Anonym (S)

Det borde väl finnas mer än barnets berättelse om de drar på så stora växlar? Jag hoppas det i alla fall.

• Anonym (l)

Att barnen hämtas för förhör är standard i dessa situationer.
    Orosanmälningar är inget som görs för skojs skull utan något de måste agera på.

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (S) skrev 2024-11-16 08:27:40 följande:

Det borde väl finnas mer än barnets berättelse om de drar på så stora växlar? Jag hoppas det i alla fall.

Vad skall krävas mer? Föräldrar slår väl inte barnen med vittnen närvarande? Tänk så många utsatta barn som missas, som de två barnen som torterades svårt av pappa och bonusmamma. 
  • Anonym (Åsa)

Ett vittnesmål från ett brottsoffer borde vara fullt tillräckligt för att utreda saken vidare. Däremot har nog barnen berättat om betydligt mer än bara en knäpp på näsan och ett enstaka blåmärke. För sådana saker brukar socialtjänsten hantera utan att blanda in polisen.
  • mammatill6

Det ska väl självklart räcka. Sedan får utredningen visa om det är något bakom det.
  • mammatill6

Har varit i samma sits. Men polisen ringde oss efter att de lämnat barnet tillbaka i skolan. De berättade att de la ner polisutredningen men socitredningen kvarstod. Vi blev direkt kallade till soc, det öppnas automatiskt upp en utredning för alla barnen. Vi gick igenom en utredning under 6 månader men ganska snabbt kom de fram till att det inte fanns oss för barnen. i själva verket var problemet skolan som vi kämpade med. Det var skolan som hade anmält oss efter en sak sonen sagt och de vände det till något annat. Det kom dagen efter att jag satt ner foten till rektorn på skolan för de höll sonen inlåst i biblioteket under dagarna.

I slutändan var en anmälan det bästa som kunde hända då soc hjälpte oss med skolan . Vi blev även erbjudna ett frivilligt stöd om vi önskade.

• Anonym (S)
    mammatill6 skrev 2024-11-16 12:17:18 följande:
    Det ska väl självklart räcka. Sedan får utredningen visa om det är något bakom det.
    Det händer ju att barn säger sådant utan att det faktiskt har hänt. Det verkar drastiskt att dra in polis direkt.
  • Anonym (S)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-16 11:39:48 följande:
    Vad skall krävas mer? Föräldrar slår väl inte barnen med vittnen närvarande? Tänk så många utsatta barn som missas, som de två barnen som torterades svårt av pappa och bonusmamma. 
    Jag menar inte att man ska låta det vara men att soc kan utreda som första steg. 
  • Anonym (Åsa)
    Anonym (S) skrev 2024-11-16 12:48:15 följande:
    Det händer ju att barn säger sådant utan att det faktiskt har hänt. Det verkar drastiskt att dra in polis direkt.
    Ja, jag misstänker att TS vänner kanske inte berättat allt. Eller att de själva inte fått veta exakt vad barnen berättat. Om polis och åklagare blandats in så bör det handla om allvarligare anklagelser än ett par fysiska tillrättavisningar.
  • Anonym (l)
    Det är ett skyddsnät för barnen och dessa förhörs med speciella utredare på speciella ställen oftast med tillgång till någon stödperson från skolan med sig. Barn kan säga mycket konstigt, allt leder inte till dessa åtgärder men det behöver INTE vara något i slutändan. Att ignorera dessa uttryck från barn som verkligen har det svårt hemma vill ingen göra så därför är det utformat som det är.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Åsa) skrev 2024-11-16 12:59:21 följande:
    Ja, jag misstänker att TS vänner kanske inte berättat allt. Eller att de själva inte fått veta exakt vad barnen berättat. Om polis och åklagare blandats in så bör det handla om allvarligare anklagelser än ett par fysiska tillrättavisningar.
    Ett par fysiska tillrättavisningar är dock tillräckligt för åtal. Ena barnet har ju fått en fysisk tillrättavisning som innebär ett blåmärke, det är ju ändå ganska allvarligt. 
  • Anonym (Åsa)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-16 14:19:51 följande:
    Ett par fysiska tillrättavisningar är dock tillräckligt för åtal. Ena barnet har ju fått en fysisk tillrättavisning som innebär ett blåmärke, det är ju ändå ganska allvarligt. 
    Tekniskt sett ja. Men socialtjänsten har ingen skyldighet att polisanmäla ringa misshandel. 

Jag menar inte att det är dåligt att de blandat in polisen, bara det att det inte brukar ske ifall de inte misstänker något allvarligare.
  • Anonym (Ja)

Ja, barnmisshandel ska ju tas på allvar. Det kommer att bli samtal och utredning, påföljder återstår att se. De kan förvänta sig månader av detta innan saken är klar, om det läggs ner.

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Åsa) skrev 2024-11-16 14:55:00 följande:
    Tekniskt sett ja. Men socialtjänsten har ingen skyldighet att polisanmäla ringa misshandel. 

Jag menar inte att det är dåligt att de blandat in polisen, bara det att det inte brukar ske ifall de inte misstänker något allvarligare.
    De låter konstigt. En örfil tex räknas som ringa misshandel, det bör väl polisanmälas? En fransk turist blev ju åtalad för att han  utdelade en örfil till sin son i Gamla stan, 2012. Turister bör ju inte dömas hårdare än invånare? 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Åsa) skrev 2024-11-16 12:59:21 följande:
    Det är väl troligt att polisen och socialen inte berättar allt för föräldrarna i detta skede. De kan ju då försöka koordinera sina historier kring händelserna, man brukar ju därför  inte informera misstänkta brottslingar om vad exakt vittnen och offer sagt, åtminstone inte innan en eventuell rättegång. 
  • Anonym (Åsa)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-16 15:01:41 följande:
    De låter konstigt. En örfil tex räknas som ringa misshandel, det bör väl polisanmälas? En fransk turist blev ju åtalad för att han  utdelade en örfil till sin son i Gamla stan, 2012. Turister bör ju inte dömas hårdare än invånare? 
    Ja, jag blev själv rejält förvånad när jag upptäckte det. I min värld är det rimliga att våld mot barn alltid utreds som brott, inte bara som bristande föräldraskap. 
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-16 15:04:01 följande:
    Det är väl troligt att polisen och socialen inte berättar allt för föräldrarna i detta skede. De kan ju då försöka koordinera sina historier kring händelserna, man brukar ju därför  inte informera misstänkta brottslingar om vad exakt vittnen och offer sagt, åtminstone inte innan en eventuell rättegång. 
    Ja, precis. Så kan det ju vara.
  • TvillingmammaVästgöte

Och  hur skall man veta om det är sant utan att utreda? Fråga föräldrarna?

Det har man ju gjort i förskräckande många fall, som tex lilla hjärtat , och  flickan som fick dricka ättika och fick magsäcken förstörd, och de två små barnen som torterades med flera. Det har varit ganska många hemska fall de senaste åren så det är inte konstigt om polis och socialtjänst numera är uppmärksamma och utreder, för barnens bästa. 

• Anonym (lena)

Mina barn var på barnförhör en gång efter att deras pappa har slagit dem. Jag åkte med dem. Förälder eller föräldrarna som är misstänkta får inte följa med på förhör och får inte veta när barnen åker på förhör. Polisen och soc brukar inte berätta allt tills utredningen är klar. 

• Anonym
    mammatill6 skrev 2024-11-16 12:17:18 följande:
    Jag förvånas så ofta över vilken övertro en del har på soc.
    Ni ska bara veta hur lätt det är att manipulera och ljuga... när man vet vilka svar de önskar få.
    Det är ju inte så att man på något vis lovat tt inte ljuga.
Svar på tråden Orosanmälan om hot och våld mot barn