• Anonym (Antiextremist)

Antisionism är inte antisemitism

Antisionism och antisemitism är två totalt olika begrepp som borde oftare diskuteras.

Antisionism innebär motstånd mot den politiska rörelsen sionismen. Det finns olika typer av sionism. Antisionism innebär kritik av Israels politik och är inte fientligt inställd mot judar som folk. Man kritiserar tex att Israel anekterar palestinska områden, fördriver palestinier från deras hem, dödar så extremt mycket oskyldiga civila, den olagliga ockupationen, olagliga bosättningar inom palestinska områden, rasism och demonisering av araber eller som senast när folkmord och mord på palestinska barn i Gaza hyllas osv. Jag förstår tex inte heller att sionisterna hänvisar till bibliska citat för att idag göra anspråk till ett område där det lever ett annat folk. Det krockar fullständigt med mina moderna demokratiska värderingar.

Antisemitism, däremot, är fientlighet, hat eller fördomar mot judar som etnisk eller religiös grupp.

Men endå är det väldigt många israelvänner och sionister som blandar ihop dessa begrepp och anklagar folk för antisemitism, när man egentligen kritiserar tex hemska krigsbrott som begås av Israel. Försöker man på det sättet skrämma en till tystnad? Är vår yttrandefrihet hotad?
  • Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism
  • nihka
    Anonym (Lost) skrev 2024-11-27 20:34:21 följande:

Vart ska Israel ta vägen? Varför stänger Egypten gränsen för palestinier? Varför finns inga demokratiska länder i Mellanöstern? 

Varför tillåter Sverige Moské-byggande som sponsras från dessa ickedemokratiska länder?

Massa frågor men få svar.

Ändå så finns människor som ser Sionister som det största problemet...

Finns det det? Var då?
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-29 19:28:43 följande:
    För alla normala människor som är någorlunda bildade är det uppenbart att källan är Omni och artikeln är skrivet av Kinga Sanden?

Det här är tragikomiskt.
    Det är klart att jag kan hitta det. Men jag gör mig inte besväret, om det ändå inte verkar vara värt det. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-01 02:57:19 följande:
    Jag litar på oberoende organisationer som FN, ICJ, ICC, Amnesty osv. Du, Andrea och andra israelvänner väljer att lita på Netanyahu och hans högerextremister som mördat över 17 000 oskyldiga barn och ska arresteras för folkmord. Valet är fritt.
    Fel. jag har sagt tydligt att jag inte litar på Netanyahu. Men jag litar på folk som lever i Israel, framför allt på de som har ursprung i den arabiska världen, eller den muslimska, i alla fall. Han här har turkiskt urspung och vuxit upp i Tyskland. Det här var lite skoj mest, men ändå talande:

www.youtube.com/shorts/eNhtLvgQVG8

Men här ett intervju med biträdande borgmästare av Jerusalem:

Luai Ahmed , svensk, ursprungligen från Yemen:

Mosab Hassan Youcef, son till en Hamas ledare i Gaza, som senare samarbetat med Israel för att hindra självmordsattentat:

Och Yoseph Haddad som förklarar exakt vilka rättigheter araber har i Israe och att det inte finns någon apartheid:

• AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-29 14:38:25 följande:

Etnisk rensning.

Den ultranationalistiske israeliske finansministern Bezalel Smotrich säger att Israel bör ockupera Gazaremsan och halvera dess palestinska befolkning genom att uppmuntra ?frivillig emigration?.

Varför spammar du ner tråden med extremister som ALLA här fördömer? Det finns ju inget att diskutera här. Han är en clown. Tyvärr så kommer det in clowner på ministerposter ibland. Vi kommer att se fler när Trump kommer tillbaka. Men de som han tillsätter är åtminstone intelligentare.
  • AndreaBD
    nihka skrev 2024-11-30 01:26:34 följande:
    Och så var det det där med läsförståelse igen...

Enbart i din värld är Hamas den enda källan till information utanför Israel och dina vänner och bekanta.

Nej, din kompis och vad hon hörde och inte hörde flyga över hennes hustak är inte en tillförlitlig källa gällande irsaeliska attacker mot Gaza. Det där med källkritiskt tänk igen...
    Jag kommer inte ihåg sammanhanget exakt nu. 
    Men då hade vi redan hade konstaterat att det uppenbarligen var den 8. oktober och att jag mindes fel när jag trodde att det var senare. Någon tidning hade ju då alla daturm på när hände vad. Det litar jag i regel på, för då har de ju säkert kollat noga när det gäller datum.

Nej, jag skulle inte lita ENDAST på observationer av folk på plats. Om det inte finns dokumenterat, dvs. foto, video eller liknande. Jag var mest nyfiken själv om jag kunde bekräfta det utifrån hennes observation också. Men den utgör förstås inte främsta källan. 
  • AndreaBD
    nihka skrev 2024-11-30 01:35:20 följande:
    Du tror inte någon som motsätter sig hur Israel slaktar den civila palestinska befolkningen i Gaza har förmågan att tänka själv?
    Sammanhang? Vad har detta med inlägget att göra som du svarade på? 
  • nihka
    AndreaBD skrev 2024-12-01 10:40:36 följande:
    Det är klart att jag kan hitta det. Men jag gör mig inte besväret, om det ändå inte verkar vara värt det. 
    Lögn. Eller så är det återigen det extremt dåliga minnet som spökar. Du förstod inte att källan fanns utan beklagade dig knackigt över att den inte fanns:

"Och som vanligt ingen källa, så att man inte kan bilda sig en uppfattning vad det är för tidning som skriver så. "
  • nihka
    AndreaBD skrev 2024-12-01 11:18:51 följande:
    Sammanhang? Vad har detta med inlägget att göra som du svarade på? 
    Bry dig inte om det. Det kräver basal läsförståelse.
  • AndreaBD
    nihka skrev 2024-11-30 01:57:57 följande:
    Jag orkar inte längre försöka reda i vad du pratar om i dina texter. Du får be någon korrekturäsa innan du postar.

Fortfarande är den civila befolkningen i Gaza under beskjutning från Israel. Det är Israel som dödar den civila befolkningen i Gaza.

Och varifrån får du dina rapporter om att Hamas vill att så många civila palestinier som möjligt dör? Den privata bekantskapskretsen igen? Någon som hörde en hamasledare prata utanför deras dörr?

"Sina civila"? Det är inte Hamas civila. Det är Gazas civila. 

Jag minns inte att någon någonsin har haft svårt att förstå mina texter - förutom kanske någon gång om jag har varit lite impulsiv och har hoppat i tankarna lite för fort. Men det händer mycket sällan, och då brukar folk kunna fråga efter den konkreta delen, hur jag menar. Och då kan man förklara det. Om du inte kan ange VAD du inte förstår, så hänger det tyvärr på din läsförståelse. 

Vi kanske inte vet i detalj hur mycket folk beskjuts i Gaza och vad som händer där i detalj. Men om man skulle vilja ha slut på det, varför slutar man inte skicka raketer från Gaza då? Kan man kräva av Israel att de slutar kriga där om de FORTFARANDE blir beskjutna ifrån Gaza?  

Jo, på sätt och vis är det Hamas civila eftersom de är regeringen. Vi kan också säga Gazas regering mot Gazas civivla om du föredrar. Precis som Israels regering och militär  mot Israels civila. Och Israels civivla dödas också. Bara många färre. Och varför så mycket färre? Jo, för att Israel har investerat mycket i sitt försvar, iron dome och annat. Hamas har inte satsat på befolkningens skydd alls. De har t.o.m. använt vattenledningar som de har fått donerat till vapen. Och därför har Gaza dålig kvalitet på dricksvatten. 

• AndreaBD
    nihka skrev 2024-11-30 01:35:20 följande:
    Du tror inte någon som motsätter sig hur Israel slaktar den civila palestinska befolkningen i Gaza har förmågan att tänka själv?
    Det är inget svar på frågan. 
Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism