• Anonym (Antiextremist)

Antisionism är inte antisemitism

Antisionism och antisemitism är två totalt olika begrepp som borde oftare diskuteras.

Antisionism innebär motstånd mot den politiska rörelsen sionismen. Det finns olika typer av sionism. Antisionism innebär kritik av Israels politik och är inte fientligt inställd mot judar som folk. Man kritiserar tex att Israel anekterar palestinska områden, fördriver palestinier från deras hem, dödar så extremt mycket oskyldiga civila, den olagliga ockupationen, olagliga bosättningar inom palestinska områden, rasism och demonisering av araber eller som senast när folkmord och mord på palestinska barn i Gaza hyllas osv. Jag förstår tex inte heller att sionisterna hänvisar till bibliska citat för att idag göra anspråk till ett område där det lever ett annat folk. Det krockar fullständigt med mina moderna demokratiska värderingar.

Antisemitism, däremot, är fientlighet, hat eller fördomar mot judar som etnisk eller religiös grupp.

Men endå är det väldigt många israelvänner och sionister som blandar ihop dessa begrepp och anklagar folk för antisemitism, när man egentligen kritiserar tex hemska krigsbrott som begås av Israel. Försöker man på det sättet skrämma en till tystnad? Är vår yttrandefrihet hotad?
  • Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism
  • nihka
    Mentat skrev 2024-11-27 13:03:08 följande:
    Jag kan notera att väldigt många inlägg i tråden handlar om att fel person har sagt något snarare än vad de har sagt.
    Det handlar om "hela bilden" igen. Alla förmår inte eller vill inte se den.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    FuckGoggleAskMe skrev 2024-11-27 17:29:04 följande:
    De verkar ha drygt 5% av rösterna enligt opinionsundersökningar. Alltså inte mycket att bli hysterisk om. 
    Hysteriskt naivt att tro att en högerextremistisk minister inte är något att oroa sig över. 
  • nihka
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-27 20:13:18 följande:

Hur tystas sanningen i Israel. Nu tystas även Haretz. Yttrandefrihet finns inte. Sionismen i nötskal. I Israel visar de inte ens vad som verkligen händer i Gaza. 

"Like his friends Putin, Erdo?an, and Orbán, Netanyahu is trying to silence a critical, independent newspaper,? the statement said. ?Haaretz will not balk and will not morph into a government pamphlet that publishes messages approved by the government and its leader."

edition.cnn.com/2024/11/25/middleeast/israel-sanctions-haaretz-over-comments-intl-hnk/index.html

Censur av en liberal tidning i en "demokrati"...
  • nihka
    AndreaBD skrev 2024-11-28 23:47:44 följande:
    Och som vanligt ingen källa, så att man inte kan bilda sig en uppfattning vad det är för tidning som skriver så. 
    Ingen källa? Det står ju högst upp . Med stora feta bokstäver: Omni. Du kanske menar källhänvisning eller länk? För övrigt tog det mig mindre än mig 30 sekunder att hitta till artikeln. Säg att du skojar när du säger att du är lärare i svenska.
  • nihka
    AndreaBD skrev 2024-11-29 12:01:45 följande:

för 100:e gången - en screenshot är ingen källa. 

Ingen av oss kan vara 100 % säker vems bevis som är sanna. Och just därför är det fult att kalla andra för lögnare. Du sitter inte heller på sanningen som är totalt, helt säker. 

Men rent logiskt, vad är mest sannolikt? 

att Israel vill döda terroristerna som har begått hemska terrordåd, eller att de vill döda harmlösa journalister? 

att Israel vill få bort hotet för sin befolkning, eller att de vill få bort palestinska befolkningen av några "vit makt" - skäl?  När de själva inte är "vita" till största del heller. Man ser ju inte skillnaden på judar och araber i Israel, förutom de som är helt europeiska, men det är inte majoriteten. 

Problem med språket igen ser jag. Källa, källhänvisning och källförteckning är tre olika saker. Det fanns en källa. Däremot ingen källhänvisning eller källförteckning. Det tog mig mindre än 30 ekunder att hitta till artikeln.

Logik? Hur kommer logik in någonstans i krig?
  • Anonym (Antiextremist)
    nihka skrev 2024-11-30 03:17:07 följande:
    Censur av en liberal tidning i en "demokrati"...
    Ja, Israeliska politiker gör allt för att dölja sanningen. I Israel kan de inte mörda journalister som i Gaza men försöker med censur. Det är metoder som används av ledare som Putin och Erdogan

Det finns flera anledningar till censuren. Haaretz skiljer sig från andra israeliska tidningar främst genom sin politiska inriktning och rapporteringsstil:

Politisk Inriktning: Haaretz är känd för sin vänsterliberala hållning och kritiska inställning till den israeliska regeringen, särskilt under konflikter som Gazakriget.

Andra tidningar i Israel tenderar att ha mycket mer konservativa högerorienterade perspektiv.

Rapportering: Haaretz publicerar ofta artiklar som kritiserar regeringens politik och lyfter fram frågor om palestiniers mänskliga rättigheter och demokrati. Det gillar inte den högerextrema regeringen.

Detta står i kontrast till andra medier som har en regeringsvänlig rapportering.

Internationell Publik: Haaretz översätter en stor del av sitt material till engelska, vilket gör det tillgängligt för en global publik och bidrar till dess internationella inflytande. Det är också något som stör den högerextrema regeringen. Sanningen får inte visas varken i Israel eller utomlands.

Israel blockerar utländska journalister från Gaza för att begränsa rapporteringen om konflikten och förhindra oberoende granskning av både krigets fasor och Hamas påståenden. Det är medveten taktik. Den israeliska militären tillåter endast inbäddade journalister, där IDF styr vad man får skriva om.
  • Anonym (Antiextremist)

?Varför släpper Israel inte in utländska journalister i Gaza? Vad döljer Israel?? Det är rubriken på en osignerad ledare i den israeliska vänster-liberala tidningen Haaretz.

Tidningen kräver att journalister får komma in och rapportera. Att bäddas in med den israeliska armén går inte att jämföra med fri och oberoende journalistik, enligt ledaren.

?Genom att blockera journalister från Gaza hindrar Israel inte bara rapporteringen om krigets fasor, utan försvårar också granskningen i realtid av Hamas påståenden ? ett viktigt israeliskt intresse.?

SR:s Mellanösternkorrespondent Cecilia Uddén tar upp Haaretz ledare i sin utrikeskrönika på fredagen.

? Israel utreds för folkmord och inga oberoende utländska journalister finns på plats samtidigt som vi journalister ständigt anklagas för att dölja sanningen om Gaza."

"
  • nattuw
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-29 19:42:24 följande:
    Israelisk statistik? Vi ska lita på Israel som dödat 17 000 barn? Israel som just nu anklagas för folkmord på palestinier? 🤣
    Det är upp till var och en att själv bestämma om de liter mer på ogrundade uppgifter från terroristorganisationer eller om de föredrar att sätta större tilltro till officiell statistik från en demokratisk stat.
  • Anonym (Antiextremist)
    nattuw skrev 2024-11-30 23:38:26 följande:
    Det är upp till var och en att själv bestämma om de liter mer på ogrundade uppgifter från terroristorganisationer eller om de föredrar att sätta större tilltro till officiell statistik från en demokratisk stat.
    Jag litar på oberoende organisationer som FN, ICJ, ICC, Amnesty osv. Du, Andrea och andra israelvänner väljer att lita på Netanyahu och hans högerextremister som mördat över 17 000 oskyldiga barn och ska arresteras för folkmord. Valet är fritt.
Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism