• Anonym (Ogift)

Hur får jag honom att fria?

Jag och min karl har varit tillsammans i över 8 år och har barn och hus ihop. Vi är inte gifta än men det är något jag verkligen vill och tycker är extra viktigt nu då vi har barn, han säger själv att han vill gifta sig någon gång men att saker bara har kommit i vägen. Jag vill jag inte gå miste om den romantiska biten att bli friad till så jag vill inte tjata mig till det men jag börjar bli trött på hans ursäkt att han helt enkelt inte har hunnit. Han har haft massor med tid nu. Jag vill inte vara den som friar och det vet han om, kalla mig traditionell men det Bar är så helt enkelt.

Hur får jag honom att fria utan att säga det i klartext?? 
  • Svar på tråden Hur får jag honom att fria?
  • SommarOchSolVårochBlommor

Min fru hade hintat att hon ville det ett tag (detta var dock för 15 år sedan). Hon var kul, snäll, snygg, lagade god mat, jag älskade henne etc så efter nåt år när vi varit tillsammans köpte jag ring och friade i vår lägenhet. Sen tog det nåt år innan vi gifte oss. Sen hus. Sen barn.

Så hints och kärlek? Å andra sidan har ni gjort det i en annan ordning så mina tips kanske inte alls är applicerbara. Visa vill inte gifta sig alls.

• Anonym (man)

Om du ska manipulera honom till att fria till dig, varför kan du inte bara be honom att göra det?

• Dexter dot com

Antingen så låter du honom fria när han tycker det känns rätt vilket kanske aldrig inträffar eller så friar du själv. Att hålla på att försöka påverkar honom och hinta om vad du vill är ju bara jobbigt .

• Anonym (Fel ordning)

Han vill nog inte. Du skriver att du är traditionell, men ändå har du skaffat barn innan äktenskap. Och nu lär du antagligen inte bli gift. 

• Anonym (Nja)

Det kan du inte annat än att säga rakt ut att du vill gifta dig med honom men att du vill att han är den som friar och fråga hur han tänker. Du kan också ge honom något slags tidsperspektiv, att du vill att ni gifter er nästa år t ex.

• Aliona

Vill du verkligen att han ska fria för att du hintar eller för att du fått honom att förstå att du förväntar dig ett frieri? Vill du inte att det ska komma från hjärtat på honom? 

Vill du ha ett genuint frieri så får du nog bara vänta. Du har fått honom att förstå att du skulle säga ja, nu är det upp till honom. 

Vill du manipulera dig till ett frieri så kan du ju alltid sätta på filmer med bröllopstema, låta bröllopstidningar ligga framme, skicka en länkt till honom om de juridiska fallgroparna med att vara ogift, berätta om fantastiskt frieri som din väninna varit med om, berätta hur mycket du älskar honom och vill dela livet med honom, stanna till vid skyltfönstret med vigselringar när ni är ute och går, ordna romantiska middagar och weekends mef honom osv. 

Eller så kan du försöka med ärlight och kommunikation. Prata med honom öppet och uppriktigt om vad som är viktigt för er (er båda, inte bara dig) och vad ni vill i livet. 

• Anonym (J)

Säg att om ni inte gifter er inom sex månader behöver ni gå till jurist för att fixa samboavtal och testament så det blir tryggt om någon av er dör. 

Eller så friar du

• Anonym (Gift och har två bar)

Jag tror att tåget gått för romantiskt frieri. Varför ska han fråga om du vill leva ditt liv med honom när ni redan är fast med varandra? Syftet med frieri är överflödig. Nu är det väl mest av juridiska skäl ni kan prata bröllop? Det är väl inte så att risken finns att du svarar nej eller väljer att avsluta relationen. Min make friade för 11 år sedan. Det var superromantiskt men det var innan vi hade barn mm. Hans fråga var därför uppriktig och bröllopet var starten på vart liv ihop. Han friade som en fråga om jag ville leva med honom, gifta oss och få barn. 

En sak som gjorde hans fråga stor för mig var hans uppriktiga önskan. Jag hade aldrig hintat eller pratat om det. Han var nervös och förväntansfull. Redan samma kväll började vi prata bröllop och året efter gifte vi oss.

Varför vill du ha ett frieri? Varför skaffa barn och sånt om äktenskapet är viktigt för dig? Kommer du verkligen uppskatta ett framtjatat frieri? Om du måste hinta och tjata så blir det ju ändå på ditt initiati.

• Anonym (Fel ordning)
    Anonym (Gift och har två bar) skrev 2024-11-17 08:42:00 följande:

Jag tror att tåget gått för romantiskt frieri. Varför ska han fråga om du vill leva ditt liv med honom när ni redan är fast med varandra? Syftet med frieri är överflödig. Nu är det väl mest av juridiska skäl ni kan prata bröllop? Det är väl inte så att risken finns att du svarar nej eller väljer att avsluta relationen. Min make friade för 11 år sedan. Det var superromantiskt men det var innan vi hade barn mm. Hans fråga var därför uppriktig och bröllopet var starten på vart liv ihop. Han friade som en fråga om jag ville leva med honom, gifta oss och få barn. 

En sak som gjorde hans fråga stor för mig var hans uppriktiga önskan. Jag hade aldrig hintat eller pratat om det. Han var nervös och förväntansfull. Redan samma kväll började vi prata bröllop och året efter gifte vi oss.

Varför vill du ha ett frieri? Varför skaffa barn och sånt om äktenskapet är viktigt för dig? Kommer du verkligen uppskatta ett framtjatat frieri? Om du måste hinta och tjata så blir det ju ändå på ditt initiati.

Håller med, är man ute efter det romantiska med ett frieri så ska det ju frias relativt tidigt i en relation. Och framför allt innan man skaffar barn. 
Svar på tråden Hur får jag honom att fria?