• Anonym (Antiextremist)

Antisionism är inte antisemitism

Antisionism och antisemitism är två totalt olika begrepp som borde oftare diskuteras.

Antisionism innebär motstånd mot den politiska rörelsen sionismen. Det finns olika typer av sionism. Antisionism innebär kritik av Israels politik och är inte fientligt inställd mot judar som folk. Man kritiserar tex att Israel anekterar palestinska områden, fördriver palestinier från deras hem, dödar så extremt mycket oskyldiga civila, den olagliga ockupationen, olagliga bosättningar inom palestinska områden, rasism och demonisering av araber eller som senast när folkmord och mord på palestinska barn i Gaza hyllas osv. Jag förstår tex inte heller att sionisterna hänvisar till bibliska citat för att idag göra anspråk till ett område där det lever ett annat folk. Det krockar fullständigt med mina moderna demokratiska värderingar.

Antisemitism, däremot, är fientlighet, hat eller fördomar mot judar som etnisk eller religiös grupp.

Men endå är det väldigt många israelvänner och sionister som blandar ihop dessa begrepp och anklagar folk för antisemitism, när man egentligen kritiserar tex hemska krigsbrott som begås av Israel. Försöker man på det sättet skrämma en till tystnad? Är vår yttrandefrihet hotad?
  • Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism
  • AndreaBD
    nihka skrev 2024-12-08 12:08:40 följande:
    Det spelar ingen roll hur stort Sudan är. Det var bara ett exempel. Det finns mängder av platser där förhållandena är på ett sätt i ett område medan de är på ett helt annat sätt en bit bort. Saknar du helt och hållet överföringsförmåga?
    Nej, det gör jag verkligen inte. Men det här är INTE en liknelse, det här är att jämnställa två förhållnaden, som inte skulle kunna vara mer olika. Det är inte ens att jämnföra äpplen och päron - snarare äpplen och höghus... eller vad som helst...  
  • AndreaBD
    nihka skrev 2024-12-08 12:32:35 följande:
    Den flög visst rakt över huvudet på dig. Yes. Israel är inte så bra på att samarbeta med Israel. När höger hand inte vet, eller iaf säger sig inte veta vad vänster hand gör. En hand spränger vattenverk och den andra säger att det får man inte göra. Resultat: ytterligare ett sprängt varttenverk och än mindre vatten att fördela bland invånarna i Gaza. Check för Israel.

Samma med hjälpsändningar.
    Okej, jag trodde det var ett slarvfel, att du tänkte skriva: Israel är inte bra på att samarbeta med FN.

Det stämmer iofs att det kan vara lite rörigt i Israel. Min personliga erfarenhet. Dock.... inte inom militären. 
  • AndreaBD
    nihka skrev 2024-12-08 12:38:41 följande:
    Du kanske ska börjar skriva vad du menar istället för det du skriver?
    Det är endast fråga om längd. Man vill inte skriva för långt. 
  • nihka
    AndreaBD skrev 2024-12-08 12:29:41 följande:
    Här kan man faktiskt inte tolka fel, så jag rekommenderar att läsa igen. 
    Vilken av ordsalladen vill du att jag ska läsa igen? 

Människorna i Gaza har inte tillräckligt med mat och du ifrågasätter att man postar klipp som bekräftar detta. Hur är det ställt egentligen?

Klippet du postade visar inte alls att människorna i Gaza har gott om mat. det visade att det inte är helt slut på mat överallt. Och du kan inte se på människor om de har ätit tillräckligt med mat en dag. Det behöver inte alls finnas ström överallt för att ladda en mobiltelefon. Du har ett väldigt konstigt förhållningssätt till fakta och vad som är bevis.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    AndreaBD skrev 2024-12-08 12:43:01 följande:
    Okej, jag trodde det var ett slarvfel, att du tänkte skriva: Israel är inte bra på att samarbeta med FN.

Det stämmer iofs att det kan vara lite rörigt i Israel. Min personliga erfarenhet. Dock.... inte inom militären. 
    Inte det heller. Israel är varken bra på att samarbete med sig själv eller FN.

Ändå var mitt exempel *tada* militären. Alltså leder din "personliga erfarenhet" dig återigen fel.
  • nihka
    AndreaBD skrev 2024-12-08 12:35:52 följande:
    Jag kan inte säga annat än att du verkar sakna nyanser. Allt är bara svart eller vitt? 

Jo, det spelar roll om något är viktigt, eller om det bara var en detalj. Nu vet jag inte vad du menar exakt. 

Var glad då att jag förklarar om det har blivit oklart. Det kan alltid hända när människor kommunicerar. Eftersom du generellt vägrar göra det, blockerar du ju diskussioner. Men jag tänker inte lägga mer tid på barnsligheter.
    Det är DU som saknar nyanser. Det är DU som står för det kategoriska: Det finns gott om mat. Ingen svälter eller går hungrig. DU.
  • nihka
    AndreaBD skrev 2024-12-08 12:44:01 följande:
    Stringens, så funkar det kort.
  • nihka
    AndreaBD skrev 2024-12-08 12:40:12 följande:
    Nej, det gör jag verkligen inte. Men det här är INTE en liknelse, det här är att jämnställa två förhållnaden, som inte skulle kunna vara mer olika. Det är inte ens att jämnföra äpplen och päron - snarare äpplen och höghus... eller vad som helst...  
    Överföringsförmåga?
  • Anonym (Antiextremist)
    nihka skrev 2024-12-08 12:18:41 följande:
    Du förstår alltså dina egna texter så dåligt att du inte vet vad du skriver?

Men vad sägs om att jag citerar dig och du sedan skriver ett dussin försvarsinlägg som när det slutligen går upp för dig att det är du som har skrivit det citerade mynnar ut i ett typ Jag hade bråttom, eller Jag behöver inte förklarar mig så exakt, eller Det har ingen relevans. Det är väl en rolig lek. Ska vi köra den igen?
    Haha så sant. Att ha extrema åsikter och vara förvirrad hänger kanske ihop. Extrema åsikter är svårt att sälja till smarta människor och då försöker extremisterna med faktaförvanskning och lögner. Det är mycket vanligt just när det gäller israelvänner. När även lögnerna avslöjas då kommer de med massa svammel om att man hade bråttom, att vi har dålig läsförståelse, att man är antisemit, att de inte menade så som de skrev osv. Det finns så mycket fakta om konflikten Israel-Palestina från oberoende och pålitliga källor men dessa extremister litar blint bara på källor med starka kopplingar till Israel. Det är tragikomiskt.
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-12-08 12:44:01 följande:
    Det är en fråga om att förklara hur man tänker. Vissa tänker kort och andra tänker längre. Man måste kunna förklara sin ståndpunkt och argumentera. I alla fall om man är en mogen person som använder sunt förnuft. 

Det är nödvändigt att man är påläst när det gäller konflikten Israel-Palestina. Det är också viktigt att vara källkritisk. I det här fallet betyder det att man sållar bort information från krigande parter. FN, Amnesty, Human Rights Watch, Läkare utan gränser osv är exempel på oberoende pålitliga källor. Israel och Hamas är inte det.
Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism