• Anonym (Antiextremist)

Antisionism är inte antisemitism

Antisionism och antisemitism är två totalt olika begrepp som borde oftare diskuteras.

Antisionism innebär motstånd mot den politiska rörelsen sionismen. Det finns olika typer av sionism. Antisionism innebär kritik av Israels politik och är inte fientligt inställd mot judar som folk. Man kritiserar tex att Israel anekterar palestinska områden, fördriver palestinier från deras hem, dödar så extremt mycket oskyldiga civila, den olagliga ockupationen, olagliga bosättningar inom palestinska områden, rasism och demonisering av araber eller som senast när folkmord och mord på palestinska barn i Gaza hyllas osv. Jag förstår tex inte heller att sionisterna hänvisar till bibliska citat för att idag göra anspråk till ett område där det lever ett annat folk. Det krockar fullständigt med mina moderna demokratiska värderingar.

Antisemitism, däremot, är fientlighet, hat eller fördomar mot judar som etnisk eller religiös grupp.

Men endå är det väldigt många israelvänner och sionister som blandar ihop dessa begrepp och anklagar folk för antisemitism, när man egentligen kritiserar tex hemska krigsbrott som begås av Israel. Försöker man på det sättet skrämma en till tystnad? Är vår yttrandefrihet hotad?
  • Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-11-23 18:40:03 följande:
    SPAM! Så dålig läsförståelse kan man knappast ha! 
    Du måste lära dig att saklighet i diskussioner är en grundpelare för meningsfull kommunikation. Att aktivt motverka lögner och osakliga argumentationstekniker är avgörande för att upprätthålla en hög nivå av diskurs i samhället och inte minst i diskussioner om Israel. Det är det jag bevisae. Du visar gång på gång att du inte kan föra en saklig diskussion, undviker att svara på mycket tydliga och relevanta frågor. 
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-11-23 12:33:27 följande:
    ICC har just INGA konkreta bevis. De anser att det är möjligt att det är så, men de vet inte. 
    ICC hävdar att det finns "rimliga skäl" att tro att israeliska politiker avsiktligt berövat civilbefolkningen i Gaza nödvändiga resurser som mat, vatten och medicin, vilket klassas som användning av svält som vapen.

Domstolen anser att dessa handlingar utgör brott mot internationell rätt under den pågående konflikten.

ICC använder "rimliga skäl" som en standard för att avgöra om det finns tillräcklig grund för att tro att ett brott har begåtts och därmed inleda en utredning. Detta innebär att det måste finnas tillräckliga bevis och indikationer på att handlingar som faller under ICC:s jurisdiktion, såsom folkmord, krigsförbrytelser eller brott mot mänskligheten, har ägt rum.

Beslutet baseras på en granskning av tillgängliga bevis och information.
  • KillBill
    AndreaBD skrev 2024-11-23 18:02:34 följande:
    Dubbelkollade - uppenbarligen började Israel med flygbombningar på en del av Gaza den 9. oktober.  Jag måste ha blandat ihop med markoffensiven som började ungefär tre veckor senare. Här är en bra översikt:

www.ui.se/landguiden/lander-och-omraden/asien/israel/kalendarium/

Jag tycker dock - hur kan man klandra Israel för att de har svarat på en sån fruktansvärt attack? Det är en sak att säga efter två, tre månader att det bör räcka snart. Men att förvänta sig att de inte svarar alls på attacken, hur tänker man då? 

Israels svar på Hamas terrorattack inleddes redan den 7 oktober 2023.  

Anledningen till att Benjamin Netanyahu,och Yoav Gallant är anklagade för krigsförbrytelser och brott mot mänskligheten ärmsjälvklart inte på att de har svarat på Hamas terrorattack, de hade Israel legitima skäl att göra.   

Anledningen till att  ICC har utfärdat arresteringsorder mot 
    Benjamin Netanyahu,och Yoav Gallant beror på att Israel misstänks avsiktligt ha riktat attacker mot civila, använt svält som krigsmetod och orsakat stort lidande bland civilbefolkningen i Gaza under den pågående konflikten. misstankarna rör brott mot mänskligheten 

ICC tidigare utfärdat en arresteringsorder mot Hamas-terroristen Mohammed Deif för brott mot mänskligheten men han är sannolikt redan död (men hans död är inte bekräftad av terroristerna i Hamas).  
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-11-23 18:05:27 följande:
    Och det har de INTE gjort den 8. Oktober redan. Då hade de all anledning att reagera på den hemska attacken. Och det gjorde de först den 9. oktober. Och då var det definitivt fortfarande en rimlig reaktion.  

?Kammaren ansåg att det finns rimliga skäl att tro att både individer avsiktligt och medvetet har berövat civilbefolkningen i Gaza föremål som är oumbärliga för deras överlevnad, inklusive mat, vatten och medicin och medicinska förnödenheter, såväl som bränsle och elektricitet?, skriver parlamentet.

Tre domare utfärdade i ett gemensamt beslut en arresteringsorder för Netanyahu..."

www.aftonbladet.se/nyheter/a/dRrGpX/arresteringsorder-mot-israels-premiarminister-netanyahu

Att döda och svälta civila är inte en rimlig reaktion. Men självklart ska ni israelvänner förvränga precis allting för att försvara krigsförbrytare i Israel.

• AndreaBD
    KillBill skrev 2024-11-23 19:08:43 följande:
    Israels svar på Hamas terrorattack inleddes redan den 7 oktober 2023.  

Anledningen till att Benjamin Netanyahu,och Yoav Gallant är anklagade för krigsförbrytelser och brott mot mänskligheten ärmsjälvklart inte på att de har svarat på Hamas terrorattack, de hade Israel legitima skäl att göra.   

Anledningen till att  ICC har utfärdat arresteringsorder mot Benjamin Netanyahu,och Yoav Gallant beror på att Israel misstänks avsiktligt ha riktat attacker mot civila, använt svält som krigsmetod och orsakat stort lidande bland civilbefolkningen i Gaza under den pågående konflikten. misstankarna rör brott mot mänskligheten 

ICC tidigare utfärdat en arresteringsorder mot Hamas-terroristen Mohammed Deif för brott mot mänskligheten men han är sannolikt redan död (men hans död är inte bekräftad av terroristerna i Hamas).  
    Du har inte gett några belägg för att Israels svar på terrorattacken skulle ha börjat redan den 7. oktober. Det står att det började den 9. oktober. Så snabbt klarar man ju knappt att svara. 

Och jag vet vad Israel anklagas för - det där med folkmord har de släppt, har du märkt ? Och det är ju ändå bara gissningar.
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-23 19:46:18 följande:

?Kammaren ansåg att det finns rimliga skäl att tro att både individer avsiktligt och medvetet har berövat civilbefolkningen i Gaza föremål som är oumbärliga för deras överlevnad, inklusive mat, vatten och medicin och medicinska förnödenheter, såväl som bränsle och elektricitet?, skriver parlamentet.

Tre domare utfärdade i ett gemensamt beslut en arresteringsorder för Netanyahu..."

www.aftonbladet.se/nyheter/a/dRrGpX/arresteringsorder-mot-israels-premiarminister-netanyahu

Att döda och svälta civila är inte en rimlig reaktion. Men självklart ska ni israelvänner förvränga precis allting för att försvara krigsförbrytare i Israel.

Det här har ju inget med mitt inlägg att göra, så varför gånger du detta efter mitt inlägg??? SPAM! 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-23 19:04:45 följande:
    ICC hävdar att det finns "rimliga skäl" att tro att israeliska politiker avsiktligt berövat civilbefolkningen i Gaza nödvändiga resurser som mat, vatten och medicin, vilket klassas som användning av svält som vapen.

Domstolen anser att dessa handlingar utgör brott mot internationell rätt under den pågående konflikten.

ICC använder "rimliga skäl" som en standard för att avgöra om det finns tillräcklig grund för att tro att ett brott har begåtts och därmed inleda en utredning. Detta innebär att det måste finnas tillräckliga bevis och indikationer på att handlingar som faller under ICC:s jurisdiktion, såsom folkmord, krigsförbrytelser eller brott mot mänskligheten, har ägt rum.

Beslutet baseras på en granskning av tillgängliga bevis och information.
    att de KAN ha gjort. Inte särskilt säket.
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-23 18:46:11 följande:
    Du måste lära dig att saklighet i diskussioner är en grundpelare för meningsfull kommunikation. Att aktivt motverka lögner och osakliga argumentationstekniker är avgörande för att upprätthålla en hög nivå av diskurs i samhället och inte minst i diskussioner om Israel. Det är det jag bevisae. Du visar gång på gång att du inte kan föra en saklig diskussion, undviker att svara på mycket tydliga och relevanta frågor. 
    SPAM
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-11-23 23:10:23 följande:
    Det här har ju inget med mitt inlägg att göra, så varför gånger du detta efter mitt inlägg??? SPAM! 
    Du är lite förvirrad och verkar inte längre veta vad du har skrivit. Du vet inte heller vad spam är för något.

Du skrev att det var rimligt svar från Israel och jag förklarade för dig att det är inte "rimligt svar" att döda civila palestinier. ICC håller inte heller med dig. Israels politiker är krigsförbrytare och det är hemskt att världen inte reagerar medan Israel dödar oskyldiga civila. 17 000 barn dödades hittils.
Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism