• Anonym (Antiextremist)

Antisionism är inte antisemitism

Antisionism och antisemitism är två totalt olika begrepp som borde oftare diskuteras.

Antisionism innebär motstånd mot den politiska rörelsen sionismen. Det finns olika typer av sionism. Antisionism innebär kritik av Israels politik och är inte fientligt inställd mot judar som folk. Man kritiserar tex att Israel anekterar palestinska områden, fördriver palestinier från deras hem, dödar så extremt mycket oskyldiga civila, den olagliga ockupationen, olagliga bosättningar inom palestinska områden, rasism och demonisering av araber eller som senast när folkmord och mord på palestinska barn i Gaza hyllas osv. Jag förstår tex inte heller att sionisterna hänvisar till bibliska citat för att idag göra anspråk till ett område där det lever ett annat folk. Det krockar fullständigt med mina moderna demokratiska värderingar.

Antisemitism, däremot, är fientlighet, hat eller fördomar mot judar som etnisk eller religiös grupp.

Men endå är det väldigt många israelvänner och sionister som blandar ihop dessa begrepp och anklagar folk för antisemitism, när man egentligen kritiserar tex hemska krigsbrott som begås av Israel. Försöker man på det sättet skrämma en till tystnad? Är vår yttrandefrihet hotad?
  • Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism
  • Padirac
    AndreaBD skrev 2024-11-24 19:15:44 följande:
    Det här borde du definitivt ha förstått bättre. Och du kan lita på att en lärare vet, hur man uttrycker sig så att andra förstår. Annars skulle man få väldigt mycket problem! Men det är klart att jag är ändå lite mindre noga här. 

Nej, jag menade förstås inte att andra också är skyldiga (även om det kan vara så, jag utesluter inte det). Men jag menade att det är ytterst osannolikt att alla skulle ha gått med på det, om man hade gjort upp en plan för t.ex. folkmord. Det blir en betydligt högre tröskel om det är en hel grupp, där alla ska tycka att det är okej. 
    Jag tror inte att alla i Nazityskland gjort upp om att utrota den judiska befolkningen, ändå gick människor med på det och medverkade. 

Judehatet var stort i hela Europa.  Hur stort är hatet mot palestinier i Israel, hur stort är hatet mot judar i Palestina och andra muslimska länder.  Vilka går med på vad utan att ha gjort upp en plan för folkmord. Det räcker tydligen med att ledande makthavare har en plan. 
  • Mentat
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-24 18:57:35 följande:
    Du upreppar dig som en papegoja...
    Enda skälet till att jag upprepar mig är att du ständigt tjatar om din hittepådefinition av sionism, kanske för att du inte offentligt vill medge att antisionism definitionsmässigt är ett krav på att Israel skall utplånad.

Dun teknik har ett namn: "Halmgubbe"
  • Anonym (On point)
    AndreaBD skrev 2024-11-24 19:09:16 följande:
    I bananrepubliker? Det ska inte gå att avskaffa demokratin. Eller åtminstone så är trösklarna väldigt höga, 2/3 delars majoritet eller val emellan t. ex., om man ska ändra något grundläggande, grundlagar, m.m.

Din definition av antisionism är dock bara din egen, för egentligen måste det ju betyda att man skulle vara mot sionism generellt. Och sionism kan i grunden ju vara så grundläggande som att judarna bör ha en egen stat i området. Inget om hur stort det ska vara. 
    Det har funnits gott om despoter som kommit till makten via val och inte bara i bananrepubliker.  Man kan knappast kalla Ryssland en bananrepublik 

Sionism är en politisk rörelse som strävar efter att återförena det judiska folket och skapa ett permanent hem i Eretz Israel (landet Israel), eller Palestina som romarna kallade område.

Antisionism är motstånd mot sionism, alltså de politiska strävandena att skapa en judisk nationalstat och, efter staten Israels grundande 1948, att bevara eller stärka denna statsbildning, Något som också skedde 1947. Dock har Sionisterna och staten Israel med sin krigsmakt utökat sina gränser sedan dess.  Det finns också tecken på att den nuvarande regimen vill utöka sitt territorium ännu mer, för att tillslut inbegripa hela Palestina.

Antisionisterna företräder företrädesvis åsikten att en folkgrupp inte kan ha ensamrätt över ett territorium. Detta har ingenting med antisemitism att göra, trots att vissa påstår detta.  Det finns antisionister även bland judarna i Israel som hellre vill leva tillsammans med övriga palestinier än vara i krig med dessa.

Sionisterna är emot en tvåstatslösning. De vill inte ha någon Palestinsk stat.  
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-11-24 19:21:11 följande:
    Nej, jag kommer bara inte fram till samma slutsats. Eftersom DU tänker selektivt och ologiskt. 

Varför skulle det ens vara en förvanskning av den judiska tron? Det står ju så i Toran (antar jag). Det är bara ett exempel på vad som händer om man tar religion ordagrant. Det gör inte judendomen generellt (inte kristendomen heller, däremot islam). De flesta judar tar det inte ordagrant och jag tror inte ens att Golda Meir gjorde det.

När sa hon det? Under ett krig? Det är sånt som ledare säger i extremsituationer. Kolla bara vad George Bush sa under Kuwait- och Irak- krigen! 
    Du är en mästare på att säga emot dig själv 😄

Dina islamofobiska åsikter går väl ihop med sionismen. Du borde veta att det finns fanatiska extremister inom alla religioner. Kolla bara på de fanatiska bosättarna tex. 

Sionismen har hänvisat till Bibeln men har p
    rioriterat nationalism över religiösa värderingar. Sionister har skapat en etnisk-religiös stat som diskriminerar icke-judar. Sionismen har också lett till ockupation och förtryck av palestinier, olagliga bosättningar  och terror mot oskyldiga palestinier vilket strider mot judiska etiska principer. Sionismens rätta ansikte ser man tydligt idag i Gaza. Ca 17 000 dödade barn! Att avsiktligt och medvetet beröva civila mat och vatten är en av de värsta krigsbrotten.

Golda Meir sa vad hon menade. Det är löjligt att du nu påstår att hon sa något hon inte menade.

Du har ju också Ben-Gurions, sionisternas ledarens, syn på fördrivningen av palestinier som en nödvändighet för att skapa en judisk stat som har haft långtgående konsekvenser som fortsätter att påverka konflikten mellan Israel och palestinierna än idag. Israel fortsätter än idag att expandera bosättningar på ockuperad palestinsk mark, vilket är olagligt och fördöms av FN och internationella organisationer.
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Antiextremist)
    Mentat skrev 2024-11-24 20:07:16 följande:
    Enda skälet till att jag upprepar mig är att du ständigt tjatar om din hittepådefinition av sionism, kanske för att du inte offentligt vill medge att antisionism definitionsmässigt är ett krav på att Israel skall utplånad.

Dun teknik har ett namn: "Halmgubbe"
    Du behöver fördjupa dina kunskaper i ämnet så att du förstår att sionism är mycket mer än en fråga om ett judiskt land vara eller inte vara. Det skulle också hjälpa dig att utveckla vad du menar så att det inte blir pinsamt när du bara upprepar en meningslös mening "det är antisemitism" och du kan inte ens förklara varför du tycker det.
  • AndreaBD
    Padirac skrev 2024-11-24 19:59:04 följande:
    Jag tror inte att alla i Nazityskland gjort upp om att utrota den judiska befolkningen, ändå gick människor med på det och medverkade. 

Judehatet var stort i hela Europa.  Hur stort är hatet mot palestinier i Israel, hur stort är hatet mot judar i Palestina och andra muslimska länder.  Vilka går med på vad utan att ha gjort upp en plan för folkmord. Det räcker tydligen med att ledande makthavare har en plan. 
    Nu blev det lite tvärtom - jag skrev ju inte att det är lättare om en grupp gör upp om det, utan tvärtom att det är en högre tröskel om man får en sån plan presenterat för sig. Precis som du säger - de flesta människor var inte med i någon plan, faktiskt så hölls det ganska hemligt, efter att befolkningen hade protesterat mot förintelsen av psykiskt sjuka och handikappade. Då ville nazisterna inte ta några risker med förintelsen av judar. 

Men det här är inte den vinkeln som jag hade. Det jag skrev var ju att det vore lättare om EN man planerar och genomför ett folkmord. Om det är en hel grupp, så ökar chansen att någon säger något emot, vägrar gå med på det. Det var det jag menade. 

Konstigt nog så hade ju nazisterna faktiskt en plan som de gjorde i en större grupp. Det var Wannsee-konferensen. Men jag tror inte att det är vanligt att göra så. Och som sagt - Netanyahu är ingen diktator som skulle ha makt att bestämma sånt alldeles själv. Demokratier brukar ha inbyggda kontroller och säkerhetsåtgärder, och det har även Israel.  
  • Meddelande borttaget
  • AndreaBD
    Anonym (On point) skrev 2024-11-24 20:46:31 följande:
    Det har funnits gott om despoter som kommit till makten via val och inte bara i bananrepubliker.  Man kan knappast kalla Ryssland en bananrepublik 
    Njaa.... det skulle i alla fall inte hända i en etablerat demokrati. Det tror jag inte. Ryssland är ju ingen demokrati och har knappt varit det heller. Några år under Jeltsin, som släppt in Putin och för övrigt har varit full gjorde ju inte mycket nytta heller
Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism