• Anonym (Antiextremist)

Antisionism är inte antisemitism

Antisionism och antisemitism är två totalt olika begrepp som borde oftare diskuteras.

Antisionism innebär motstånd mot den politiska rörelsen sionismen. Det finns olika typer av sionism. Antisionism innebär kritik av Israels politik och är inte fientligt inställd mot judar som folk. Man kritiserar tex att Israel anekterar palestinska områden, fördriver palestinier från deras hem, dödar så extremt mycket oskyldiga civila, den olagliga ockupationen, olagliga bosättningar inom palestinska områden, rasism och demonisering av araber eller som senast när folkmord och mord på palestinska barn i Gaza hyllas osv. Jag förstår tex inte heller att sionisterna hänvisar till bibliska citat för att idag göra anspråk till ett område där det lever ett annat folk. Det krockar fullständigt med mina moderna demokratiska värderingar.

Antisemitism, däremot, är fientlighet, hat eller fördomar mot judar som etnisk eller religiös grupp.

Men endå är det väldigt många israelvänner och sionister som blandar ihop dessa begrepp och anklagar folk för antisemitism, när man egentligen kritiserar tex hemska krigsbrott som begås av Israel. Försöker man på det sättet skrämma en till tystnad? Är vår yttrandefrihet hotad?
  • Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism
  • Anonym (Antiextremist)
    Det är det här den här sionismen jag pratar om.

Netanyahu är Israels nuvarande premiärminister. Han är även ledare för Likudpartiet och är övertygad sionist med sionistiska idéer om hur en judisk stat skulle byggas. Dessa idéer handlar bla om etnisk rensning av palestinier, anekteringar av deras områden och byggandet av olagliga bosättningar.

ICC har nu begärt att han ska arresteras pga att medvetet använt svält mot civil befolkning. Jag är ganska säker att detta tillsammans med att ca 35 000 oskyldiga civila har dödats, betecknas som folkmord.

Och vad hade en sionist som Netanyahu att säga om det? Jo, ICC är antisemiter. Det är så groteskt. Tror han verkligen att folk är dumma?

Internationella brottmålsdomstolen (ICC) är en oberoende institution. Den skapades för att lagföra individer för de allvarligaste internationella brotten, såsom folkmord och krigsförbrytelser. ICC har ett mycket brett stöd från över 120 stater och anses vara en mycket viktig del av det internationella rättssystemet.

www.aftonbladet.se/nyheter/a/dRrGpX/arresteringsorder-mot-israels-premiarminister-netanyahu

"

?Avsiktligt och medvetet?

?Kammaren ansåg att det finns rimliga skäl att tro att både individer avsiktligt och medvetet har berövat civilbefolkningen i Gaza föremål som är oumbärliga för deras överlevnad, inklusive mat, vatten och medicin och medicinska förnödenheter, såväl som bränsle och elektricitet?, skriver parlamentet.

Tre domare utfärdade i ett gemensamt beslut en arresteringsorder för Netanyahu och Israels tidigare försvarsminister Yoav Gallant, skriver AP."

• nihka
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-21 19:16:40 följande:
    Vänta lite och snart kommer någon att skriva "ICC  är hamas" 😆 Ska vi gissa vem?
    Absolut! Hamas gren i Haag *ironi*.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-21 21:01:32 följande:

Netanyahu är Israels nuvarande premiärminister. Han är även ledare för Likudpartiet och är övertygad sionist med sionistiska idéer om hur en judisk stat skulle byggas. Dessa idéer handlar bla om etnisk rensning av palestinier, anekteringar av deras områden och byggandet av olagliga bosättningar.

ICC har nu begärt att han ska arresteras pga att medvetet använt svält mot civil befolkning. Jag är ganska säker att detta tillsammans med att ca 35 000 oskyldiga civila har dödats, betecknas som folkmord.

Och vad hade en sionist som Netanyahu att säga om det? Jo, ICC är antisemiter. Det är så groteskt. Tror han verkligen att folk är dumma?

Internationella brottmålsdomstolen (ICC) är en oberoende institution. Den skapades för att lagföra individer för de allvarligaste internationella brotten, såsom folkmord och krigsförbrytelser. ICC har ett mycket brett stöd från över 120 stater och anses vara en mycket viktig del av det internationella rättssystemet.

www.aftonbladet.se/nyheter/a/dRrGpX/arresteringsorder-mot-israels-premiarminister-netanyahu

"

?Kammaren ansåg att det finns rimliga skäl att tro att både individer avsiktligt och medvetet har berövat civilbefolkningen i Gaza föremål som är oumbärliga för deras överlevnad, inklusive mat, vatten och medicin och medicinska förnödenheter, såväl som bränsle och elektricitet?, skriver parlamentet.

Tre domare utfärdade i ett gemensamt beslut en arresteringsorder för Netanyahu och Israels tidigare försvarsminister Yoav Gallant, skriver AP."

EU står bakom arresteringsodern. Hamas gren i EU *ironi*
  • Anonym (Antiextremist)

SD är ett parti skapat av nazister. När nu ledaren för det partiet försvarar israeliska politiker och är på deras sida, då tänker man att de sraeliska politikerna borde börja fundera på vad är det för fel på deras politik.

• nihka
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-21 23:08:59 följande:

SD är ett parti skapat av nazister. När nu ledaren för det partiet försvarar israeliska politiker och är på deras sida, då tänker man att de sraeliska politikerna borde börja fundera på vad är det för fel på deras politik.

SD är inte så noga med muslimer, så det finns inget överraskande med det uttalandet.
  • Anonym (fi)
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-21 19:46:50 följande:
    Du borde läsa vad tråden handlar om. 
    Precis. En hel tråd om "sionister". Vad är poängen? Vad vill du uppnå?

.
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-21 19:01:14 följande:
    Om det som du påstår verkligen stämmer så är det självklart att jag inte gjorde det medvetet. Har även sökt info om det men hittar inget. Varsågod och länka till pålitlig källa.
    Då har du inte sökt särskilt noga. Här ar den artiga versionen av slutet på den historien
    www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/utredning-om-hijabmisshandel-nedlagd

.
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-21 18:57:18 följande:
    Läs hela kommentaren en gång till och du kommer att förstå att jag beskriver just den revisionistiska formen av sionism. t. 

Så i ett inlägg om revisionistisk sionism så börjar du med "Sionismen grundat av Zeev Jabotinsky"? Utan ordet "revisionistisk"?!

Det är nästan så att man tror att du verkligen har fått för dig att det är samma sak. Eller vill att andra ska tro att det är samma sak.

• AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-21 19:24:00 följande:
    Du är den absolut sista personen på jorden att kräva belägg. 

Som sagt, det här är tråden om antisionism och antisemitism.
    Då är det ju du som avvek från ämnet. Och om man påstår något, framför allt sånt som andra inte alls känner igen, då bör man belägga det självklart. Och vad menar du egentligen? Jag brukar ange källor, du gör det ytterst sällan. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-21 19:54:30 följande:
    Nej, du skrev att Bibeln ger rättighet till judar att slå sig ner i Palestina. Med andra ord tycker du att de har rätt att bygga ett land där eftersom enligt Bibeln är det deras land. Därmed visade du att dina åsikter är mycket förlegade men framförallt mycket extrema.

Du kanske vill ge samma rätt till islamisterna när det gäller Koran?
    NEJ. Det har jag just inte skrivit ,  jag har skrivit raka motsatsen. Läs lite bättre, så att man inte behöver diskutera över ingenting. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-21 21:01:32 följande:

"

Vi förstår dig nog alldeles rätt. Du försöker låtsas att alla vanliga sionister skulle vara extrema revisionistiska sionister. Det är ungefär som att låtsas att alla socialdemokrater är kommunister. 

Är ICC antisemitiskt? FN verkar vara det. Här gjorde SD-ledamot för en gångs skull något bra genom att påpeka att det har antagits 112 resolutioner mot Israel de senaste nio åren, och bara 45 mot övriga världen. 

Detta måste ju vara orimligt. Det finns gott om skurkstater, medan Israel faktiskt är en rättsstat. Det finns mycket taktiska och praktiska funderingar där. Utan att ha kollat nu, men jag tror inte att man kritiserar Saudiarabien så värst mycket, trots att de dödar så många fler civila (minst 10 gånger så många) i Yemen än vad Israel gör i Gaza.

Sveriges stöd till Israelkritisk FN-resolution (Skriftlig fråga 2021/22:587 av Björn Söder (SD)) | Sveriges riksdag

• Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-11-22 09:13:39 följande:
    Vi förstår dig nog alldeles rätt. Du försöker låtsas att alla vanliga sionister skulle vara extrema revisionistiska sionister. Det är ungefär som att låtsas att alla socialdemokrater är kommunister. 

Är ICC antisemitiskt? FN verkar vara det. Här gjorde SD-ledamot för en gångs skull något bra genom att påpeka att det har antagits 112 resolutioner mot Israel de senaste nio åren, och bara 45 mot övriga världen. 

Detta måste ju vara orimligt. Det finns gott om skurkstater, medan Israel faktiskt är en rättsstat. Det finns mycket taktiska och praktiska funderingar där. Utan att ha kollat nu, men jag tror inte att man kritiserar Saudiarabien så värst mycket, trots att de dödar så många fler civila (minst 10 gånger så många) i Yemen än vad Israel gör i Gaza.

Sveriges stöd till Israelkritisk FN-resolution (Skriftlig fråga 2021/22:587 av Björn Söder (SD)) | Sveriges riksdag

Du har skrivit mycket märkliga saker tidigare men den det här tar priset. Du tycker att en antisemit och homofob ska nu definiera vad som som antisemitism? 

Han har tidigare stolt poserat på en bild med Franz Schönhuber, en tidigare Waffen-SS-soldat. Söder har varit inblandad i flera kontroversiella uttalanden:

Antisemitismanklagelser: 2014 gjorde Söder uttalanden om judars nationella identitet som ledde till anklagelser om antisemitism.

HBTQ-frågor: Han har upprepade gånger kritiserats för sina uttalanden om HBTQ-personer och Pride-rörelsen.

Nyligen har Söder petats från SD:s partistyrelse efter över 22 års medlemskap.
    Detta beslut togs efter en rad kontroversiella uttalanden, särskilt rörande HBTQ-frågor och anklagelser mot statsministern och talmannen.

Revisioniskt sionism är en form av sionism. 

Nästan hela Netanyahus regering följer just den formen av sionism. 

Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism