Vart ska vi bo?
Skulle behöva hjälp i att navigera i min situation. Jag har skaffat barn (bebis 8månader) i min hemstad med en man som har sin hemstad ca 300km(5h bilfärd) härifrån. Vi känner oss dock väldigt ensamma här då jag inte alls har en bra kontakt med min pappa och min mamma är väldigt emotionellt instabil, nästintill bitter. Jag har umgåtts ganska mycket med henne under mammaledigheten och mycket irriterar mig med henne, varav jag funderar över vilket inflytande hon faktiskt kommer ha på min son när han växer upp. För att göra en lååång historia kort så har jag vuxit upp i något som liknade ett krig med föräldrar som skrek och bråkade, använde oss barn som medlare mellan sig m.m. Jag har mångårig terapi bakom mig för att bearbeta detta och lära mig att leva livet på nytt.
Hur som, så funderar jag och min man nu på var vi ska ?rota oss? och låta vår son växa upp. Vi vill nämligen ha en fast plats bestämd innan han fyller tre år för att inte riva upp hans vardag och bara flytta när han fått vänner eller börjat skolan. Vi har tre flytt-alternativ.
1. Bo kvar här och låta vår son växa upp i min hemstad.
POSITIVT:
- Min grundtrygghet. Jag har goda vänner här.
- Min man säger att han skulle trivas OK här om vi stannade.
- mycket hjälp av min mamma, hämtning / lämning på förskola. Inte lika långa dagar för min son på förskolan.
- Min man har skaffat sig vänner här.
NEGATIVT:
- Vi blir mer ensamma. Som sagt iomed min bråkiga uppväxt så växte jag upp som ganska arg tonåring och mina föräldrar älskade att berätta för mig att mina släktingar tyckte att jag betedde mig konstigt/annorlunda vilket alienerade mig tidigt från min släkt. Jag känner mig fortfarande som släktens svarta får och obekväm runtom dem.
2. Flytta till min mans hemstad.
POSITIVT:
- Stor släkt och familj som är sammansvetsad för vår son att växa upp i
- Min man säger att han skulle trivas OK där med.
- Min man har goda vänner där.
NEGATIVT:
- Jag blir extra sårbar, skulle vi skiljas blir jag ensam och låst i en stad 300 km hemifrån
3. Flytta till mitten ca 3 timmar ifrån båda våra städer.
POSITIVT:
- Min mans mamma bor där
- Min man är mycket sugen på den här staden då han anser att det är den staden som är bäst jobbmässigt
- Fin, stor stad med karriärmöjligheter för oss båda
NEGATIVT:
- Hans mamma jobbar hela dagar så ingen hjälp med hämtning/lämning förskola
- Återigen ensamt, hans mamma jobbar mycket och vi har ingen släkt som omringar oss
-Längre dagar på förskolan för min son (stort minus)
-Längre dagar på förskolan för min son (stort minus)
Tack om du läste hit. Önskar lite navigering i allt detta.