• Anonym (Antiextremist)

Antisionism är inte antisemitism

Antisionism och antisemitism är två totalt olika begrepp som borde oftare diskuteras.

Antisionism innebär motstånd mot den politiska rörelsen sionismen. Det finns olika typer av sionism. Antisionism innebär kritik av Israels politik och är inte fientligt inställd mot judar som folk. Man kritiserar tex att Israel anekterar palestinska områden, fördriver palestinier från deras hem, dödar så extremt mycket oskyldiga civila, den olagliga ockupationen, olagliga bosättningar inom palestinska områden, rasism och demonisering av araber eller som senast när folkmord och mord på palestinska barn i Gaza hyllas osv. Jag förstår tex inte heller att sionisterna hänvisar till bibliska citat för att idag göra anspråk till ett område där det lever ett annat folk. Det krockar fullständigt med mina moderna demokratiska värderingar.

Antisemitism, däremot, är fientlighet, hat eller fördomar mot judar som etnisk eller religiös grupp.

Men endå är det väldigt många israelvänner och sionister som blandar ihop dessa begrepp och anklagar folk för antisemitism, när man egentligen kritiserar tex hemska krigsbrott som begås av Israel. Försöker man på det sättet skrämma en till tystnad? Är vår yttrandefrihet hotad?
  • Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism
  • nattuw
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-16 19:09:19 följande:
    Men endå är det väldigt många israelvänner och sionister som blandar ihop dessa begrepp och anklagar folk för antisemitism, när man egentligen kritiserar tex hemska krigsbrott som begås av Israel. Försöker man på det sättet skrämma en till tystnad? Är vår yttrandefrihet hotad?
    Varför försöker så många som har hämtat sina åsikter från 1930-talets Tyskland låtsas som att det är den Israeliska staten de kritiserar?
  • Anonym (Antiextremist)
    FuckGoggleAskMe skrev 2024-11-18 22:21:33 följande:
    Jag har verifierat min fakta genom att titta hur Britannica definierar sionism. 
    Tycker det känns lite mer tillförlitligt än att tro på din hemmasnickrade definition. Eller representerar du något ännu större uppslagsverk? 
    Vänligen beskriv då för mig vilka av dagens områden och vilka lönder skulle "the ancient homeland of the jews" täcka? Hur stor är "Eretz Yisrael" enligt sionisterna? Vilka gränser har den Israel som definieras i Brittanicas beskrivning av Israel? 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-18 18:33:48 följande:
    Varje normal vuxen människa som läser mina kommentarer kan förstå att jag håller mig, väldigt strykt, till trådens ämne. Jag svarar på tex dina utsvävnigar men kommer alltid tillbaks till huvudämnet. 

Tveksamt, mycket tveksamt att du hänger med när du tex tror att sionism är en religion. 
    Försök inte påstå att JAG skulle ha sagt att sionism skulle vara en religion. Jag jämförde judendomen med andra religioner. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-18 18:33:48 följande:
    Varje normal vuxen människa som läser mina kommentarer kan förstå att jag håller mig, väldigt strykt, till trådens ämne.
    Det verkar de dock inte tycka. 
  • Anonym (Antiextremist)
    Mentat skrev 2024-11-18 21:33:18 följande:
    Det finns inget krav på exakt var gränsen skulle gå, det handlar om att Israel över huvud taget skall få existera och accepteras. Hur var det nu, tråden handlar om antisionism och antisemitism: Eftersom sionism handlar om att judarna skall få ha ett land i området är antisionism definitionsmässigt ett krav på att Israel skall utplånas. 

Är du sionist eller antisionist?
    Precis. Den Israel som sionisterna pratar om HAR INGA GRÄNSER. Enligt sionisterna får Israel bli hur stor som helst, men alla ska bara acceptera det och det är just det som är problemet.  Hittils har Israel bara växt på bekostnad av det palestinska folket som fördrivs eller dödas. Det är sionism i nötskal.

Jag är för att judarna ska ha ett land men är emot att det skapas på det sättet som sionisterna förespråkar, dvs genom att fördriva urbefolkningen palestinier, ta deras områden, olaglig ockupation och byggandet av olagliga bosättningar. Det är helt enkelt fel. Det är inte sä man skapar ett land med demokratiska värderingar.
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-18 23:19:32 följande:
    Vänligen beskriv då för mig vilka av dagens områden och vilka lönder skulle "the ancient homeland of the jews" täcka? Hur stor är "Eretz Yisrael" enligt sionisterna? Vilka gränser har den Israel som definieras i Brittanicas beskrivning av Israel? 
    Det är nog bara du som förväntar dig svar på såna absurda frågor. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-18 23:50:49 följande:
    Precis. Den Israel som sionisterna pratar om HAR INGA GRÄNSER. Enligt sionisterna får Israel bli hur stor som helst, men alla ska bara acceptera det och det är just det som är problemet.  Hittils har Israel bara växt på bekostnad av det palestinska folket som fördrivs eller dödas. Det är sionism i nötskal.

Jag är för att judarna ska ha ett land men är emot att det skapas på det sättet som sionisterna förespråkar, dvs genom att fördriva urbefolkningen palestinier, ta deras områden, olaglig ockupation och byggandet av olagliga bosättningar. Det är helt enkelt fel. Det är inte sä man skapar ett land med demokratiska värderingar.
    "Urbefolkningen palestinier(na)" ???? Ingen har hört talas om palestinier före 1960-talet. Förutom att alla hette det som bodde i mandate Palestine, under några år under 20- 30-talet. 
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-11-18 23:47:35 följande:
    Försök inte påstå att JAG skulle ha sagt att sionism skulle vara en religion. Jag jämförde judendomen med andra religioner. 
    Så här skrev du

"Jo, och vi andra hänger också med. Du drar upp en extremist grupp och vill ge intrycket att det gäller alla zionister. Men det gäller bara EN extremist grupp. 

Och det finns ju extremist grupper i alla religioner. Fler i de flesta andra. "

Uppenbarligen tycker du att sionism är religion.
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-18 23:56:37 följande:
    Så här skrev du

"Jo, och vi andra hänger också med. Du drar upp en extremist grupp och vill ge intrycket att det gäller alla zionister. Men det gäller bara EN extremist grupp. 

Och det finns ju extremist grupper i alla religioner. Fler i de flesta andra. "

Uppenbarligen tycker du att sionism är religion.
    Nej, jag anser att den gruppen brukar bestå av judar. Du vet vad som menas, du ska bara hitta fel trots att det är självklart att jag menade så. 
Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism